nihonsuki
Menü
     
Harcművészet
     
Japán vallásai
     
Fűzfák és Virágok Világa
     
Minden, ami hagyomány -házioltártól a lányok napjáig
     
Modern Japán
     
Zene Tár
     
Video Tár
     
2009 a Heisei 21-ik éve ( japán naptár szerint)
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
     
Időjárás-Jelentés
     
Nihonsuki - Háttérzene
     
Heian korszak - 794-től 1192-ig
Heian korszak - 794-től 1192-ig : Heian korszak

Heian korszak

UnnamedDoc.  2008.01.31. 13:19

A kínai civilizációs "termékek" japanizálása

A középkor kezdetének tekinthető Heian korszak, amelynek négy évszázad alatt sikerült az átvett kínai kultúrát kimondottan japán formákba önteni, Heiankjóról, a mai Kiotóról kapta a nevét. A buddhizmus asszimilációjának ez a korszaka egyidejűleg a nemzeti kultúra virágkora lett. A buddhista festészet új virágzásának legjelentősebb alkotásai az Oszaka közelében levő Kongóbudzsi templomot díszítik. Ugyanakkor a világi festészet is, amely eddig nemigen jutott szerephez, nagyon népszerű lett. Fejlődésnek indult a niszee, az arcképfestés és az emakimono, a festett képtekercsek művészete, s kezdett elterjedni a tusfestés. A császári palota tolóajtóin maradtak fenn a kor tájképfestészetének legszebb remekei. Külön festőiskola foglalkozott a paravánok s az eltolható és állandó falak díszítésével.
Az erőteljes, szimbolikus és misztikus Buddha-ábrázolások sokasága mellett már feltűntek a jamatoe irányzat alkotásai is. A kor második felét ugyanis az addig öröknek tűnt kínai kapcsolatok megszakadása, a külföldi hatások beolvasztása, kifinomultság és az az új útra térő művészet jellemezte, amely kedvelte a nemesen szép formákat, az eleganciát és a fényűzést. Ez a jamatoe néven ismert, tiszta japán ihletésű, japán modort tükröző festészet lassan háttérbe szorította a kínai nyomon járó művészetet. A jamatoe legpregnánsabb kifejezését az emakiban, a mozgást, cselekményt ábrázoló, megfelelő szöveg segítségével történeteket illusztráló horizontális tekercsképekben érte el.
Kiotóban lépten-nyomon találkozunk a korszak szépséget és eleganciát kifejező szobraival is. Az 1057-ben elhunyt kitűnő szobrász, Dzsócsó tehetségét különösen a Hókaidzsi és a Bjódóin templom Amida-ábrázolásai érzékeltetik. A Heian korszak korai szakaszában a sintó istenségeket
is szobrokon jelenítették meg. A korszak három nagy szobrásza: Unkei, Kaikéi és Tankei Narában alkotott. Művészetük azonban már átvezet a Kamakura korszakba.
Az irodalom is virágzásnak indult, amit az ún. kana, vagyis a kínai írásjelek nyomán kifejlesztett egyszerűsített formájú fonetikus szótagírás tett lehetővé. A kínai írásjelek átformálása két irányzatot eredményezett. A hiragana a kínai szótagjelet egyszerűbb, könnyebben írható (vagy inkább rajzolható) formájúvá tette, a katakana viszont a jelnek csak néhány jellemző részletét tartotta meg. A két írásmód egyes elemeit keverve is használták. Egyes fogalmak kifejezésére még ma is használnak kínai írásjeleket.
A IX. században jelentős japán irodalmi alkotások születtek. Az elbeszélő műfaj két irányban fejlődött: kialakult az elbeszélő költemény, az uta-monogatari, III. a regény ősi formája, a cukuri-monogatari, amely kana jelekkel rögzítette az ősi legendákat és hagyományokat.
811-ben keletkezett az első, igazi japán regény, a Taketori monogatari. A korszak elején az előkelő, művelt férfiak a kínai nyelvet használták. Az arisztokratikus jellegű kultúra kifinomult, nőiessé vált. Az előkelő városi körök szokásainak, életmódjának ábrázolása, a finom, érzékeny léleknek és az érzelmeknek árnyalatos kifejezése volt a kor eszménye. A japán nyelvű irodalmat főleg a kínai nyelvben kevéssé járatos, de gazdag kifejezőerővel rendelkező udvarhölgyek gazdagították. Ebben közrejátszott az is, hogy a matriarchátus még ebben a korszakban is meghatározó sajátossága volt a japán társadalomnak. Udvarhölgy (Muraszaki Sikibu) írta 1004-ben a bátran világhírűnek mondható Gendzsi monogatarit is, a Gendzsi herceg szerelmének történetét leíró, nagy lélegzetű családregényt, amely hű tükre a XI. század udvari életének. Több európai nyelven (magyarul is) megjelent. A monogatari (elbeszélés) irodalom kiemelkedő darabja az Ucubo monogatari (967) és a Kondzsaku monogatari (1077) is.
A költői művek közül főleg a vaka elnevezésű, 31 szótagból álló versforma lett népszerű az udvarhölgyek, nemesek és a papság körében. 905-ben, császári parancsra gyűjtötték össze a költészet legszebb alkotásait tartalmazó Kokin iakasút, a Kokinsúnak is nevezett versantológiát. A Heian korszak második részében, a szamurájok hatalomra kerülésével megnőtt ugyan a harci történetek jelentősége, de a vaka versek népszerűsége sem csökkent. A X. század második felében kialakult a kana jelek művészi formája, a so, a kalligrafikus szépírás művészete.
Önálló japán iparművészeti ággá vált a lakkművesség, s egyre erőteljesebben fejlődött a textil- és a papírművesség. A kerámia területén viszont némi visszaesés mutatkozott. A kor ötvösművészetének remekeit Mijadzsimában, az Icukusima-dzsindzsa szentélyben csodálhatjuk meg. Az üvegművészetben megjelentek a metszett üvegek.
A kor tartalmának legigazibb kifejezője azonban az építőművészet lett.
794-ben Kanmu császár parancsára a fővárost Narából (pontosabban Nagaokából) Heiankjóba, a mai Kiotóba helyezték át. Itt is kínai mintára készült a téglalap alakú, védőfalakkal övezett, párhuzamos utcák hálózatával felosztott város terve. Ez a narainál is grandiózusabb lévén, szintén nem valósult meg teljesen, de amit felépítettek belőle, az Kiotót szabadtéri múzeummá avatja. A városfalakon kívül is több buddhista templomot emeltek, hegyi szerzetesek kolostoraival övezve. (Mai formájuk a XVII—XVIII. századi átépítések során alakult ki.) Talán itt, a hegyekben sikerült megvalósítani a legharmonikusabb egységet az emberi alkotás és a természet között.
Ebben a korban emeltek először kívül-belül gazdagon díszített, festett faépületet az istentiszteleten, a szertartásokon részt vevő hívők számára. A korábbi templomokban csak a Buddha-szobrokat őrizték. A buddhizmus és a sintoizmus szinte egybeolvadt, természetes tehát, hogy a buddhista építészet a sintó szentélyekre is hatott. Rövidesen ezeknél is felhajlították a tetőket az ereszvonal végződéseinél, festeni kezdték a homlokzatokat. Az új sintó stílus jellemző példája a narai Kaszuga-dzsindzsa, amelyben már a kétszintes kapuépület és a fedett folyosórendszer is megtalálható. A hívők csarnokát - a buddhista templomok példájára - a főszentéllyel szemben helyezték el. A tendai és a singon szekta templomaiban pedig a padlót emelték meg a japán cölöpépítmények és a sintó szentélyek tapasztalatai alapján.
A nemesek lakóépületeit még - kínai mintára - a szigorú szimmetria és a szabályokhoz való merev ragaszkodás jellemezte. A korszak lakóépületei, fából lévén, nem maradtak fenn, de festményekből, leírásokból rekonstruálható, hogy az egyes helyiségeket fedett folyosók és verandák kapcsolták össze, s a belső kapuépítményen át lehetett kijutni a külső udvarba, a gazdasági részbe. Egy házból sem hiányozhatott a kis híddal, szigetecskével ellátott japán kert. A XI. század elején Tacsibana Tosicuna összefoglalta a kertművészet alapelveit, amelyek szerint a természet esztétikai átformálását csak a természetből kiindulva lehet végrehajtani.
A legkisebb kertbe is - szintén kínai mintára - tájképeket varázsoltak: a köves tengerpartot utánozták kicsiben, és növényeket ültettek a kövek közé. Mivel a japánok hite szerint az ősi istenek szívesen telepedtek meg a sziklákon, a kövek egyre nagyobb szerephez jutottak a kertművészetben. A IX. században a folyóparti fehér homok lett a kertépítés egyik jelentős eleme. Híres művészek rendezek el a sziklákat, a fákat, s helyezték el a mesterséges tó hídjait, szigeteit. A tavon csónakáztak, a tenger hullámait rágereblyézett vonalakkal idéző homokos partrészen az ünnepségeket és az összejöveteleket tartották. A kert díszén, a természetes vagy mesterséges patakon a márciusi virágzás idején rizsborral telt csészéket úsztattak le. Aki egy verset írt, míg a csésze odaért hozzá, jutalmul megihatta a rizsbort.
A XII. századtól a buddhista templomépítészetben is egyre nagyobb szerepet játszik a kert. A templomok belső, zárt udvarára belopták a ter mészét szépségeit, mesterséges tavakat létesítettek, szigeteket jelképező sziklákkal, vízesésekkel. A korszak néhány kertje napjainkig fennmaradt.
A IX. században átvett kínai zenét 3 fúvós, 2 húros és 3 ütőhangszeren játszották, de már japán ízlés szerint alakítva és énekhanggal kísérve. Az indiai eredetű biva gyors elterjedését annak köszönhette, hogy a hiedelem szerint a hangja fokozta a harcosok bátorságát.
A XI. században terjedt el a dzsusi, a varázslóról elnevezett rituális ördögűző szertartás (valószínűleg ez volt a nó-színjátszás előfutára). Divatossá váltak a népdalok és a népi stílusú dalok. A rizsültetés tánccal és zenével kísért munkadala, a dengaku az előkelő körökben is népszerű lett.
Végül is a kései Heian korszakot egy új, kifejezetten japán kultúra megteremtésének az igénye jellemezte.

     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Tik-Tak
     
Japán Történelme
     
Japán Történeti Korszakok
     
Japán Irodalom Tár
     
Mitológia
     
Népmesék
     
Japán Nagy Személyiségei
     
Hogyan nézzük a japán művészetet
     
Japán Földrajza
     
Művészeti Vegyes Tárlat
     
Japán Festészeti Tár
     

Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!