|
Kamakura korszak
UnnamedDoc. 2008.01.31. 13:22
A mvszettrtneti kzpkor
A japn mvszettrtnszek a XII. szzad vgtl szmtjk a kzpkort, amely a Muromacsi korszak vgig tartott. A Kamakura korszak kezdete a Minamoto-hz ltal 1192-ben Kamakurban megalaptott soguntushoz kapcsoldik, noha a mvszet irnytsa a kioti csszri udvar nemeseinek kezben maradt. (Rszletesebben I.: Louis Frdric: Japn htkznapjai a szamurjok korban 1185-1603, Budapest, 1974). A korszakra fokozatosan ersdve nyomta r a blyegt a katonk szigor letszemllete s a zen-buddhizmus (utbbit rszletesebben I.: Mikls Pl: A Zen s a mvszet, Budapest, 1978).
A zen-buddhizmussal, valamint a korunk mvszetre is nagy hatssal lev festszetvel s ptszetvel foglalkoz mvek knyvtrakat tltenek meg, lnyegt nagyon nehz rviden sszefoglalni. Pedig Pol-lock, Mark Tobey s Herbert Read, a modern mvszet rt kritikusa szerint a mai amerikai festszet valamennyi jelents alkotja (Clifford Still, Franz Kline, Willem de Kooning, Philip Guston, Sam Francis) kzvetlenl vagy kzvetve kapcsolatba kerlt a keleti mvszettel s filozfival. (A zen-buddhizmus ismertetst I. a Valls c. fejezetben.)
A Kamakura korszakban a Heian korszak eredmnyei - elssorban a nemzeti stlus megteremtse - nagy mvszi fellendlst indtottak el.
A festszet technikja csiszoltabb lett. A knai festszet mr csak a karae iskolkra hatott, a jamatoe iskolk a finom rszletek benssgessgvel s ragyog sznhatssal alaktottk ki jellegzetes, mr a japn fldben gykerez stlusukat. A termszetkzelsg, az elbeszl jelleg s a vilgi tmk elterjedse, a tekercs- s arckpfestszet nagy npszersge jellemzi e kor festszett. Mg Takasina Takakane 1300 krl kszlt vallsos trgy festmnyein is eltrbe kerl a htkznapi let realisztikus brzolsa.
A Kamakura korszak a knai befolystl megszabadult szobrszat
aranykora. Nagy mesterek, Unkei s tantvnya, Kaiki ksztettk el a narai Tdaidzsi templom Nandaimon kapujnl rt ll faszobrokat. A Szandzsszangend (Kiot) szobrai is Unkei alkotsai. A XIII. szzad kzepn kszlt Joritomo sgun hres faszobra, s 1249 s 1255 kztt ntttk a kamakurai Daibucut, a Nagy Buddht, Japn msodik legnagyobb bronzszobrt. Ebben a korban ksztettek elszr nagyobb szmban szoborportrkat jelents vilgi szemlyisgekrl, sgunokrl, furakrl.
Az tvsmvszet a katonai szellem ersdsvel fleg a vrtezet, a kardok s fegyverek ksztsvel remekelt. Mjcsin, a hres kardkovcs fegyvereivel szamurj nemzedkek sora kzdtt.
A XIII. szzadban a lakkmunkknl mr arany- s ezstbetteket is kezdtek alkalmazni. A lakkmvszetben a Kamakura-bori, a kamakurai fafarags s a knai lakkfarags nyomn kialaktott technika hozott mig l jdonsgot. A Knban tanult Kat Kagemasza 1227-ben megalaptotta az els japn cserpednygyrat. A gyrrl szetomonnak nevezett, vkony fal, mzas ednyek, kermia- s porcelntrgyak egyre hresebbek lettek. A kalligrfiban a kioti Srenin templomrl elnevezett Srenin stlus terjedt el.
A zen-buddhizmus hatsaknt az ptszetben a sima, leegyszerstett formk jelentek meg. Sok buddhista templomot emeltek cipruskreggel fedett, meredek tetvel. A daibucujnak nevezett, erteljes, fegyelmezett stlus egysges sszhatsban ma is gynyrkdhetnk a Tdaidzsi templom nagy dli kapuptmnynl s az alapt csarnoknl. A stlusra jellemz, hogy a prknyzat konzolai kzvetlenl a sima oszloptestbe plnek, kerlik a festett dsztst s a fm ornamenseket. A templompt pap, Csgen halla utn a daibucuj stlus sokat vesztett npszersgbl. A XIII. szzad elejre mr virgz zen-buddhizmus kevs pen maradt ptszeti alkotsa kzl a legjelentsebb a kamakurai Engakudzsi templom ereklyerz csarnoka. A stlust az emltett prknykikpzs, a bels lthat fedlszk szerkezetnek alrendelt kialaktsa, az erteljes vek s hajlatok, a nylszrk velt, hangslyozott szemldkei jellemzik.
Az j irnyzatok mellett mg ltek a Heian korszak hagyomnyai is. Az n. vj - tiszta japn - stlus pletek kzl kiemelkedik a narai Kfu-kudzsi hromszintes pagodja (a hrom szint, a hrom egyms fltt elhelyezked tet a hrom ltelemet szimbolizlja). A pagodk ltalban hrom- vagy tszintesek. Az t szint az t ltelem: az g, fld, tz, szl s ember egyttest jelkpezi. Vj stlus a hres Szandzsszangend, az 1001 Buddha temploma s a Rengeoin templom fcsarnoka Kiotban. A Kamakura korszak kzeptl a hagyomnyos s az j stlusok jegyei """r szabadon tvzdnek az alkotsokon.
A laksptst az ignyek s ezzel egytt a helyisgek szmnak a nvekedse jellemezte. A gazdagabbak lakst mvszi festmnyek, plasz tikk, s az elhelyezskre kialaktott kis beugrk, beptett polcok tettk meghitt, hangulatoss.
Az irodalomban a XIII. szzadtl megjelenik az essz is, de szles olvastbort csak a regnyek, az tlersok, a tanmesegyjtemnyek s a naplk vonzottak. A szamurj korszak hsi ernyeit pldz katonatrtnetek sorbl kiemelkedik a szzad nagy alkotsa, a Heike monogatari, az 1233-ban rt trtnelmi regny, a Gendzsi monogatari „ellenplusa". A Taira- s a Minamoto-csald hborjt Heike nzpontjbl ler verses regnyt nemcsak olvastk, hanem a biva-hsik, a vndor szerzetesek lszval is terjesztettk. A Heike monogatari gy kzkinccs lett, mg ma is kedvelt tmja a sznpadi s televzis msoroknak, sok rs s festmny ihletje.
A XIV. szzadban a n-drmk (vallsos misztriumjtkok) is gykeret eresztettek. A sznszek si viseletben, larcban jelentek meg a hagyomnyos sznpadon. Npszerek voltak a dengaku s a szarugaku nev drmai jtkformk is, s ezekbl alakult ki a klasszikus japn drma hrom f tpusa: a n, a kabuki s a bunraku.
E kor termke a napjainkban is kedvelt bonszai, a termszet miniatrizlsnak a mvszete: klnfle eljrsokkal trpe mretv neveltk a tlba ltetett fkat, cserjket. (A sokat idzett mondsnak, amely szerint a japnok nagyok a kicsiben, de kicsik a nagyban, az els fele felttlenl igaz. A msodik felt azonban korunkban a japn technika grandizus vvmnyai cfoljk.)
A zenekarokban a samiszen s a kot mellett j hangszer tnt fel: a sakuhacsi, amelyet a zen papjai, a vndorl szerzetesek hasznltak. A bambuszszrbl kszlt csfuvola fontos szerepet kapott a buddhista szertartsokon.
| |