A sint (shintō), Japn si vallsa, shonos vallsi tantsok s gyakorlatok sszessge. A sint sz jelentse: az istenek tja, helyesebben "a szellemek tja" ugyanis a sintista szemlletben a hagyomnyos rtelemben vett istenek helyt szellemek (kamik)tltik be. Az si vallsnak ms elnevezse is ltezik, hvjk mg kami no michinek is, amely szintn "az istenek tjt" jelenti.
A sint rokonsgban ll zsia s a csendes-ceniai szigetvilg smnisztikus hagyomnyaival s kultuszaival. E valls kzppontjban a kamik (istenek) llnak, ezek szellemek, gyakran az sk szellemei vagy klnbz termszetben elfordul dolgok szellemei: kln kamija van a fldnek, a meznek, a folynak, az erdnek, stb. sszesen krlbell 8 milli kami ismeretes.
A sint trtnete
Korai sint
A sint valls az si japn mitolgiai s si smnizmusban gykerezik, nincs alaptja, sem rott kinyilatkoztatsa, sem dogmatikja. A japn szigeteken egszen Kr. u. VI. szzad msodik felig nem kszltek rsos feljegyzsek, gy nem ismerhetjk pontosan a japn valls skori formit. A Kr. u. IV. szzadban minden nemzetsgnek (ujinak) megvolt a maga vdistene (ujigamija), amelynek kultuszt a nemzetsgf irnytotta. Ekkortjt vlt szokss szentlyt pteni az ujigami vagy kami („szent hatalom”, „isten”) szmra.
A korai sintban kt vilgkp lt egyms mellett: az egyikben a vilg fgglegesen tagoldott a Magas Menny Skjra (Takama no Hara, a kamik vilga), a Kzps Fldre (Nakatsukumi, a jelen val vilg) s az Alvilgra (Yomi no Kuni, hall utni vilg) ez a vilgkp fknt a japn mtoszokban tallhat. A msikban a vilgkp vzszintes elrendezds: ezt a vilgot vghetetlen tenger vlasztja el az rk Orszgtl, ez a vilgnzet fknt a nphitben dominlt.
Japn els szent szvegei Kr. e. 500 krli idkbl szrmaznak s Amateraszu mikamirl szlnak. Ennek az iratoknak a tantsaival keveredtek a ksbb Knbl beszivrg buddhista elemek. A korai idkben a sint egyszer termszetvalls lehetett, dsztelen, egyszer szently-kunyhkban imamondk, ltnokok s ldozat-bemutat papok tevkenykedtek.
A sint tantsai
A sint kzppontjban a misztikus kamik igazsghoz vezet tja s azok igazsgos akarata ll. A kamik termszete meghaladja az emberi elme kpessgeit ezrt a htkznapi emberek ltal nem teljesen megismerhetek: "A kamikat nem lehet megrteni; csak rezni s imdni tudjuk ket. De ezt is csak azzal a felttellel, ha visszatrnk a termszethez s sszhangban lnk vele Csak az igaz hvk ismerhetik meg ket, mgpedig a hit ltal, ugyanis az emberek is szentek mivel a kamik gyermekei. A kamik meghallgatjk az emberi imkat s vlaszolnak rjuk, akaratukat (makoto) is kimutatjk amellyel vezrlik az embereket. Azok akik egyttmkdnek velk, s az akaratukkal sszhangban lnek megszerezhetik egy kami vdelmt s segtsgt. Rossz kamik nem lteznek, azaz a sintbl hinyzik a gonosz fogalma, minden kami jsgos, segteni akar s kegyes.
A helyes letvitel, a sint szerint, a makoto no kokoro („az igazsg szve”), ami az szintesg, a tiszta szv s a becslet sszessgt jelenti, azaz azt hogy ember becsletesen igyekezzk a lehet legtbbet teljesteni az ltala vlasztott munkban s emberi kapcsolataiban. A makoto no kokoro a legfontosabb erny ami minden erny felett ll s br a tbbi erny sem elhanyagoland (pl. engedelmessg, a gyermeki ragaszkods, a szeretet, a hsg, stb.) a legfontosabb s legels clja az embernek makoto no kokoro keresse. Ugyanis ennek elrse hozza felsznre a tbbi ernyt is.
A sintban ismeretlen fogalom az eredeti bn, az embert eredenden isteni lnynek tekinti. A valsgban azonban az ember szent termszete nem mutatkozik meg, megtisztulsi szertartsok, folyamatok sorn azonban lehetsge nylik eltvoltani a tudatot fed tiszttalansgokat. A sint az embereket nem elszigetelt, magnyos lleknek, hanem egy si folytonossg tovbbvivjnek, az eldk s leszrmazottak kzti sszekt lncszemnek tekinti.
A sint tovbbi jellegzetessge az is, hogy a japn npet a tbbi np fel helyezi, magasabb rangnak tartja.
Etika
A sintizmusnak nincsenek erklcsi elrsai, emberek vele szletett, sztns jrzssel szletnek gy mindenkinek a sajt feladata, hogy megrezze mi a j s mi a rossz, vagy mi helyes s mi nem. A sintoista ember szmra a legnagyobb erny a csszrnak, az elljrnak vagy a munkaadnak val engedelmessg s a munkafeladatok minl eredmnyesebb teljestse. A bn fogalma is eltr a nyugati vilgban ismeretes bn fogalomtl: csak az szmt bnnek a kros a kzssgre, aki vt a kzssg ellen. A sint kizrlag az evilgi rvnyesls, boldoguls cljait szolglja, a sint hvei nemsokat trdnek a tlvilgi jutalommal vagy bntetssel.
Sint "istenek"
A sint istenek a kamik, ezek azonban nem a nyugati vilgban ismert transzcendens istensget takarnak, hanem egy kami a legszlesebb rtelemben lehet brmi, ami rendkvli, s ami flelemmel vegyes htatot vagy tiszteletet vlt ki. Kvetkezskppen rendkvl vltozatos kamik lteznek melyek a vilg minden egyes l s lettelen dolgban laknak. A kamik szma meghaladja a nyolc millit, sszessgket pedig Yaoyorozu no Kaminak (nyolcmilli kami) szoktk nevezni.
A legismertebb s leghatalmasabbnak tartott kami a Nap kamija Amaterasu mikami. Tovbbi ismertebb kamik Izanagi s Izanami az sszlk, Senninek krlbell 500 ismeretes, a hegyekben lak halhatatlan szellemek, kpesek klnbz llatokon replni s a halandk lmaiba behatolni; Seiobo istenn akinek egy 1000 vente term barack kertje van. Aki eszik ezekbl a barackokbl rk letet nyerhet; Tobosaku kami, neki sikerlt ellopnia hrom barackot Seibo kertjbl, ltalban reg emberknt jelentik meg aki barackot tart a kezben; Gama-Sennin mindenfle varzserej szerek tudora, kpes llandan megfiatalodni. Chokaro, az utaz aki egy varzs tkkel rendelkezik, amelybe ha belefjt egy l jtt ki belle.
A sint irodalma
Kezdetben szjhagyomny tjn terjedtek a klnbz mtoszok A sint vallsnak nincs a Biblihoz vagy a Kornhoz hasonl szent knyve vagy kinyilatkoztatsa. A sint szent iratait az si mitolgia fennmaradt trtnetei kpezik. Ezek az 712-ben keletkezett Kodzsiki (Rgi idk krnikja) amely fknt a vilg eredetvel s a termszetfeletti lnyek gyes bajos dolgaival foglalkozik, s az 720-ban rdott Nihon-gi (mskppen Nihon shoki; Japn krniki) trtnelmi feljegyzsekkel, mtoszokkal legendkkal foglalkozik. A mtoszok kzpontjban Amaterasu mikamirl, a csszri csald snek tekintett napistennrl szl mesk, elbeszlsek llnak. Ezek az iratok szerint a vilgot Izanagi s Izanami teremtette: isteneket nemzettek, elhelyeztk a Napot az gen s japn szigeteket az cenban. k nemzettk Amateraszu mikamit a napistennt, tle szrmaztatjk a japn csszri hzat.
Sint nnepek, szertartsok
A sint nnepek (matsuri) magukba foglaljk a ritulis megtiszttst, a kaminak felajnlott telldozatokat, az imdkozst, szent zenket s tncokat, csendes elmlkedst, az rm kifejezst. A szentlyek felkeresse a tbbsg ltal minden hnap 1. s 15. napjn trtnik valamint az nnepek alkalmval.
Az jszltt gyereket letnek 30-100. napjn mutatjk be vdelmez kamijnak, ekkor lp a gyerek a hvk sorba. Minden vben, november 15-n, a shichi-go-san („ht-t-hrom”) nnepen az tves kisfikat, valamint a hrom- s htves kislnyokat viszik el a szentlybe, hogy ksznetet mondjanak a kami gondoskodsrt. A felnttek napja janur 15-n van, ilyenkor a 20. letvket betlttt fiatalokat kszntik. A sint hvei, eskv alkalmbl, a kami eltt mondjk el a hitvesi eskt. Shogatsu Matsuri (j v) nneplyt 1873 -tl (Gergely-naptr bevezetse ta) janur 1-3. kztt tartjk. Ilyenkor a templomokba vagy imahelyekre mennek az emberek s a kamikhoz imdkoznak, hogy a kvetkez vk szerencss legyen. Egy msik sint nnep, a XVI. szzadban lt Tenjin nev tant tiszteletre rendezett Tenjin Matsuri nnep, ezt jnius 24-n tartjk. Ez az nneply ktflekppen zajlik le: felvonuls vagy egy folyn rendezett pard. A felvonuls jellegzetessgei:
- Japn npzene
- Mikoshi - dszes, fedett hordozeszkz.
- Miko - "szz szently"
- A gyerekek egy gujin, szilvafa gon a kamit krbeviszik a mikosin majd visszateszik a szentlybe.
A folyn trtn pardn legalbb 100 csnak vesz rsz, mindegyik fedlzetn egy a japn mitolgibl ismert alak tallhat. Tovbbi nagyobb nneplyek a tavasz s az sz nneplye.
A sint hvek hzban oltr tallhat, amelyen a csald a sajt kamija s Amaterasu eltt tisztelegnek.
Ema
Az emk olyan kis fatblkon elhelyezett festmnyek, vagy felratok miket a hvk a szentlyekben helyeznek el.
Rgen, a kzpkorban az volt a szoks, hogy az emberek lovakat ajnlottak fel a szentlyek rszre amikor nagyobb segtsget krtek a kamitl. Kisebb krsek esetn egy fatblra helyezett l brzolst vittek a szentlybe, innen ered a mai szoks, hogy kis fatblkra rajzolt kpeket (manapsg ez lehet brmit brzol) helyeznek el az erre a clra fellltott falra. Ha a hv krelme teljesl ksznskpp jabb emt helyez el a falon.
Kagura (nptnc) s Gagaku (npzene)
A kagura, a sint termszetisteneknek bemutatott zens-tncos ldozati szertarts. A "kagura" sz egy IX. szzadi krnikban jelenik meg elszr az udvari szertartsok lersa sorn, jelentse a kami helyre lni.
A kagura, a monda szerint gy jtt ltre, hogy Amaterszu Napistenn megharagudott a tbbi istenre s egy barlangba zrkzott, minek kvetkeztben a Fld stt s fagyos lett, a gonoszsg s zrzavar uralkodott mindentt. Hogy elkerljk a fld pusztulst a tbbi isten elhatrozta, hogy kicsalogatjk Amaterszu a rejtekhelyrl: Uzume, a tnc s a vidmsg istennje tncolni kezdett, a tbbi isten pedig hangosan nevetett mikzben egy varzstkrt helyeztek el a barlangja bejrata el. Amikor a Napistenn kvncsian kinzett a barlangbl, hogy lssa mi az a zaj ami a barlang bejrata fell jn, megltta sajt kpmst a tkrben. Mikor megltta kpmst a tkrben annyira el volt bvlve sajt szpsgtl, hogy nem vette szre mikor a tbbi isten eltorlaszolta a barlang bejratt. Amaterszu elfoglalta helyt az gbolton, fnyt, meleget s j letet adva a Fldnek, s soha tbb nem bujdosott el.
A gagaku hagyomnyosan a csszri csald zenje. A hagyomny szerint a kagura s gagaku egyttesen kpes kzvetteni az ember s az istensg kztt.
A sint gai
A sint az vszzadok folyamn tbb vltozson, alaktson ment t fleg a kls behatsoknak, a buddhizmusnak, a taoizmus s ms vallsok hiedelmeknek ksznheten. Jelenleg is tbb gazata van gyakorlatban.
- Fukko sint. Fukko sint jelentse magyarul: a sint helyrelltsa. A XVIII. szzadban keletkezett, f clja az volt, hogy megtiszttsa a sintt a kls behatsoktl. Alapti Kada Azumamaro (1669-1736) s Kamo Mabucsi (1697-1769) voltak.
- Kokka sint. Magyarul llam sintt jelent. A kokka sint volt Japn hivatalos nemzeti vallsa az 1868-as Meiji-restaurcitl (1868-1912) a II. vilghbor vgig. Az si vallsi tevkenysg s a kormnyzs egyestsnek eszmnye alapjn jtt ltre. A II. vilghbor vgn, 1945-ben a szvetsges megszll erk rendelete eltrlte az llam-sintt.
- Szently sint. A szently sint(ms nven kegyhely sint) a sintizmus azon formja, amely a hagyomnyos npi s szekts vallsossggal ellenttben a nyilvnos szentlyekben val imdsgot hangoztatja. Az llam-sintt vltotta fel, jelenleg tbb mint 800 szentlye van, azonban nem rszesl llami tmogatsban. A szentlyt a hvk tartjk fenn.
- Szekta sint. Azok az nll japn npi vallsi kzssgek kpezik, amelyet 1882-ben egy kormnyrendelet klntett el a vallsok felett ll nemzeti kultusztl, az llami sinttl. Nem rszeslhettek llami tmogatsban. A kormny 1908-ig 13 ilyen felekezetet ismert el, ezek kzl a legismertebbek:
- jjszletsi sint („A sint nagy tantsa”);
- Konfucinus szektk: Shint Shuusei-ha („Tant s fejleszt sintoista iskola”);
- Hegyekhez ktd kultuszok: Jikkukyo („A gyakorlatias viselkeds tantsa”); Fusky („A Fuji-hegy vallsa”); Mitakekyo vagy Ontakekyo („Az Ontake-hegy vallsa”).
- Megtisztulst hirdet felekezetek: Shinshuukyo („Az isteni tanuls vallsa”); Misogikyo („A megtisztuls vallsa”).
- Utpisztikus vagy imval gygyt kultuszok: Kurozumikyo („Kurozumi vallsa”); Konkokyo („Konko vallsa”); Tenriki („Az gi rtelem vallsa”) - ez a legnagyobb hats irnyzat.
Ma mr 75 klnbz sint felekezetet tartanak szmon. A nyugati vallsok – a japnoknak idegen szemlyes erklcs hangslyozsa s a sintoista klnlegessg-tudat miatt – nemigen terjedhettek el.
Sint szentlyek
Takami-yama(Nara-Mie) szently
Az els ismert sint szentlyek az tdik szzadbl valk. Kezdetben nem ptettek szent pleteket, hanem egy szent helynek tartott helyen lfa-szimblumot helyeztek el, vagy ideiglenes szentlyt ptettek. Ksbb mikor szent pleteket emeltek a kamik lakhelyl, hatrozott szablyokat kvettek: a szent terlet bejratnl egy szent kapu (torii) ll, mgtte, az plethez vezet t mellett medence tallhat, ahol a hv megmoshatja kezt s kibltheti a szjt. Ezt kveti az imahely (haiden) ahol ldozatokat is el lehet helyezni. A szent hely kzpontja a bels szently (honden), ahov csak a papok mehetnek be, itt tallhat a kami szent jelkpe, a shintai („a kami teste”). A szent jelkp lehet egy faszobor, egy kard vagy valamilyen ms trgy, de a leggyakoribb a tkr. A hvk a szentlyhez vezet lpcsnl csengetssel, tapsolssal vagy kopogtatssal hvjk fel a kami figyelmt.
A szentlyek tbbnyire fbl plnek s ligetekben vannak elhelyezve. A szently fa oszlopai s gerendi tartjk a zsindellyel fedett dszes tett. A falak alul zrtak, a fels rsz paprbl kszl s elmozdthat. A bejrati kapunl Shishik ms nven Koma-inuk(oroszln-kutyk) tallhatk. Az Inari szently kapui eltt, jobbrl s balrl egy-egy rka (kitsune) helyezkedik el.
Tisztlkod medence (Itsukushima szently)
Buddhista behatsoktl mentes, jellegzetes sint szentlyek az Izumo vagy a kzp-honshui Iseben tallhat, Kr. u. III. szzadban alaptott szently amely Japn egyik legels sint szentlye. Ezt a szentlyt 20 vente lebontjk majd jra felptik. Az Izumo szently Izumo tartomny Taishamachi vrosban tallhat, a szently kamija Okuninushi no Mikoto, aki a hagyomny szerint tengedte Amaterasu unokjnak a halandk birodalmnak megteremtst.
Tisztlkods
Minden egyes szently bejrattl nem messze egy tisztlkodsra alkalmas hely tallhat, ahol a hvk kezet s szjat mosnak mieltt megkzeltenk a szentlyt. Az ima eltti tisztlkodst Harainak hvjk, a tisztlkodsi szertartst pedig Misogi vagy Misogi Harainak. A sintban tisztt elemek a vz, s, tz s a szak (alkohol).
Ismertebb szentlyek
A szently bejratt rz kitsune (rka)
- Hikawa szently,
- Az Isei nagy szently
- Itsukushima szently,
- Iwashimizu szently,
- Izumo szently (Izumo)
- Kasuga szently,
- Katori szently,
- Kumano szentlyek,
- Meiji szently
- Nikkō Tōshō-gū,
- Ōsaki Hachiman szently
- Shiogama szently,
- A hrom palota szentlyei, Kokyo csszri palota, Toki,
- Tsubaki szently, japn egyik legrgebbi szentlye.