nihonsuki
Men
     
Harcmvszet
     
Japn vallsai
     
Fzfk s Virgok Vilga
     
Minden, ami hagyomny -hzioltrtl a lnyok napjig
     
Modern Japn
     
Zene Tr
     
Video Tr
     
2009 a Heisei 21-ik ve ( japn naptr szerint)
2025. Jnius
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
     
Idjrs-Jelents
     
Nihonsuki - Httrzene
     
Szun-Ce: a hbor mvszete

Szun-ce
A HADVISELS TRVNYEI [rszlet]

(Szun-ce ping-fa)
Tkei Ferenc fordtsa
Elektronikus kiads: Terebess zsia E-Tr
Forrs: Magyar Elektronikus Knyvtr

 

ELSZ

A knai katonai irodalom az n. Csou-kor utols
szakaszban, a "hadakoz fejedelemsgek" korban (i.e. 403--
221) szletett meg. E kor trsadalmnak alapvet vonsa,
hogy a rgi nemzetsgi-trzsi arisztokrcia tartja kezben a
politikai hatalmat, s a kizskmnyols patriarchlis
formival, fkppen a paraszti falukzssgek
megadztatsval sajtos, az eurpai antikvitstl eltr
osztlyuralmat teremt. Ez az arisztokrcia nem akar j,
magntulajdonosi tulajdonviszonyokat kifejleszteni, hiszen
hatalma ppen a fld s a rabszolgk patriarchlis
birtoklsn nyugszik. A szmos fejedelemsg mindegyikben
a hatalom alapja a patriarchlis csald, amely egy bizonyos
hatron tl legfbb akadlyv vlik a fejedelemsgek
egyestsnek. Az arrisztokratk fiai vezetik
(hadiszekereiken) a hadseregeket is, amelynek tmegeit a
hadkteles parasztok alkotjk (gyalogosokknt). Nyilvnval,
hogy ilyen hadsereggel nem lehet szilrd hatalmat teremteni
nagy terletek felett, s ez egyik f oka annak, hogy a
"hadakoz fejedelemsgek" szakadatlan hboriban az egysges
knai llam megszletsnek trtnelmi gye csak nagyon
lassan haladhat elre.

A megszlet knai hadtudomnynak gy alapvet
problmja, hogy az tkpes hadsereg s hegemnit
biztost hbor elmlett dolgozza ki. S amiknt a kor
knai politikai-filozfiai gondolkodsban vzvlaszt
szerepet jtszik, hogy az llami rdekeknek alrendelik-e a
patriarchlis csald rdekeit, a hadtudomnyi mvek is akkor
s gy rnek el jelents eredmnyeket, ha fell tudnak
emelkedni a patriarchlis arisztokrcia rdekein.

A legkivlbb kori knai hadtudomnyi m a `Szun-ce`
(vagy `Ping-fa`, A hadvisels trvnyei) cm knyv.
Szerzjnek lltsa szerint ezt a mvet Szun Wu, egy
legends rgi hadvezr rta, aki szolglatait valaha a dli
Wu fejedelemsg Ho-l nev uralkodjnak (i.e.514--496)
ajnlotta fel. Tbb kutat szerint a valdi szerz taln
Szun Pin, a nagy hadvezr egy ksi leszrmazottja lehetett,
aki az i.e. IV. szzad msodik felben tevkenykedett
(valsznleg a C'i-beli filozfiai akadmia szellemi
krnyezetben), s alaptott egy hadtudomnyi iskolt is.
Nos, ezt a nzetet egy knai rgszeti lelet megcfolta.
1972 prilisban egy Santung tartomnybeli (s Korbbi Han-
dinasztia kori: i.e. 206--i.sz. 24) srbl bambuszlapokon
rt kt, egymstl jelentsen klnbz Szun-ce kerlt el,
mgpedig egy Wu Szun-ce s egy C'i Szun-ce cm knyv.
Ktsgtelennek mondhatjuk, hogy az utbbinak szerzje Szun
Pin. Nmelyek arra kvetkeztetnek, hogy az elbbirl viszont
most bebizonyosodott, hogy valban a legends Szun Wu mve.
Tartalmi s stilris okokbl egyarnt sokkal valsznbb,
hogy a knyv szerzje a Szun Pin alaptotta hadtudomnyi
iskola egy ksbbi tagja lehetett, aki mvnek tekintlyt
akarta emelni azzal, hogy szerzsgt a legends hadvezrnek
tulajdontotta.

A szerznek erre j oka lehetett az is, hogy a Szun-ce
forradalmian btor elveket tartalmaz. Elmletnek
kiindulpontja: a hadvezr teljhatalma. A hadsereg
hadiszekerez arisztokrati az seregben semmifle kln
hatalommal nem rendelkeznek, a hadsereg egyszer tisztjeiv
vlnak, akik csak a hadvezr parancsait hajthatjk vgre. Az
egsz knyvn vgigvonul alapelv, hogy a hadvezetsnek
objektv trvnyei vannak, s hogy a hadvezr legfbb dolga
egymshoz igaztani a gyzelem objektv s szubjektv
elfeltteleit. Ha azonban a fejedelem przon tartja
hadvezrt, ha a hadsereget a polgri kormnyzs
(patriarchlis s arisztokratikus) elveinek veti al, akkor
semmifle hadvezr vagy haditancs nem kezeskedhet a
gyzelemrt. A hadvezrnek teht joga van megtagadni mg a
fejedelem parancsnak teljestst is, ha az nincs
sszhangban a hadtudomny elveivel. Lthat ebbl is, hogy a
`Szun-ce` szerzje komolyan igyekezett valdi tudomnny
emelni a hadvezets elmlett. S mivel a bizonyos mrtkig
npi rdekeket is kifejez llamrdek szempontjbl tlte
meg a patriarchlis arisztokrcit, de mg a fejedelmet is,
ha az nem ltn vilgosan az llam rdekeit, mve egyben a
knai filozfinak is egyik legprogresszvabb termke. A
knyv hadszati s harcszati elveinek mdszere legtbbszr
egy nav, de hatrozott materialista dialektika. A knai
hadtudomnynak ez a klasszikus mve bizonyosan nagy szerepet
jtszott az egysges knai llam megteremtsben, amit C'in
Si Huang-ti, az Els Csszr hajtott vgre i.e. 221-ben, s
nagy hasznra volt sok ksbbi hadvezrnek s hadtudomnyi
rnak is, egszen napjainkig, amikor nmely orszgban mr a
menedzser-kpzsnek is egyik tanknyve lett.

A magyar fordts a `Szun-ce ci-kiao` cm kiads
(Sanghaj, 1959) Jang Ping-an ltal kritikailag rendezett
knai szvegn alapszik.

Tkei Ferenc

 


 

1. ALAPVET ELVEK

 

Szun-ce mondotta:

 

A hbort, [1] amely az orszg legnagyobb vllalkozsa,
az let vagy hall alapja, a megmarads vagy pusztuls tja,
mindenkppen alaposan tanulmnyozni kell.

Mert (a hbort) t tnyez hatrozza meg, s (ht)
alapelv segtsgvel megllapthat a (hadi) helyzet. Az
els (tnyez): az t; a msodik: az g; a harmadik: a fld;
a negyedik: a hadvezr; az tdik: a trvny.

Az t: el kell rnnk, hogy a np ugyangy gondolkodjk,
mint uralkodja, s gy kpes legyen vele egytt meghalni,
kpes legyen vele egytt lni, anlkl, hogy flelmet
vagy ktsget ismerne.

Az g: a homly s a fny, a hideg s a hsg,
a napszakok s vszakok. [2]

A fld: a tvoli s a kzeli, a jrhatatlan s a
jrhat, a tgas s a szk, a hall s az let.

A hadvezr: a blcsessg, a megbzhatsg, az embersg,
a btorsg s a szigorsg.

A trvny: a katonai szablyok s a rend, a helyes ton
val vezets, valamint a szksgletekrl val gondoskods.

Ezt az t (tnyezt) minden egyes hadvezrnek ismernie
kell, s aki megrtette ezeket, gyzelmet arat, aki azonban
nem rtette meg, nem gyzhet.

A (ht) alapelv pedig, amelyek segtsgvel
megllapthat a (hadi) helyzet, a kvetkezkppen hangzik:
1. Melyik uralkod van birtokban a helyes tnak? 2. Melyik
hadvezr tehetsgesebb? 3. Az eget s fldet [a termszeti
feltteleket] melyik tudja a maga szmra hasznostani? 4.
A trvnyeket s rendeleteket melyik valstja meg jobban?
5. Melyik hadsereg az ersebb? 6. A tisztek s a gyalogosok
melyik seregben gyakorlottabbak? 7. A jutalmazs s a
bntets melyik seregben vilgosabb?

Ezek segtsgvel meg tudjuk llaptani, ki lesz a
gyztes s ki a vesztes. Az a hadvezr, aki meghallgatja
alapelveimet, hadba szllvn, felttlenl gyzelmet arat,s
gy megmaradhat (tisztsgben); m az a hadvezr, aki nem
hallgatja meg alapelveimet, hadba szllvn felttlenl
veresget szenved, s gy el kell tvoltani (tisztsgbl).
Aki az elnyk kedvrt meghallgatja ezeket az elveket, az
olyan hatalmat teremt magnak, amely segteni fogja t ms
dolgaiban is. A hatalom: [3] felmrni az elnyket, s
tetteinket ahhoz igaztani. A hbor mindig a csals tjt
jrja. gy ha kpesek vagyunk valamire, tegynk gy, mintha
nem lennnk r kpesek; ha valamit felhasznlunk, tegynk
gy, mintha nem hasznlnnk fel; ha kzel vagyunk, keltsk
azt a ltszatot, hogy tvol vagyunk; ha tvol vagyunk,
keltsk azt a ltszatot, hogy kzel vagyunk; elnyket
knlva csalogassuk (az ellensget), sorait megzavarva
mrjnk csapst re; ha mindene megvan, jl kszljnk fel
ellene; ha ersebb nlunk, kerljk el (az sszecsapst); ha
dhs, vezessk flre; magunkat alantasabbnak mondva tegyk
elbizakodott; ha friss ervel rendelkezik, frasszuk ki; ha
(egysgei) szoros kapcsolatban vannak, zilljuk szt ket;
ott tmadjuk meg, ahol nem kszlt fel a vdekezsre, s
akkor kldjk elre (csapatainkat), amikor (az ellensg)
ppensggel nem vrja.

Ezektl fgg egy hadvezr gyzelme, (csakhogy) ezeket
nem lehet elre megtlni. ltalban annak, aki mr a
csata eltt a templomban biztosra veszi gyzelmt, tbb
lehetsge van a sikerre; annak pedig, aki mr a csata eltt
a templomban is azt fontolgatja, hogy nem fog gyzelmet
aratni, kevs lehetsge van a sikerre. [4] Tbb szmts:
gyzelem; kevesebb szmts: nem-gyzelem; ht mg ha
teljesen hinyzik minden szmts! Ha ezek segtsgvel
vizsglom a dolgokat, a gyzelem s veresg (okai)
feltrulnak elttem.


 

2. A HADVEZETS

Szun-ce mondotta:

Minden hbors vllalkozsnak trvnye, hogy ha van
ezer knny harci kocsink s ezer nehz hadiszekernk,
valamint szzezer pajzsos embernk, de szmukra az lelmet
ezer mrfldrl kell szlltani, akkor a bels s kls
kiadsokra, vendgek s ltogatk fogadsra, lakkra s
enyvre, [5] kocsikra s fegyverekre naponta el kell klteni
ezer `kin` pnzt, [6] mert csak gy llthatunk ki egy szzezer
fnyi hadsereget.

Ha gy vezetjk a hbort, hogy a gyzelem sokig vrat
magra, akkor eltomptjuk fegyvereinket, letrjk a
hegyket; fallal krlvett vrosokat ostromolva ernk
megtrik; ha seregnket sokig tartjuk tvol (a fvrostl),
az orszg nem brja majd el a kltsgeket.

Ha pedig eltomptottuk fegyvereinket, letrtk a
hegyket, megroppantottuk ernket s kimertettk a javakat,
akkor a klnbz fejedelmek kapva kapnak ezen s fellzadnak
ellennk, s hiba minden blcsessg, nem tudjuk tbb jra
fordtani azt, ami kvetkezik.

Ezrt olyan hborrl, amelyet gyetlenl br, de
gyorsan vezettek, mg csak hallhatunk, olyat azonban,
amelyet gyesen vezettek volna, csak ppen lassan, sohasem
lthatunk.

Mg sohasem fordult el, hogy egy hbor, amely sokig
hzdott volna, valaha is hasznra vlt volna az orszgnak.
Aki teht nem rti meg teljesen a hadvisels okozta krokat,
az nem kpes teljesen megrteni a hadviselsbl fakad
elnyket sem.

Aki rt a hadvezetshez, az katonkat nem soroztat
msodszor, lelmet pedig nem szllttat harmadszor. [7] Ha
a hadifelszerelst sajt orszgunktl kapjuk, de lelmnket
az ellensgtl szerezzk, akkor a hadseregnek mindig lesz
elegend lelme.

Az orszg elszegnyedik, ha a seregnek messzire kell
(lelmet) szlltani; a messzire val szllts: a np
szegnysge.

(Msrszt) a sereg kzelben tallhat emberek drgn
adjk el (portkjukat), s ha drgn adjk azt, a np javai
megint csak kimerlnek, s ha (npnk) javai kimerlnek,
nehzz vlik az adk beszolgltatsa.

Ha pedig ernk megtrt, s a javak kimerltek, akkor
a kzps sksgon bell ress lesznek a hzak, s a np
kiadsra fordthat (javai) ht tizeddel cskkennek, a
fejedelmi hz vagyonbl pedig tnkremennek a kocsik,
elfogynak a lovak, s a pnclok s sisakok, jak s nyilak,
lndzsk s kisebb vagy nagyobb pajzsok, krk s nagy
szekerek llomnya hat tizeddel megcsappan.

Ezrt a blcs hadvezrnek gondja van r, hogy lelmet
az ellensgtl szerezzen. Egy `csung` lelem, amit az
ellensgtl vesznk el, hsz `csung`-nak felel meg a
sajtunkbl. Egy `si` takarmny az ellensgtl, megfelel
hsz `si`-nek a sajtunkbl. [8]

Ezrt az ellensget meglni: dhngs; m az
ellensgtl elvenni: javaink gyaraptsa.

Ha teht hadiszekerekkel vvott harcban mr tbb mint
tz kocsit sikerlt megszereznnk, akkor jutalmazzuk meg
azokat, akik elsknt szereztk meg ezeket, s cserljk ki
rajtuk a zszlkat. A (szerzett) kocsikat keverjk ssze (a
sajtjainkkal), gy hasznljuk ket, a foglyul ejtett
katonkkal pedig bnjunk jl, gondoskodjunk rluk. Ekkor
elmondhatjuk, hogy legyzvn az ellensget, megnveltk
sajt ernket.

Teht a hborban a gyzelem az, ami fontos, nem pedig
az, hogy sokig brjuk. gy a hadvezr, aki tudja, mi a
hbor, irnytja lesz a np sorsnak, s ura az orszg s a
csaldok biztonsgnak.


 

3. A TMADS KITERVELSE

 

Szun-ce mondotta:

Minden hadviselsnek trvnye, hogy legjobb psgben
hagyni az (ellensges) orszgot, elpuszttani mr nem olyan
j; legjobb psgben hagyni (az ellensg) `l`-it, sztverni
ket mr nem olyan j; legjobb psgben hagyni (az ellensg)
`cu`-it, sztverni ket mr nem olyan j; st legjobb
psgben hagyni mg a `wu`-kat is, sztverni ket mr nem
olyan j. [9]

Ezrt szz harcot vvni s szzszor gyzni nem a
legjobb a jk kztt. Nem is harcolni, mgis alvetni az
ellensges sereget: ez a legjobb a jk kztt. [10]

gy a legjobb hadsereg az, amelyik meghistja az
ellensg terveit; csak ezutn kvetkezik az, amelyik
sztzzza az ellensg szvetsgeseit, majd utna az, amelyik
harcot vv az ellensges sereggel, s vgl az a legrosszabb,
amelyik vrosfalakat kezd ostromolni. Vrosfalak
ostromlsnak trvnye, hogy ilyesmit csak akkor csinljunk,
ha ms lehetsg nincsen. Mert a nagy pajzsok s
ostromkocsik, valamint a klnfle hadifelszerelsek
ksztsre hrom hnap is ppen csak hogy elg, azutn meg
a sncok megptst nem lehet befejezni jabb hrom
hnapnl elbb. Ha pedig a hadvezr nem tud uralkodni
trelmetlensgn, s katonit hangya-rohamra [11] kldi, akkor
harcosainak egyharmadt pusztulsba dnti, de a vrosfalakat
nem foglalja el. Ez az ostromls szerencstlensge.

gy aki igazn rt a hadviselshez, gy tri meg az
idegen sereget, hogy nem vv csatt vele; gy foglalja el az
idegen vrosfalat, hogy nem ostromolja meg; gy semmisti
meg az idegen fejedelemsgeket, hogy nem tart sokig (a
hbor). S minthogy a (klcsns) srtetlensg ltal
igyekszik gyzni az galattiban, a fegyverek alkalmazsa
nlkl is biztostani tudja magnak az elnyket. Ez a
csellel val tmads trvnye. Ezrt a hadviselsnek
trvnye, hogy ha tzszeres (tlervel rendelkeznk), krl
kell zrnunk (az ellensget); ha tszrssel, meg kell
tmadnunk; ha ktszeressel, akkor meg kell osztanunk
(erit); ha ugyanakkora az ernk, akkor is kpesnek kell
lennnk csatt vvni vele; de ha ernk kisebb, akkor
kpesnek kell lennnk a vdekezsre; s ha ernk nem is
mrhet (az ellensghez), akkor tudnunk kell kitrni elle.
A kis erkkel val szilrd ellenlls ugyanis csak oda
vezethet, hogy a nagyobb erkkel rendelkez ellensg
fogsgba ejt bennnket. A hadvezr a fejedelemsg pillre.
Ha ez a pillr hibtlan, akkor a fejedelemsg felttlenl
ers, de ha ez a pillr hibs, akkor a fejedelemsg
felttlenl gyenge.

Ezrt a fejedelem hrom esetben zdthat
szerencstlensget a hadseregre: 1. ha nem rti meg, hogy a
hadsereg nem kpes elrehaladni, s parancsot ad az
elnyomulsra; ha nem rti meg, hogy a hadseregnek nem
szabad visszavonulnia, s parancsot ad a visszavonulsra.
Ekkor mondjuk azt, hogy bilincsbe verte a hadsereget. 2. Ha
nem rti meg a hadsereg sajtos feladatait, s ugyangy
kezeli, mintha a hadseregnek egyszer kormnyzsrl lenne
sz, akkor a hadsereg tisztjei megzavarodnak. 3. Ha nem
ismeri a hadsereg taktikjt, s gy kezeli a hadsereget,
mint az llami hivatalokat, akkor a hadsereg tisztjei nem
tudjk, mit tegyenek. De ha a hadsereg megzavarodott, s mr
nem tudja mit tegyen, akkor a szomszdos fejedelmek ki
tudjk hasznlni nehzsgeinket. Akkor elmondhatjuk, hogy (a
fejedelem) felfordulsba dnttte a hadsereget, s (az
ellensgnek) biztostotta a gyzelmet.

Ezrt a gyzelem megismersnek t alapelve van:

Aki megrti, mikor szabad harcba bocstkozni s mikor nem, az gyz.
Aki nagy s kicsiny sereget egyarnt jl tud vezetni, az gyz.
Akinl a felettesek s alrendeltek ugyanazt akarjk, az gyz.
Aki maga elvigyzatos, s ki tudja vrni (az ellensg)
elvigyzatlansgt, az gyz.
Amelyik hadvezr tehetsges, s fejedelme nem tartja przon, az gyz.

Ez az t alapelv a gyzelem megismersnek tja.

Ezrt mondjk, hogy ha ismerjk az ellensget s
ismerjk magunkat is, akkor szz csatban sem jutunk
veszedelembe; ha azonban nem ismerjk az ellensget, csak
magunkat ismerjk, akkor egyszer gyznk, msszor veresget
szenvednk; s ha sem az ellensget, sem magunkat nem
ismerjk, akkor minden egyes csatban felttlenl vgveszly
fenyeget bennnket.


 

4. A FORMA [12]

 

Szun-ce mondotta:

A rgi idkben azok, akik igazn rtettek a harchoz,
mindenekeltt legyzhetetlenn tettk magukat, s gy vrtk
ki az alkalmat, amikor az ellensg legyzhet volt.A
legyzhetetlensg rajtunk mlik, de a legyzhetsg az
ellensgen. Ezrt van, hogy aki igazn rt a harchoz, az
legyzhetetlenn tudja tenni nmagt, de nem kpes elrni,
hogy az ellensg mindig legyzhet legyen.

Ezrt mondjk, hogy a gyzelem feltteleit
megismerhetjk, de valban gyzelmet aratni nem mindig
tudunk.
A legyzhetetlensg: vdekezs. A gyzni tuds:
tmads. A vdekezs azt jelenti, hogy mg hinyzik valami;
a tmads pedig azt, hogy minden bsgben van.
Aki rt a vdekezshez, elrejtzik a kilencedik fld
mlybe; aki rt a tmadshoz, az a kilencedik g magasbl
t rajta (az ellensgen). gy lehetnk kpesek az egyik
esetben valban megvdelmezni magunkat, a msik esetben meg
biztostani a gyzelmnket.

Aki a gyzelem feltteleibl nem lt tbbet, mint amit
az egyszer emberek is tudnak, az nem a legjobb a jk
kztt. Mg ha gyz is egy csatban, s az egsz galatti
jnak mondja, akkor sem a legjobb a jk kztt.

Mert aki fel tud emelni egy szi szrszlacskt, az mg
nem nagy erej; aki ltja a napot s holdat, az mg nem les
szem; aki hallja a mennydrgs robajt, az mg nem finom
halls. A rgi idkben azok, akikrl azt mondtk, hogy
rtenek a harchoz, mindig knny gyzelemmel gyztek.
Azoknak gyzelme teht, akik igazn rtettek a harchoz, nem
szerzett hrnevet s nem ismert hstetteket.
Azrt gyztek a harcban, mert nem kvettek el hibt.
Aki nem kvet el hibt, annak vllalkozsai mindig
gyzelemhez vezetnek, s olyanok fltt aratja gyzelmt,
akik mr eleve veresget szenvedtek.

gy ht a harchoz az rt igazn, aki szilrdan ll
abban a helyzetben, amelyben nem szenvedhet veresget, s
ugyanakkor nem szalasztja el azt (a helyzetet), amelyben az
ellensgnek veresget kell szenvednie. Ezrt gyzelmet
aratni az a hadsereg fog, amelyik elszr gyz s csak
azutn keresi a harcot; veresg pedig arra a hadseregre vr,
amelyik elszr harcol s csak azutn keresi a gyzelmet.

Aki igazn rt a hadviselshez, az mindig a helyes utat
kveti, s betartja a hbor trvnyeit. Csak gy tudja
eligaztani a gyzelem s veresg dolgt.

A hbor trvnyei kzl els a tvolsg, msodik a
mennyisg, harmadik a szm, negyedik a sly, tdik a
gyzelem. [13] A terlet hozza ltre a tvolsgot, a tvolsg
hozza ltre a mennyisget, a mennyisg hozza ltre a szmot,
a szm hozza ltre a slyt, a sly hozza ltre a gyzelmet.

A gyzelmes hadsereg egy `ji` slyhoz hasonlt a `csu`-
hoz mrve, a veresget szenved hadsereg egy `csu` slyhoz
hasonlt a `ji`-hez mrve. [14] A gyztes, ha csatt vv,
olyan, mint az ezer `zsen` [15] magasbl a mlybe zdul
vzess. Ez ht a forma.


 

5. AZ ER [16]

 

Szun-ce mondotta:

Hogy nagy tmeget vagy kevs embert kell-e irnytani,
az mindig a felosztstl s a szmarnyoktl fgg. Hogy nagy
tmeget vagy kevs embert kell-e harcba vetni, az mindig a
formtl s a nevektl fgg.

Ahhoz hogy az ellensggel val elkerlhetetlen
sszecsapskor sohase szenvedjen veresget a hadsereg,
szksges a cselvets is, meg a kzvetlen harc is. A
hadsereg csapsnak olyannak kell lennie, mint amikor
malomk zuhan egy tojsra: ez az ressg s teltsg elve. [17]

Minden csatban egyenes tmadssal vehetjk fel az
rintkezst az ellensggel, de cselvetssel gyznk. Ezrt
aki rt hozz, hogyan alkalmazzon cselvetst, az
(kpessgeiben) hatrtalan, mint az g s fld [a
termszet], s kimerthetetlen, akr a folyk s folyamok.

A vg s az jrakezds: a nap s a hold (vltakozsa);
a hall s az j let: a ngy vszak (vltakozsa). Hang t
van csupn, de az t hangnak vltakozsa annyifle, hogy nem
gyzzk hallgatni. Szn t van csupn, de az t sznnek
vltakozsa annyifle, hogy nem gyzzk szemllni. z t van
csupn, de az t znek vltakozsa annyifle, hogy nem
gyzzk kstolgatni. [18] A csatban ert rvnyesteni csak
kt mdszerrel lehet: cselvetssel s kzvetlen harccal; de
a cselvets s a kzvetlen harc vltakoztatsa annyifle
lehet, hogy nem gyzzk kimerteni. A cselvets s a
kzvetlen harc egymsbl kell hogy fakadjon, vget nem r
nagy krforgsban, s akkor (vltozataikat) ki is tudn
kimerteni!

A rohan foly gyorsasga, amely sziklkat is kpes
magval ragadni: ez az er. A ragadoz madr gyorsasga,
amellyel villmgyorsan tud lecsapni ldozatra: a csaps
kiszmtottsga.

Ezrt aki igazn rt a harchoz, annak ereje vgzetes,
szmtsa pedig pontos. Ernket az j megfesztshez,
kiszmtottsgunkat pedig a nyl kilvshez lehessen
hasonltani.

Kavargsban s zrzavarban felfordulst mutat a harc,
de ez mgsem lehet igazi felforduls. A gomolygsban s
sszevisszasgban formnk kerekk vlhatik,[19] de veresget
mgsem szenvedhetnk. A felforduls a rendbl keletkezik, a
gyvasg a btorsgbl szletik, a gyengesg az erbl jn
ltre. A rend vagy felforduls a szmarnyoktl fgg, a
btorsg vagy gyvasg az ertl, er s a gyengesg pedig a
formtl.

Ezrt aki rt hozz, hogyan kell az ellensget mozgsba
hozni, az olyan formt mutat neki, hogy az ellensg
felttlenl kvetni kezdi, olyasmit nyjt neki, amit az
ellensg felttlenl meg akar ragadni, s elnyket knlva
fel, gy tudja mozgsba hozni (az ellensget), hogy aztn
leshelyen vrhasson re.

gy aki igazn rt a harchoz, mindig csak azt keresi,
ami sajt erejbl futja, s nem kvetel meg semmit
msoktl. Embereit is akkor kpes jl megvlasztani, ha
feladataikat erejkhz mri.

Ha erejkhz mrten ltja el ket feladatokkal, akkor
emberei (oly knnyen mozognak majd) a csatban, ahogyan a
fatrzs vagy a k gurul (lefel). A fatrzsnek s a knek
alaptermszetbl kvetkezik, hogy sk helyeken nyugalomban
marad, lejtkn pedig mozgsnak indul, s az is, hogy ha
ppen ngyszgletes, akkor megll nyugodtan, ha pedig kerek,
akkor gurulni kezd.

Ha teht a csatban jl alkalmazzuk az emberek erejt,
akkor (gy mozognak, mint amikor) egy ezer `zsen` magas
hegyrl gmbly szikla grdl al. S ppen ez az er.


 

6. AZ RESSG S A TELTSG ELVE

 

Szun-ce mondotta:

ltalban gy van, hogy aki elbb rkezik a csata
helyre s ott vrja meg az ellensget, az ereje teljben
van, aki pedig ksbb rkezik a csata helyre s sietve
knytelen felvenni a harcot, az mris kimerlt. Aki teht
igazn rt a harchoz, az maga irnytja az ellensget, s nem
hagyja magt az ellensg ltal irnytani.

Aki el akarja rni, hogy az ellensg magtl jjjn
hozz, az elnyket csillogtasson meg neki; aki pedig el
akarja rni, hogy az ellensg ne tudjon odajnni hozz, az
krosodssal fenyegesse meg. gy az ellensget, ha ereje
teljben van, kpesek vagyunk kifrasztani, ha jllakott,
kpesek vagyunk kiheztetni, s ha nyugodtan ll, kpesek
vagyunk mozgsba hozni.

El kell hagyni azt a helyet, ahol gyors tmads
vrhat, s gyorsan le kell csapni ott, ahol ppen nem
vrjk.

Aki ezer mrfldet akar megtenni gy, hogy kzben ereje
ki ne merljn, az meneteljen olyan terleten, ahol
ellensget nem tall. Aki tmad s felttlenl hdtani
akar, az ott tmadjon, ahol nem tudnak vdekezni. Aki
vdekezik s felttlen biztonsgot akar, az ott vdekezzk,
ahol nem tudjk (knnyen) megtmadni.

Ezrt jl tmadni annyit jelent, hogy az ellensg nem
tudja, hol vdekezzk jl, vdekezni pedig annyit, hogy az
ellensg nem tudja, hol tmadjon. Olyan rejtett, olyan
titokzatos ez (a mvszet), hogy nincs is testi alakja; s
olyan isteni, olyan varzslatos, hogy nincs is hangja. gy
vlhatunk sors-istenn az ellensg felett.

Ha feltartztathatatlanul akarunk elretrni, akkor (az
ellensg) ressgre kell irnytanunk a csapst. Ha
ldztets nlkl akarunk visszavonulni, akkor oly gyorsnak
kell lennnk, hogy lehetetlen legyen utolrni bennnket.

gy ha n csatt akarok kezdeni, akkor ptsen brmily
magas sncokat s sson brmilyen mly rkokat az ellensg,
elkerlhetetlenl harcba fog bocstkozni velem, mert
tmadsom arra knyszerti, hogy mentse magt (vdekezzk).
De ha n nem akarok harcba bocstkozni, akkor kivlasztom a
helyet, ahol vdekezhetem, s az ellensgnek nem lesz mdja
csatt kezdeni velem, mert n elmozdtottam a szmra
megfelel helyrl. Ha teht valamely formt mutatok az
ellensgnek, de valjban nem az a formm, akkor n zrt s
egysges maradok, az ellensg azonban rszekre szakad. Az n
zrtsgom egyetlen egysget alkot, az ellensg
megosztottsga azonban tz egysget; gy aztn egysgeit
tzszeres ervel tmadhatom meg. Az n erm megnvekedett,
az ellensg pedig cskkent, s minthogy nagyobb ervel tudok
csapst mrni a kisebb erre, ugyancsak kevesen mernnek
velem csatt kezdeni.

Azt a helyet, amit a harchoz elfoglalunk, (az
ellensgnek) nem szabad ismernie, mert ha nem ismeri (helyn
ket), akkor az ellensgnek sok helytt kell harcra kszen
llnia. Ha pedig ellensgnk sok helytt knytelen harcra
kszen llni, akkor ugyancsak kevesen lesznek, akik velnk
fel tudnk venni a harcot.

Mert aki kszen ll ell, annak kevs ereje marad
htul; aki kszen ll htul, annak kevs ereje marad ell;
aki kszen ll a bal szrnyon, annak kevs ereje marad a
jobb szrnyon; aki kszen ll a jobb szrnyon, annak kevs
ereje marad a bal szrnyon. Hiszen aki nem akarja, hogy
valahol kszletlenl lljon, az ms helyen knytelen
cskkenteni erit. gy csupn erejt cskkenti az, aki
felkszlni igyekszik az ellensg tmadsra, de
megsokastja erejt az, aki ellensgt tudja
rknyszerteni, hogy felkszljn ellene. Ezrt ha tudjuk
a csata helyt s tudjuk a csata napjt, akkor lehetnk akr
ezer mrfldnyire is, kpesek vagyunk megvvni a harcot. De
ha nem tudjuk sem a csata helyt, sem a csata napjt, akkor
bal szrnyunk nem kpes segteni a jobb szrnynak, jobb
szrnyunk nem kpes segteni a bal szrnynak, elvdnk nem
kpes segteni a htvdnek, htvdnk nem kpes segteni az
elvdnek. Klnsen akkor (van gy), ha a tvolsg tbb tz
mrfld, de gy van nhny mrfld kzelsgben is.

Ha az n mrcmet alkalmazzuk, akkor a Je-beliek [20]
serege lehet akrmilyen nagy, mit hasznlhat ez nekik a
gyzelem vagy veresg dolgban? Errl mondjk, hogy a
gyzelmet cselekvsnk tudja biztostani. Lehet az
ellensgnek brmily sok katonja, mgis el lehet rni, hogy
mg csak ne is kerljn sor kzdelemre.

(Az ellensg) megtlshez teht meg kell ismernnk
sikert vagy kudarcot hoz terveit, kikmlelshez meg kell
ismernnk a mozgst s nyugalmt irnyt elveket. Ha
valamilyen formt mutatunk neki, megismerhetjk letnek s
hallnak helyt; ha pedig megtkznk vele, akkor
megtudhatjuk, hol van meg bsgben mindene, s hol hinyzik
valamije.

gy a hadseregnek akkor adjuk a lehet legtkletesebb
formt, amikor mr nincs is rzkelhet formja. Mert ha
nincs rzkelhet formja, akkor a legtapasztaltabb km sem
tud kifrkszni semmit, s a legblcsebb ember sem tud
eligazodni rajtuk.

Aki a formra tud tmaszkodni, az a gyzelem dolgt a
sokasg vllra rakja, br a sokasg ezt nem tudhatja.
Mindenki ismerheti azt a formt, amellyel gyzelmet
arattunk, de senki ne ismerje azt a formt, amellyel a
gyzelmet megszerveztk. Ezrt a csatban szerzett gyzelem
nem ismtldhet meg (ugyangy), de a (mindenkori) formhoz
val alkalmazkods (vltozatai) kimerthetetlenek.

Hadseregnk formja hasonl legyen a vzhez. A vz
formja olyan, hogy elkerli a magasat s siet az
alacsonyabban lev helyekre. A hadsereg formja olyan
legyen, hogy kerlje el a teltsget s mrjen csapst az
ressgre. A vz a fldterlethez igazodik, gy irnytja
folyst; a hadsereg az ellensghez igazodjk, gy
biztostsa magnak a gyzelmet.

Ezrt a hadseregnek ne legyen lland helyzete, mint
ahogy a vznek sincs lland formja. Aki azltal szerzi meg
a gyzelmet, hogy az ellensghez igazodva mindig kpes
vltoztatsokat s talaktsokat hajtani vgre, azt mltn
nevezhetnnk varzservel rendelkeznek. [21]

Mert az t elem kzl egyik sem lehet lland gyztes,
a ngy vszak kzl egyik sem maradhat meg rkre.[22] A
napnak is van hosszsga s rvidsge, a holdnak is van
lete s halla.


 

7. A HADSEREG HARCA

 

Szun-ce mondotta:

Minden hadvezetsnek trvnye, hogy a hadvezr, amikor
megkapja fejedelmtl a parancsot, fellltja a hadsereget,
sszegyjti a sokasgot, majd tallkozik (az ellensggel) s
tbort ver, de semmi sem lehet nehezebb, mint a hadsereg
harca.

A hadsereg harcban az a nagyon nehz, hogy a
kerlutat egyenes tt kell vltoztatni, s a
szerencstlensget elnny kell vltoztatni. gy kerltra
az sznja r magt, aki elnyk felknlsval flre akarja
vezetni (az ellensget). s ha ksbb indult ugyan az
ellensgnl, mgis elbb rkezik cljhoz, akkor megrtette,
mi a kerlt s egyenes t taktikja.

A csapatok harca teht elnykkel jrhat, de a csapatok
harca veszedelembe is dnthet. Ha az egsz hadsereg
bevetsvel kzdnk az elnykrt, akkor nem rjk el
clunkat. Ha meg a knnyen mozg csapatok bevetsvel
kzdnk az elnykrt, akkor lemaradnak a szlltszekerek.

gy ha vdfegyvereinket levetve rohanunk elre, meg
nem llva sem nappal, sem jjel, ha ktszeres utat tesznk
meg, tbb (napi) menetet sszetve, ha teht szz mrfldnyi
tvolsgbl prblunk kzdeni az elnykrt, akkor bizony
fogsgba kerl a hrom sereg vezre, mert hiba sietnek
elre az ersek, a kimerltek htramaradnak, s a seregnek
csupn egy tizede rkezik clhoz. Ha tven mrfldrl
prblunk kzdeni az elnykrt, akkor is elveszthetjk a
fvezrt, mert a seregnek csupn a fele r clhoz; st, ha
harminc mrfldrl kzdnk elnykrt, akkor is csak a sereg
ktharmad rsze r clhoz.

Teht a hadsereg, ha nincsenek szlltszekerei,
elpusztul; ha nincs lelme, elpusztul; ha nincs kszlete,
elpusztul.

Ezrt a hadseregnek csals segtsgvel kell megllnia
helyt, az elnyk szerint kell mozognia, s az erk
megosztsa vagy egyestse tjn kell vltoznia.

Egyszer legyen gyors, akr a szlroham, mskor azonban
nyugodt, akr az erd; egyszer gy trjn elre s gy
puszttson, akr a tzvsz, mskor legyen mozdulatlan, akr
a hegy; egyszer legyen kiismerhetetlen, akr a sttsg,
mskor meg gy mozogjon, mint a mennykcsaps. Egy vidk
kifosztsakor kt rszre kell osztani a sereget, egy terlet
elfoglalsakor meg kell osztani az elnyket. Megfontolt s
mrlegelt legyen minden mozdulatunk. A Hadsereg vezetse
(cm knyvben) [23] olvashatjuk: “A beszdet nem hallhatja
meg mindenki, ezrt vezettk be a bronzdobokat; a jeladst
nem lthatja meg mindenki, ezrt vezettk be a
jelzzszlkat.”

A bronzdobok s jelzzszlk teht arra valk, hogy
velk egyesteni tudjuk embereink flt s szemt; s ha
minden embernket egyetlen clra tudjuk sszpontostani,
akkor nem fordulhat el, hogy csak a btrak trnek elre, s
nem fordulhat el, hogy csak a gyvk vonulnak vissza. Ez a
sokasg vezetsnek trvnye.

gy jszakai csatban (alkalmazzunk) tzet s dobot,
nappali csatban pedig sok jelzzszlt; ezekkel mg az
ellensg flre s szemre is hatni lehet. Ezekkel egy egsz
hadsereget meg tudunk fosztani a btorsgtl, s a
hadvezrnek valsggal eszt vehetjk.

gy van az, hogy reggel a btorsg mg friss, napkzben
azonban elernyed, estre pedig kihuny. Ezrt aki igazn rt
a hadviselshez, az elkerli a friss btorsgot, de csapst
mr a lankadtra s kihunyra. Ez a btorsggal val trds.

A mi rendnk segtsgvel vrhatjuk ki a felfordulst
(az ellensgnl), a mi nyugalmunk segtsgvel vrhatjuk ki
a nyugtalansgot (az ellensgnl). Ez az rzelmekkel val
trds. Ha (az ellensg) kzel van, vrjuk ki, amg
eltvolodik; ha ereje teljben van, vrjuk ki, amg elfrad;
ha ppen jllakott, vrjuk ki, amg meghezik. Ez az ervel
val trds.

Ne bocstkozzunk kzvetlen harcba mindaddig, mg
rendben vannak az ellensg zszli; ne tmadjunk r
mindaddig, mg teljes harci rendben llnak csapatai. Ez a
vltozssal val trds.

Aki j elre megrti a kerlt s egyenes t
taktikjt, az gyzelmet fog aratni. Ez a hadsereg harcnak
legfbb trvnye.


 

8. A KILENC VLTOZS [24]

 

Szun-ce mondotta:

Minden hadviselsnek trvnye legyen, hogy magaslaton
llkra ne tmadjunk (alulrl), dombrl lefel jvkkel ne
szlljunk szembe, cselbl meneklket ne kezdjnk ldzni,
harcra ksz katonkat ne tmadjunk meg, csaltekknt kitett
fegyvereknek ne essnk ldozatul, hazatr seregnek ne
lljuk el az tjt, krlzrt seregnek biztostsunk
egrutat, vgs szorultsgban levket ne nyomorgassunk
tovbb, pusztasgg lett vidken ne maradjunk meg.

Vannak teht utak, amelyeken nem szabad jrnunk, vannak
hadseregek, amelyeket nem szabad megtmadnunk, vannak
vrosfalak, amelyeket nem szabad megostromolnunk, vannak
terletek, amelyeken nem szabad felvennnk a harcot, s
vannak fejedelmi parancsok, amelyeket nem szabad elfogadnunk
(vgrehajtanunk). Ezrt csak az a hadvezr tudja, hogyan
vezesse a hbort, aki tkletesen megrtette a “kilenc
vltozs” knlta elnyket. Az a hadvezr pedig, aki nem
rtette meg a “kilenc vltozs” knlta elnyket, hiba
ismeri a terep-formkat, mgsem kpes biztostani magnak a
terep elnyeit. Aki hadsereget vezet anlkl, hogy jl
ismern a “kilenc vltozs” mvszett, az hiba ismeri az
“t elnyt”, mgsem kpes sikeresen vezetni az embereit.

gy a blcs (hadvezr) megfontoltsga mindig sszekti
egymssal az elnyt s a htrnyt. Ha az elnykhz mindig
hozzszmtjuk (a htrnyokat is), akkor vllalkozsaink
sikerben megbzhatunk; s ha a htrnyokhoz mindig
hozzszmtjuk (az elnyket is), akkor minden
szerencstlensget el tudunk hrtani.

Ezrt a klnbz fejedelmeket htrnyok okozsval
tudjuk hatalmunknak alvetni, majd a ktelessgek (meg
hatrozsa) tjn tudjuk szolglatra fogni, s elnyk biz
tostsval tudjuk sztnzni ket. A hadviselsnek
trvnye legyen teht: soha ne bzzuk magunkat arra, hogy
(az ellensg) nem rkezik meg, hanem kvessnk el mindent,
hogy kszen lljunk fogadsra; soha ne bzzuk magunkat
arra, hogy (az ellensg) nem tmad meg bennnket, hanem
kvessnk el mindent, hogy ne is legyen mdja megtmadni
bennnket.

gy a hadvezrre t veszedelem leselkedik. Ha biztosra
veszi a hallt, valban meglhetik; ha mindenkppen lni
akar, knnyen fogsgba esik; ha gyorsan mregbe gurul,
hamarabb elfordul, hogy tiszteletlenl bnnak vele; ha
tlsgosan knyes a tisztessgre, knnyebben
megszgyentik; ha tlsgosan szereti az embereket, azok sok
gondot okozhatnak neki.

Ez az t (veszedelem): tlzsbl fakad hibja a
hadvezrnek, a hadvezetsnek pedig szerencstlensge. Ha
megverik a hadsereget s meglik a hadvezrt, annak oka
nagyon sokszor ez az t veszedelem. Jl meg kell ezt rteni.


 

9. A MENETEL HADSEREG

 

Szun-ce mondotta:

A hadsereg elhelyezsekor mindig figyelembe kell
vennnk az ellensg (helyzett); hegyeken val tkelskor
mindig a vlgyekre kell tmaszkodnunk; mindig a napos oldalt
kiszemelve kell elhelyezkednnk a magaslatokon; ha fellrl
akarnak harcot kezdeni velnk, mi alulrl ne vegyk fel a
kzdelmet. Ez a hadsereg megfelel elhelyezse a
hegyvidken.

Folyn val tkelskor felttlenl igyekezznk minl
tvolabb kerlni a vztl. Ha az ellensg tkel egy folyn,
gy r el bennnket, akkor sohasem szabad a vzben fogadnunk
(tmadst). Ha azonban engedjk, hogy (az ellensg) fele
tkeljen, s ekkor tmadjuk meg, ezltal elnyhz jutottunk.
Aki fel akarja venni a harcot, ne legyen nagyon kzel a
folyhoz, amikor az ellensget fogadja. Ha a fels folysnl
eszsek vannak, s a vz zavarosan rkezik, akkor vrjuk
meg, mg megnyugszik, azutn keljnk t rajta. (Vz mentn
is) a napos oldalt szemeljk ki, amikor magaslaton foglalunk
helyet. Soha ne fogadjuk (az ellensget) a vz folysval
szemben. Ez a hadsereg megfelel elhelyezse foly
kzelben.

Mocsron tkelve haladjunk a lehet leggyorsabban, s
sehol ne idzznk. Ha azonban mgis egy mocsr kzepben
akadunk ssze (ellensges) hadsereggel, akkor a
legfontosabb, hogy a vizet s fvet (nyjt helyekre)
tmaszkodjunk, a htunk mgtt pedig sr erd legyen. Ez a
hadsereg megfelel elhelyezse mocsr kzepben.

Sk terleten gy lltsuk fel a knnyen mozg (csa
patokat), hogy tlnk jobbra s a htunk mgtt magaslat
legyen, mert ha ell hallos veszly fenyeget, gy htul
biztostva van a menekls. Ez a hadsereg megfelel
elhelyezse sk terleten.

Azok az elnyk, amelyek a hadsereg (elhelyezsnek) e
ngy szablybl fakadnak, Huang-ti szmra biztostottk a
gyzelmet a ngy uralkod felett. [25] ltalban a hadsereg
szeresse a magaslatokat s gyllje a mlyen fekv helyeket,
becslje meg a napfnyes oldalt s vesse meg az rnykos
helyeket, gondoskodjk teht az letfelttelekrl,
megmaradva a valsg talajn. Akkor a hadseregben soha nem
ti fel a fejt semmifle betegsg, ez pedig azt jelenti,
hogy biztos a gyzelem.

Dombok s fldhnysok kztt mindig gy foglaljuk el a
napos oldalt, hogy ezek tlnk jobbra s a htunk mgtt
legyenek. Ez a hadseregnek elnyket biztost, ez a terep
segtsge szmunkra.

Ha valamely terleten sebes vz hegyi patakok,
termszet adta szakadkok, ismeretlen barlangok, ember nem
jrta boztosok, hallos mlysgek s veszlyt rejt
hasadkok vannak, akkor onnan mindig gyorsan igyekezznk
tovbb, s mg a kzelben se maradjunk.

Amikor a hadsereg olyan vidkre r, ahol boztos
szakadkok, nddal bentt mocsarak vagy buja serd
tallhat, akkor ezeket mindig gondosan t kell kutatnunk,
mert ilyen helyeken (az ellensg) kmei lapulhatnak.

Ha az ellensg kzel van hozznk, mgis mozdulatlan
marad, akkor valami termszetadta vdelemre tmaszkodik. Ha
messze van tlnk, mgis harcot kezdemnyez, akkor csupn
azt akarja, hogy csapataink elremenjenek. Ha pedig tbort
knnyen hozzfrhetv teszi szmunkra, akkor (csellel)
elnyket akar szerezni.

Ha sok fa mozogni kezd (krlttnk), akkor (az
ellensg) kzeledik. Ha mindenfle f takarja el ltsunkat,
gyanakodnunk kell (hogy ellensg rejtzik mgtte). Ahol
madarak rppennek fel, ott (ellensg) leselkedik. Ahonnan
riadtan meneklnek az llatok, ott rejtekhely van. Amikor a
por magasra szll, mgpedig egyenesen, akkor hadiszekerek
kzelednek. Amikor (a por) alacsonyan marad s szlesen
sztterl, akkor gyalogos csapatok kzelednek. De ha
sztoszlik (a por), s hosszan kgyzik, akkor csupn
tzift szlltanak. Ha pedig (a felvert por) kicsiny s hol
itt, hol ott szll fel, akkor (az ellensg) tbort pt a
szekereibl.

Ha fojtott hangokat hallunk s nvekv kszldst
ltunk, akkor (az ellensg) elretrsre kszl. Ha beszde
hangoskod s minduntalan elretrssel fenyeget, akkor (az
ellensg) vissza akar vonulni. Ha semmi sem knyszerti
erre, mgis bkt kr, akkor valami titkos tervet forral.
Amikor elrekldi knny kocsijait, (seregt pedig) ezek
oldaln helyezi el, akkor harci rendbe ll fel. Amikor
meneklst (sznlel), de seregt hadirendbe lltja, akkor
elrkezettnek vli a pillanatot. Ha egyik fele elre tr,
msik fele pedig visszavonul, akkor csalogatni akar
bennnket.

Ha (az ellensges katonk) fegyverkre tmaszkodva
llnak, akkor hsg gytri ket. Ha vizet mertvn els
dolguk, hogy igyanak belle, akkor szomjsgtl szenvednek.
Ha elnyket pillanthat meg, mgsem tr elre, akkor (az
ellensg) kimerlt.

Ahol a madarak megllapodnak, ott nem lehet (ellensg).
Ha jszaka egymst hvogatjk (az ellensges katonk), akkor
flnek. Ha seregkben kavarods (szlelhet), akkor
hadvezrknek nincsen tekintlye. Ha jelzzszlik
szntelenl mozognak, az a felforduls (jele). Ha tisztjeik
dhngenek, akkor fradtak (a katonk).

Ha gabonval etetik a lovaikat, [26] maguk meg csak hst
esznek, katonik nem akasztjk vissza helykre a boros
ednyeket s nem is trnek vissza tborukba, akkor vgs
szorultsgukban (mindenre kszek). Ha (tisztjeik) nagy
bartsgosan s udvariasan beszlgetnek embereikkel, akkor
elvesztettk a tmeg (bizalmt). Ha minduntalan jutalmakat
osztogatnak, akkor nehz helyzetben vannak. Ha meg gyakran
bntetnek, akkor is szorult a helyzetk. Ha eleinte
szigorak, ksbb pedig flnek a katoniktl, akkor semmit
sem rtenek a dolgukhoz. Amikor (az ellensg) bartsgosan
s dvzletekkel kzeledik hozznk, akkor csupn pihenni
akar. Ha (az ellensges) sereg haragosan ll velnk szemben,
de mlik az id, s se ssze nem csap velnk, se el nem
vonul, akkor nagy figyelemmel kell megvizsglnunk (hogy
vajon mit akar).

A hadsereg szmra nem az a legfontosabb, hogy minl
tbb katonja legyen, hiszen nem csak katonai ervel
nyomulhatunk elre. Ha ppen elegend ert tudunk
sszpontostani az ellensg helyes megtlse alapjn, akkor
mris biztosra vehetjk a gyzelmet. Aki azonban
meggondolatlan s lebecsli az ellensget, az hatatlanul az
ellensg fogsgba kerl.

Ha katonink mg nem ragaszkodnak hozznk elgg, mgis
megbntetjk ket, akkor nem fognak engedelmeskedni;
mrpedig ha nem engedelmeskednek, akkor ugyancsak nehz lesz
harcba vinni ket. Ha azonban katonink mr elgg
ragaszkodnak hozznk, m bntetssel sohasem sjtjuk ket,
akkor semmi mdon nem tudjuk majd harcba vinni ket.

Ezrt amikor kiadjuk nekik a parancsokat, alkalmazzuk a
polgri elveket, s ha parancsainkat egy emberknt kvetik,
akkor alkalmazhatjuk a katonai elveket. gy lehetnk
biztosak a sikerben.

Ha szoksv tesszk a npnek, hogy amire tantjuk,
mindig teljestse, akkor a np mindig engedelmeskedni fog.
De ha eltrjk, hogy ne teljestse azt, amire tantjuk,
akkor a np nem fog engedelmeskedni (parancsainknak). Ha
parancsainkat megszokott engedelmessggel teljestik, akkor
a sokasggal knny lesz szt rtennk.


 

10. A TEREP-FORMK

 

Szun-ce mondotta:

A terep-forma lehet jrhat, lehet fogvatart, lehet
szertegaz, lehet szakadkos, lehet hegyes-vlgyes, lehet
messze nyl.

Ha mi is elre tudunk haladni, az ellensg is kzeledni
tud hozznk, akkor mondjuk, hogy (a terep) jrhat. Jrhat
terepen mindenekeltt foglaljuk el a magaslatok napos
oldalait s jl vlasszuk meg az lelmezs tjait, hogy
amikor harcra kerl sor, elnys helyzetben legynk.

Ha elrehaladni mg csak tudunk, de visszatrni mr
bajosan, akkor mondjuk, hogy (a terep) fogvatart. A
fogvatart terep sajtossga, hogy ha az ellensg nem
kszlt fel a harcra, akkor elre megynk s legyzzk; de
ha az ellensg harcra kszen ll, akkor hiba megynk elre,
nem lesz mink a gyzelem, mert hiszen nagyon nehz volna
visszatrnnk, s gy nem tudunk elnykhz jutni.

Ha mi is elremegynk, de elnykhz nem jutunk, az
ellensg is elrehalad, de elnyhz nem jut, akkor mondjuk,
hogy (a terep) szertegaz. Szertegaz terepen knljon
neknk brmilyen elnyket az ellensg, mi semmikppen ne
menjnk elre, hanem vezessk el onnan a sereget. S ha el
tudjuk rni, hogy az ellensges sereg egyik fele
elrenyomul, s ekkor mrnk r csapst, akkor elnyhz
jutottunk.

Szakadkos terepen, ha sikerl elsnek elfoglalnunk, az
a legfontosabb, hogy teljesen megszlljuk a helyet, s gy
vrjuk az ellensget. Ha az ellensgnek sikerlt elttnk
elfoglalnia, s teljesen megszllta mr, akkor ne menjnk
utna; csak abban az esetben mehetnk utna, ha nem szllta
meg teljesen.

Hegyes-vlgyes terepen, ha sikerl elsnek
elfoglalnunk, mindig a magaslatok napos oldalait szlljuk
meg, gy vrjuk az ellensget. De ha elttnk mr elfoglalta
az ellensg, akkor vezessk el onnan a sereget, ne menjnk
(az ellensg) utn.

Messzire nyl terepen, ha az erk egyenlk, szinte
lehetetlen csatt kezdeni, s harcba keveredve semmi
elnyhz nem juthatunk. Ez a hat (szably): a tereprl szl
tants. A hadvezrnek, hogy tkletesen lthassa el
feladatt, mindezt nagyon alaposan tanulmnyoznia kell.

Mert ezekbl fakad, hogy a hadsereg egyszer
visszafordulni knytelen, msszor meggyengl, egyszer az
ellensg kezre jut, msszor felmorzsoldik, egyszer
felforduls tmad soraiban, msszor futsban knytelen
meneklst keresni. Ez a hat dolog egyltaln nem termszeti
szerencstlensg, hanem a hadvezr hibja.

Ha az erk egyenlk, de eggyel tmadunk meg tizet,
akkor visszavonulsra knyszerlnk. Ha a katonk ersek, a
tisztek azonban gyengk, akkor (seregnk) gyenge lesz. Ha a
tisztek ersek, a katonk azonban gyengk, akkor (seregnk)
az ellensg kezre jut. Ha a ftisztek elgedetlenek s nem
engedelmeskednek, ha az ellensggel tallkozvn a maguk feje
szerint hadakoznak, akkor a hadvezr nem ismeri igazi
kpessgeiket, s a (sereg) felmorzsoldik. Ha a hadvezr
gyenge, nem elg szigor, az alapelvek tantsakor nem elg
vilgos, akkor a tisztek s katonk nlklzni fogjk az
lland szablyokat, s a hadirend fellltsakor minden
sszekuszldik, aminek kvetkeztben felforduls lesz rr
(a seregben). Ha a hadvezr nem kpes helyesen megtlni az
ellensget, kicsiny ert vet harcba nagy er ellen, ha maga
gyenge lvn, megtmadja az erset, ha katonibl nem
vlogat ki rohamosztagokat, akkor (a sereg) futsban lesz
knytelen meneklst keresni. Ez a hat (szably): a
veresgrl szl tants. A hadvezrnek, hogy tkletesen
lthassa el feladatt, mindezt nagyon alaposan
tanulmnyoznia kell.

A terep-formk: megannyi segtsg a hadsereg szmra.
Az ellensg helyes megtlse a gyzelem biztostsa
cljbl, valamint a szk, jrhatatlan, tvoli s kzeli
(terepek) megvizsglsa: a fvezr feladata.

Aki ezek ismeretben vezeti a harcot, az biztosan
gyzelmet arat; aki azonban ezekrl mit sem tud, mgis
harcot vezet, az hatatlanul veresget szenved. ppen ezrt:
ha a harcrl szl tants biztos gyzelmet gr, akkor
mindig felvehetjk a harcot, mg ha az uralkod azt mondja
is, hogy ne harcoljunk. De ha a harcrl szl tants csak
veresget helyez kiltsba, akkor semmikppen sem szabad
harcba bocstkoznunk, hiba mondja azt az uralkod, hogy
most pedig harcolnunk kell.

Az (a hadvezr) teht, aki elrenyomulvn nem a
hrnevet keresi, visszavonulvn pedig nem retteg a
bntetstl, hanem csak a np vdelmezsre s uralkodja
igazi rdekeire gondol, az a fejedelemsgn

     
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
     
Tik-Tak
     
Japn Trtnelme
     
Japn Trtneti Korszakok
     
Japn Irodalom Tr
     
Mitolgia
     
Npmesk
     
Japn Nagy Szemlyisgei
     
Hogyan nzzk a japn mvszetet
     
Japn Fldrajza
     
Mvszeti Vegyes Trlat
     
Japn Festszeti Tr
     

Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG