Japn s a katolicizmus
Vatikn Rdi interjja nyomn 2008.01.29. 12:00
Japn j szentszki nagykvetnek a Vatikn Rdi-nak adott interjja alapjn
Kagefumi Ueno Japn j szentszki nagykvete interjt adott az Inside the Vatican c. angol nyelv havilapnak, amelyben a keresztnysg s a japn kultra klnbzsgrl, a katolikusoknak a Japnban val jelenltrl nyilatkozott.
Japnban jelenleg 16 egyhzmegye van, ebbl 3 fegyhzmegye. A katolikusok rendszerint jl kpzett szakemberek, nagyrszt Jamagucsi s Nagaszaki vrosokban lnek.
A hivatsok tern ugyanolyan problmkkal kzd az orszg, mint Eurpa vagy az Egyeslt llamok. A Flp-szigetekrl s Vietnmbl rkeznek papok, hogy ptoljk ezt a hinyt.
Japn s a Szentszk 1942-ben ltestett diplomciai kapcsolatokat azzal a cllal, hogy szksg esetn a Vatikn kzvett szerepet tudjon vllalni Japn s a szvetsges hatalmak kztt, amelyre aztn nem kerlt sor.
Trtneti ttekints:
Az els misszionriusok a reformci idejn rkeztek Japnba.
Xavri Szent Ferenc s trsai nagyrszt portugl, spanyol s olasz nemzetisgek voltak. Japn dli szigeteire rkeztek meg a Flp-szigetekrl.
A katolicizmust aztn 1614-1868 kztt a sgun kormnyok betiltottk. Ennek oka, ohgy a shitou illetve a buddhizmus jobban szolglta a politikai hatalmak akaratt, mint a klfldrl betr j vallsramlat. Ennek eredmnyekppen szmos keresztny vrtan – japnok s klfldiek – ebbl az idszakbl szrmazik.
Az els misszionriusok nem voltak tudatban annak, hogy a japnok esetleg nem lesznek fogkonyak az abszolt igazsgossg, az abszolt jsg, az egy s igaz teremt, az egyetlen mindenhat istensg irnt, amely fogalmak a monoteista vallsok – nem csak a keresztnysg – lnyeghez tartoznak. A transzcendentalizmus nem rsze a japn gondolkodsmdnak. Nlunk a szmos istensg szinte azonos szinten van az emberrel, nem vlnak kln. A Japn szellem szmra az egy nagyobb hatalom ltal teremtett vilg elmlete megletsen idegen.
– hangslyozta az interjban Japn j szentszki nagykvete. A vilgegyetemrl val elkpzelsk tbbistenhitre alapozdik, akrcsak a keltk esetben. Nekik sem volt egy abszolt istensgk. Mint a japnok a keltk is imdtak mindenfle termszeti jelensgeket s erket: fkat, vzesseket, hegyeket, szeleket, csillagokat stb.
A sintoizmus s a keresztnysg kztti f klnbsgek, hogy a keresztnysgnek van egy pontosan meghatrozott istene. A sintoizmusnak ezzel szemben nincs isten fogalma s teolgija. Tbbisten hit s animista. Az ember nem felsbbrend ms letformkhoz kpest, s amit ltrehoz, nem tulajdonv, hanem sajt rszv vlik.
Japnban 500 ezer katolikus l, akik a lakossg 0,5%-t teszik ki. A katolikusok s protestnsok szma rgta nem vltozik, br a II. vilghbor utn a misszionriusok egy msodik hullma rkezett az orszgba. Jelenleg az evangelizls legnagyobb akadlya, hogy a katolicizmus br rugalmasabb, mint a mltban, mg mindig tl fundamentalista a japnok szmra.
A sintoizmusban mindennek van lelke. Ezrt termszetellenes szmunkra, hogy higgynk egy minden hatalommal br, elvont szellemben, az abszolt jban s az abszolt rosszban, mert mindennek van j s rossz oldala.
A jelenlegi helyzeten val vltoztats cljbl a katolikus egyhz prbeszdet hirdet kulturlis cserk, lelkigyakorlatok, meditcik szervezsvel a katolikus s a zen buddhista papok kztt. Mgis gy tnik, hogy az egyhz szinte kizrlagosan a muzulmnokkal folytat vallskzi prbeszdet, amely szintn monoteista valls s a keresztnysg tvoli unokatestvre.
Kagefumi Ueno Japn j szentszki nagykvete vgl az interjban elismerte, hogy a klnbzsgek ellenre sok japn katolikus iskolba s egyetemre kldi gyermekt az alapos kulturlis kpzs rdekben.
|