|
Heian korszak
UnnamedDoc. 2008.01.31. 13:19
A knai civilizcis "termkek" japanizlsa
A kzpkor kezdetnek tekinthet Heian korszak, amelynek ngy vszzad alatt sikerlt az tvett knai kultrt kimondottan japn formkba nteni, Heiankjrl, a mai Kiotrl kapta a nevt. A buddhizmus asszimilcijnak ez a korszaka egyidejleg a nemzeti kultra virgkora lett. A buddhista festszet j virgzsnak legjelentsebb alkotsai az Oszaka kzelben lev Kongbudzsi templomot dsztik. Ugyanakkor a vilgi festszet is, amely eddig nemigen jutott szerephez, nagyon npszer lett. Fejldsnek indult a niszee, az arckpfests s az emakimono, a festett kptekercsek mvszete, s kezdett elterjedni a tusfests. A csszri palota tolajtin maradtak fenn a kor tjkpfestszetnek legszebb remekei. Kln festiskola foglalkozott a paravnok s az eltolhat s lland falak dsztsvel.
Az erteljes, szimbolikus s misztikus Buddha-brzolsok sokasga mellett mr feltntek a jamatoe irnyzat alkotsai is. A kor msodik felt ugyanis az addig rknek tnt knai kapcsolatok megszakadsa, a klfldi hatsok beolvasztsa, kifinomultsg s az az j tra tr mvszet jellemezte, amely kedvelte a nemesen szp formkat, az elegancit s a fnyzst. Ez a jamatoe nven ismert, tiszta japn ihlets, japn modort tkrz festszet lassan httrbe szortotta a knai nyomon jr mvszetet. A jamatoe legpregnnsabb kifejezst az emakiban, a mozgst, cselekmnyt brzol, megfelel szveg segtsgvel trtneteket illusztrl horizontlis tekercskpekben rte el.
Kiotban lpten-nyomon tallkozunk a korszak szpsget s elegancit kifejez szobraival is. Az 1057-ben elhunyt kitn szobrsz, Dzscs tehetsgt klnsen a Hkaidzsi s a Bjdin templom Amida-brzolsai rzkeltetik. A Heian korszak korai szakaszban a sint istensgeket
is szobrokon jelentettk meg. A korszak hrom nagy szobrsza: Unkei, Kaiki s Tankei Narban alkotott. Mvszetk azonban mr tvezet a Kamakura korszakba.
Az irodalom is virgzsnak indult, amit az n. kana, vagyis a knai rsjelek nyomn kifejlesztett egyszerstett formj fonetikus sztagrs tett lehetv. A knai rsjelek tformlsa kt irnyzatot eredmnyezett. A hiragana a knai sztagjelet egyszerbb, knnyebben rhat (vagy inkbb rajzolhat) formjv tette, a katakana viszont a jelnek csak nhny jellemz rszlett tartotta meg. A kt rsmd egyes elemeit keverve is hasznltk. Egyes fogalmak kifejezsre mg ma is hasznlnak knai rsjeleket.
A IX. szzadban jelents japn irodalmi alkotsok szlettek. Az elbeszl mfaj kt irnyban fejldtt: kialakult az elbeszl kltemny, az uta-monogatari, III. a regny si formja, a cukuri-monogatari, amely kana jelekkel rgztette az si legendkat s hagyomnyokat.
811-ben keletkezett az els, igazi japn regny, a Taketori monogatari. A korszak elejn az elkel, mvelt frfiak a knai nyelvet hasznltk. Az arisztokratikus jelleg kultra kifinomult, niess vlt. Az elkel vrosi krk szoksainak, letmdjnak brzolsa, a finom, rzkeny lleknek s az rzelmeknek rnyalatos kifejezse volt a kor eszmnye. A japn nyelv irodalmat fleg a knai nyelvben kevss jratos, de gazdag kifejezervel rendelkez udvarhlgyek gazdagtottk. Ebben kzrejtszott az is, hogy a matriarchtus mg ebben a korszakban is meghatroz sajtossga volt a japn trsadalomnak. Udvarhlgy (Muraszaki Sikibu) rta 1004-ben a btran vilghrnek mondhat Gendzsi monogatarit is, a Gendzsi herceg szerelmnek trtnett ler, nagy llegzet csaldregnyt, amely h tkre a XI. szzad udvari letnek. Tbb eurpai nyelven (magyarul is) megjelent. A monogatari (elbeszls) irodalom kiemelked darabja az Ucubo monogatari (967) s a Kondzsaku monogatari (1077) is.
A klti mvek kzl fleg a vaka elnevezs, 31 sztagbl ll versforma lett npszer az udvarhlgyek, nemesek s a papsg krben. 905-ben, csszri parancsra gyjtttk ssze a kltszet legszebb alkotsait tartalmaz Kokin iakast, a Kokinsnak is nevezett versantolgit. A Heian korszak msodik rszben, a szamurjok hatalomra kerlsvel megntt ugyan a harci trtnetek jelentsge, de a vaka versek npszersge sem cskkent. A X. szzad msodik felben kialakult a kana jelek mvszi formja, a so, a kalligrafikus szprs mvszete.
nll japn iparmvszeti gg vlt a lakkmvessg, s egyre erteljesebben fejldtt a textil- s a paprmvessg. A kermia terletn viszont nmi visszaess mutatkozott. A kor tvsmvszetnek remekeit Mijadzsimban, az Icukusima-dzsindzsa szentlyben csodlhatjuk meg. Az vegmvszetben megjelentek a metszett vegek.
A kor tartalmnak legigazibb kifejezje azonban az ptmvszet lett.
794-ben Kanmu csszr parancsra a fvrost Narbl (pontosabban Nagaokbl) Heiankjba, a mai Kiotba helyeztk t. Itt is knai mintra kszlt a tglalap alak, vdfalakkal vezett, prhuzamos utck hlzatval felosztott vros terve. Ez a narainl is grandizusabb lvn, szintn nem valsult meg teljesen, de amit felptettek belle, az Kiott szabadtri mzeumm avatja. A vrosfalakon kvl is tbb buddhista templomot emeltek, hegyi szerzetesek kolostoraival vezve. (Mai formjuk a XVII—XVIII. szzadi tptsek sorn alakult ki.) Taln itt, a hegyekben sikerlt megvalstani a legharmonikusabb egysget az emberi alkots s a termszet kztt.
Ebben a korban emeltek elszr kvl-bell gazdagon dsztett, festett fapletet az istentiszteleten, a szertartsokon rszt vev hvk szmra. A korbbi templomokban csak a Buddha-szobrokat riztk. A buddhizmus s a sintoizmus szinte egybeolvadt, termszetes teht, hogy a buddhista ptszet a sint szentlyekre is hatott. Rvidesen ezeknl is felhajltottk a tetket az ereszvonal vgzdseinl, festeni kezdtk a homlokzatokat. Az j sint stlus jellemz pldja a narai Kaszuga-dzsindzsa, amelyben mr a ktszintes kapuplet s a fedett folyosrendszer is megtallhat. A hvk csarnokt - a buddhista templomok pldjra - a fszentllyel szemben helyeztk el. A tendai s a singon szekta templomaiban pedig a padlt emeltk meg a japn clpptmnyek s a sint szentlyek tapasztalatai alapjn.
A nemesek lakpleteit mg - knai mintra - a szigor szimmetria s a szablyokhoz val merev ragaszkods jellemezte. A korszak lakpletei, fbl lvn, nem maradtak fenn, de festmnyekbl, lersokbl rekonstrulhat, hogy az egyes helyisgeket fedett folyosk s verandk kapcsoltk ssze, s a bels kapuptmnyen t lehetett kijutni a kls udvarba, a gazdasgi rszbe. Egy hzbl sem hinyozhatott a kis hddal, szigetecskvel elltott japn kert. A XI. szzad elejn Tacsibana Tosicuna sszefoglalta a kertmvszet alapelveit, amelyek szerint a termszet eszttikai tformlst csak a termszetbl kiindulva lehet vgrehajtani.
A legkisebb kertbe is - szintn knai mintra - tjkpeket varzsoltak: a kves tengerpartot utnoztk kicsiben, s nvnyeket ltettek a kvek kz. Mivel a japnok hite szerint az si istenek szvesen telepedtek meg a sziklkon, a kvek egyre nagyobb szerephez jutottak a kertmvszetben. A IX. szzadban a folyparti fehr homok lett a kertpts egyik jelents eleme. Hres mvszek rendezek el a sziklkat, a fkat, s helyeztk el a mestersges t hdjait, szigeteit. A tavon csnakztak, a tenger hullmait rgereblyzett vonalakkal idz homokos partrszen az nnepsgeket s az sszejveteleket tartottk. A kert dszn, a termszetes vagy mestersges patakon a mrciusi virgzs idejn rizsborral telt csszket sztattak le. Aki egy verset rt, mg a cssze odart hozz, jutalmul megihatta a rizsbort.
A XII. szzadtl a buddhista templomptszetben is egyre nagyobb szerepet jtszik a kert. A templomok bels, zrt udvarra beloptk a ter mszt szpsgeit, mestersges tavakat ltestettek, szigeteket jelkpez sziklkkal, vzessekkel. A korszak nhny kertje napjainkig fennmaradt.
A IX. szzadban tvett knai zent 3 fvs, 2 hros s 3 thangszeren jtszottk, de mr japn zls szerint alaktva s nekhanggal ksrve. Az indiai eredet biva gyors elterjedst annak ksznhette, hogy a hiedelem szerint a hangja fokozta a harcosok btorsgt.
A XI. szzadban terjedt el a dzsusi, a varzslrl elnevezett ritulis rdgz szertarts (valsznleg ez volt a n-sznjtszs elfutra). Divatoss vltak a npdalok s a npi stlus dalok. A rizsltets tnccal s zenvel ksrt munkadala, a dengaku az elkel krkben is npszer lett.
Vgl is a ksei Heian korszakot egy j, kifejezetten japn kultra megteremtsnek az ignye jellemezte.
| |