nihonsuki
Men
     
Harcmvszet
     
Japn vallsai
     
Fzfk s Virgok Vilga
     
Minden, ami hagyomny -hzioltrtl a lnyok napjig
     
Modern Japn
     
Zene Tr
     
Video Tr
     
2009 a Heisei 21-ik ve ( japn naptr szerint)
2025. Jnius
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
     
Idjrs-Jelents
     
Nihonsuki - Httrzene
     
Hagakure - A samurai-ok kdexe
Hagakure - A samurai-ok kdexe : Lass Zsuzsa: A Bushido,

Lass Zsuzsa: A Bushido,

Lass Zsuzsa  2007.08.01. 15:40

Mint kultrra jellemz rtktr

Lass Zsuzsa
A BUSHIDO,
mint kultrra jellemz rtktr

- avagy mi okozott kultr-sokkot John Blackthorn-nak? -

Elektronikus kiads: Terebess zsia E-Tr
Forrs: Magyar Elektronikus Knyvtr

Bevezets
Az rtkek s kultrszint vizsglatuk
A japn kultra s alapeszmnye a bushido
A bushido fogalma, forrsai
A bushido ltal vallott rtkek
Kultrk tallkozsa - a kultr-sokk
A bushido hatsai
Felhasznlt irodalom

 

Bevezets

A kultrk megrtsnek egyik mdja az rtkek vizsglata. Az rtkek s
lthat megnyilvnulsaik (a szoksok, viselkedsformk) mgtt rzelmekkel
tfttt hiedelmek llnak, melyek a kultrt alkot egynek cljaira s az
azokhoz vezet utakra vonatkoznak (Smith, Schwartz). Ezek a vltozatos utak
ltenek testet azokban a specilis viselkedsekben, melyeket nap mint nap
megfigyelhetnk, ha idegen tjakon jrunk. Helyismeret nlkl,
klssgeikben megfigyelve ezeket a viselkedseket, gyakran rznk
ellenszenvet, mskor csodlatot vagy ppen undort. Ezekbl az rzseinkbl
gyakran szrmaznak tapasztalat nlkli negatv viszonyulsaink,
eltleteink az idegenek fel. Pedig nem kell ms, csak megismernnk s
elfogadnunk a mgttes hiteket, hogy megrtsk s elfogadhassuk (esetleg
megszerethessk) az embereket, akik valljk ezeket a hiedelmeket.

Az rtkek s kultrszint vizsglatuk

Az rtkek a kultrk szintjn trsadalmilag osztott elfeltevsek jrl s
rosszrl, kvetendrl s helytelenrl. Megmutatkozik mindez a kultra
intzmnyeiben, a mkds s eljrsmdokban. Ezek az rtkek, illetve ezek
kvetse segti az egynt alkalmazkodni a kultra, a trsadalom
elvrsaihoz, mivel a kultra ltal az egyn el lltott feladatok,
problmk megoldsmdjait szablyozzk.

Az rtkek vizsglatt szmos kutat neve fmjelzi. A kvetkezkben rviden
ttekintem ezeket a vizsglatokat.

- Hofstede (1980) 1967 s 1972 kztt egy 40 orszgra kiterjed vizsglatot
folytatott, melyben a klnbz orszgokban mkd ugyanazon cg
dolgozinak munkra vonatkoz rtkeit tanulmnyozta. A kapott eredmnyek
alapjn az rtkeket 4 dimenziba tudtk sorolni, melyet ksbbi munki
alapjn Hofstede kiegsztett egy tovbbi, tdik dimenzival is.

A Maszkulinits-feminits dimenziban a frfias rtkekknt
szmon tartott rmenssg, befolysols, teljestmnyorientltsg
ellenslyozza a msik oldal engedkeny, gondoskod, alkalmazkod
niessgt.

A Hatalmi Tvolsg Index a vezeti dntshozatalt, a participci
lehetsgt s mrtkt jellemzi, pldul, hogy mennyire
fejezheti ki a beosztott az egyet nem rtst.

A Bizonytalansg-kerls a szablyokhoz val ragaszkodst s a
rugalmas alkalmazkodst lltja szembe egymssal, azaz mennyire
trik a szervezetek az szlelt bizonytalansgot, milyen mrtkben
jellemzi ket a kockzatvllals.

Az Individualizmus-kollektivizmus dimenzija az egyn s csoport
kapcsolatt, egyik vagy msik elsbbsgt jellemz dimenzi.

Az un. Konfucinus Munkamd dimenzija Bond (1988) Knai rtk
Krdvbl szrmazik, s a dinamikus jvorientltsgot lltja
szembe a statikus mlt, jelen orientcival.

- Bond emltett vizsglatban a hagyomnyos knai kultra rtkeit
vizsglta 23 orszg bevndorolt knai lakosai krben. Kutatsa eredmnyei
megfeleltethetk a Hofstede ltal feltrt dimenzikkal.

- Schwartz (1994) 3 bipolris kulturlis rtkdimenzit trt fel:

Konzervativizmus - Autonmia

A konzervativizmus az egynt a trsadalomba gyazott, kapcsolatok ltal
meghatrozottnak tekinti, mely kapcsolatokban fontos az al-fl
rendeltsg, a rend, a hagyomnytisztelet, a rend, a biztonsg.

Az autonmia jellemezte kultrkban az egyn fggetlen, egyedisge ltal
meghatrozott, akinek joga rzseit, vgyait kifejezni, st erre btortjk
is. Az autonmia megnyilvnulhat intellektulis s/vagy rzelmi skon.

Hierarchia - Egyenlsg

A hierarchikus jelleg kultrk a szerepeket s hozzjuk ktd szablyokat
tartjk fontosnak, elfogadjk, s trvnyes ton is legitimljk az
egyenltlensget (ld. kasztok, rendek, rangok, stb.).

Az egyenlsget hirdet trsadalmakban az egyn, mint ember rendelkezik
alapvet jogokkal, morlisan mindenki egyenlnek tekintett. Ez az alapja a
msokhoz val elktelezdsnek, az nkntes egyttmkdsnek,
felelssgvllalsnak.

Hatalom - Harmnia

Ez a dimenzi ember s termszet, rkltt vilgunk viszonyra vonatkozik.

A hatalom alap trsadalmak egynei le akarjk gyzni, aktvan uralni s
megvltoztatni szeretnk a termszetet s a krlttk lv trsas vilgot.
Ennek tja az aktv nrvnyests, aminek sszetevi az ambci,
kompetencia, merszsg.

A harmnit hirdet kultrk embere trsaival s a termszettel is
egysgben, bkben trekszik lni. Inkbb megrizni, mintsem megvltoztatni
szeretn krnyezett, elfogadva olyannak, amilyen. Az uralkod rtkek itt
az egysg, egszsg, szpsg, mvszi harmnia.

A legfontosabb kutatsok eredmnyeit sszegezve 2 alapdimenzit tallunk,
mely minden kultra jellemzsben alapvet:

- egyn s csoport viszonya (fgg vagy fggetlen)
- a felelssgteljes trsas viselkeds s erforrs-eloszts
motivlsi mdjai (trgyals vagy hierarchia).

A japn kultra s alapeszmnye a bushido

Eurpaiak elszr 1542-43 tjn lptek partra Japnban. Trtnelmi
lptkkel mrve viszonylag rvid ideig lvezhettk a hely (azta
elhreslt) vendgszeretett, mert 1638-ban Tokugava sgun a katolikus
felkelk leversvel vget vet itt-tartzkodsuknak, szmzve minden
katolikust s magt a vallst is betiltva. Ezzel kezddik Japn XIX. szzad
kzepig tart elzrkzsa a nyugati vilg ell. 1853-54 tjn egy amerikai
tengersz, Perry lesz az, aki expedcijval elrve Japnt jra kopogtat a
zrt ajtkon s vgl el is ri, hogy a szigetorszg kereskedelmi s
diplomciai kapcsolatba lpjen a vilg nyugati felvel. Az addig feudlis
Japnban megindul a nyugatiasods. De ne ugorjunk ilyen nagyot, hiszen a
japn szellemisg legfbb magvt alkot bushido ppen a feudalizmussal jn
ltre, s hanyatlsa annak megsznshez kthet. Tekintsk t elszr a
bushido fogalmt s forrsait. Az ttekintsben tmaszkodom a kort
legismertebb tev regnyre, James Clavell: A sgun c. munkjra (Clavell,
1987)

A bushido fogalma, forrsai

A bushido sz szerint a harcos-lovag-t elemekbl tevdik ssze, s azokat
az ratlan szablyokat jelenti, melyeket a fegyveres nemeseknek be kellett
tartaniuk a mindennapi letben s hivatsuk gyakorlsa kzben egyarnt
(Nitobe, 1998). Ezek a ki nem mondott, le nem rt, legfeljebb szlligkben
s trtnetek tanulsgaiban rejtez szablyok a tapasztalatbl szrmaztak,
s gyltek ssze ratlan lovagi erklcsi kdex formjban.

Kire vonatkozott ez a szablyozs? Csakis a fegyveres nemesekre, azoknak a
harcos csaldoknak a tagjaira, akik btorsguk s hsiessgk folytn
kivltsgokat szereztek. k voltak a szamurjok, akiknek felemelkedse a
feudalizmus intzmnyeinek XII. szzadi kialakulshoz kthet. A szamurj
cm rkldtt, de el is lehetett veszteni, ha valaki nem a bushido
szellemnek megfelelen lt s harcolt. Mert a harc termelte ki ezt a
szablyozst, mely egyfajta fair play-t jelentett a hatalomrt folytatott
vetlkedsben.

A bushido forrsai tbb gbl szrmaznak. Egyrszt a Japnban elterjedt
vallsok szolgltattk az ideolgiai alapot. A zen-buddhizmus a sorsba
vetett nyugodt bizalomra, az elkerlhetetlenbe val beletrdsre, az let
semmibevtelre s a halllal val bartsgos viszonyra tantotta kvetit.
A sintoizmus a hsget feljebbvalink irnt, az sk s a csszri csald
tisztelett, a gyermeki jmborsgot hirdette. A sintoizmus szerint nincs
eredend bn, minden emberi llek tiszta, az isteni blcsessg
megnyilatkozsa. Abbli hitkben, hogy az ember csakugyan Isten kpmsa, a
szentlyekbe tkrket helyeztek, hogy abban magukra nzve Istent
ismerhessk meg. Ezrt az nismeret fejlesztst nagyon fontosnak
tartottk. A bushido kt alapvonsa a hazafisg s a hsg eszmnye a
sintoizmus eszmibl szrmazik.

A forrsok kztt talljuk a knai gondolkodkat, Konfuciuszt s Menciuszt.
Tantsaik termszetesen nem mondanak ellent az elbb emltett vallsi
tantsoknak, amennyiben a hsget, ktelessget, hagyomnyok tisztelett
hangslyoztk az erklcsi viszonylatrendszer 5 terletn: r s szolga, apa
s fi, frj s felesg, idsebb s fiatalabb testvr, bart s bart
kztt.

Mindezen tantsok s tudsanyag a cselekvsben tkrzdtt, hiszen "tudni
s cselekedni egy s ugyanaz" (Wan Yan Ming, idzi Nitobe, 1998).

A bushido ltal vallott rtkek

Egyenes jellem, igazsgossg

A bushido vezreszmjnek tekintett egyenessg, mint gerinc adott tartst a
szamurjnak. Ez egyben igazsgossgot is jelent, illetve igaz-sgot, ami
szorosan sszefgg a ksbb trgyaland fontos eszme a becslet fogalmval.
Az egyenes jellem az az er, mellyel tudjuk, hogyan kell cselekednnk. Ide
tartozik a ktelessg fogalma is a "giri". A ktelessg, mely akkor is
motivl er, ha nincs ms. Ez knyszerti rnk a gyermeki jmborsgot (pl.
szleinkkel szemben), ha a szeretet mr hinyzik. Ez a gyermeki
engedelmessg mondatja (szeretet hjn) a kvetkezket Marikoval frjnek,
Buntaronak:

"- Engedelmeskedem.
- Igen, a parancsnak mindig engedelmeskedsz, mi? -
acsargott r Buntaro. - Engedelmeskedsz!
Mirt vagy mindig ilyen hideg s keser? He? - Felkapta
a tkrt s odatolta Mariko el. - Nzz bele!
- Krlek, bocsss meg, ha kedvedet szegtem uram. -
Mariko hangja nyugodt volt, elnzett a tkr mellett,
egyenesen frje arcba. - Nem akartalak megharagtani."

Ez a helyes megfontols, mely nha szomor s szgyellnival dolgok
elkendzsre szolgl.

Btorsg s kitarts

A btorsg csak akkor szmt ernynek, ha az igazsgossg s a becslet
vdelmben hasznljk, egybknt lehet aljassg vagy ostoba vakmersg.
Igazi btorsgot a hsg s becslet szl. Ennek elsajttsra korn
elkezdik tantani a szamurj gyermekeket. Nha kegyetlennek tnik a szl,
aki jszaka kikldi gyermekt, vagy hajnalban felbreszti, hogy tlen
meztlb vigyen el egy zenetet. A mesk s hskrl szl trtnetek
azonban megteremtik a btorsg ideljt a gyermekben.

Btorsg szamurj frfiban s nben egyarnt jelen kell, legyen. Nktl
ugyangy elvrt volt, hogy hsiesen kzdjenek, s ha kell hsiesen haljanak
meg.

"Mariko elreiramodott, de csapst kivdtk. A Szrke
htrlt s csupn vdekezett, noha knnyszerrel
meglhette volna az asszonyt. Lassan vonult vissza az
ton, Mariko a nyomban, de minden lpsrt meg
kellett kzdenie. Mariko ismt harcra prblta
knyszerteni a Szrkt, vgott, dftt, de a szamurj
eltncolt elle. De mindezt komolyan s mltsggal
csinlta, szinte tisztelegve Mariko btorsga eltt."

Jindulat, egyttrzs

A japn feudalizmus Nitobe szerint azrt nem lett nknyuralom, mert a
keleti filozfik szellemben jl megfrt egyms mellett a nylt
becsletessg s szigor igazsgossg, mint frfias ernyek s a jindulat
s knyrletessg nies rtkei. Ezt testesti meg az uralkod jindulat
szli gondoskodst szimbolizl igazsgossga. A jindulat azonban nem
gyengesg, hanem cltudatos er, mely kpes megmenteni vagy meglni. Az
egyttrzs vezeti a szamurjt arra, hogy halott ellensge felett
verseljen:

"Szeme akr
a pokol mlysges
Mlye-
Mer fjdalom,
kivehet."

Udvariassg

Az udvariassg az egyttrzsbl szrmaz erny, mivel kifejezi a msik
ember szemlynek s rzseinek tiszteletben tartst. A japnok gy
tartjk, hogy legmagasabb rend formjban megkzelti a szeretetet.

Az udvariassg finoman kimunklt szertartsok, etikett formjban
figyelhet meg, melynek legfbb jellemzje a kecsessg. Legszebb pldja
ennek a teaszertarts, a cha-no-yu. Erre az esemnyre kln teahz vagy
teaszoba szolglt, mely egyszer, csupasz tisztasgval, az alkalomhoz s a
vendghez mindenkor legjobban ill apr kiegsztk megvlasztsval a
kls-bels harmnia megteremtst szolglta. A szertarts kecsessge sem
felesleges modorossg, hiszen a bkessg s fegyelem a llek
leggazdasgosabb mkdsmdja.

"Mariko legelbb frje virgkompozcijt szemllte
meg. Buntaro egyetlen fehr vadrzst vlasztott erre
az alkalomra, a zld levlre egyetlen vzgyngyt
ejtett, s az egszet vrs kvekre fektette. Kzeleg az
sz, sugallta a virggal... nemsokra eltnnk, te is,
n is, s csak a kvek maradnak."

- Adhatok most egy kis cst?
- Kitntetnl. De krlek, ne fradj ennyit miattam.
- Te tntetsz ki engem. Te vagy a vendgem."

Az udvarias bnsmd persze bartnak s ellensgnek egyarnt kijrt.
Kpmutatsnak gondolhatnnk, noha csak a lelki fegyelem megnyilvnulsa, s
mint ilyen, magasabb rend viselkedsforma, mint a harag vagy rosszindulat.

"Meglepetsre Toranaga vrta, st, ami mg
hihetetlenebb, felllt, hogy dvzlje, mghozz olyan
ders kzvetlensggel, amit Jabu a legkevsb sem vrt
volna"

- Nagyon rlk, hogy jra ltlak, Kaszigi Jabu-szan.
Sajnlom, hogy eddig vrakoztattalak.

Jabu most mr biztos volt benne, hogy Toranaga hallra
sznta, mert az ellenfl hagyomnyosan akkor a
legudvariasabb, amikor vesztedre tr."

Az udvariassg termszetesen a msik fl s sajt becsletnk megrzsnek
is egy mdja. Udvariatlannak lenni annyi, mint lbbal tiporni a msik ember
szemlyt, s ez becsletsrts, mely az egyik legkomolyabb, mindenkor
megtorlst kvn bn. A ksbbiekben a becslet fontossgt rszletesen
trgyalni fogjuk, most csak egy rvid rszlettel illusztrlnm a kt erny
sszekapcsoldst.

"- Elnzsedet krem Tamazaki modortalansgrt, s
krlek, bocsss meg nekem - mondta.

- volt modortalan, nem te - felelte ugyanilyen
udvariasan Omi. Mindketten tudtk, hogy Mura a felels,
s hogy ez mg egyszer nem fordulhat el. Mgis
mindketten elgedettek voltak. A bocsnatkrsre sor
kerlt, elfogadtk s ugyanakkor vissza is utastottk.
Egyikk becsletn sem esett csorba."

Igazmonds, szintesg

E nlkl az erny nlkl az udvariassg csak sznjtk. A szamurj szava
olyan mrtkben hitelestette egy llts valssgt, hogy rsbeli
megerstsre nem is volt szksg. Persze mindig akadnak igaz s hamis
prdiktorai egy eszmnek. A japn trtnelem sem mentes a stratgiai cl
cselszvsektl s hazugsgoktl, melyeket mindig valamely nemes cl
rdekben tettek. A bushido szellemben azonban az igazsg kvetse volt az
egyetlen btor, becsletes cselekedet. Az udvariassgbl elferdtett
igazsg azonban nem bn, hanem res formalits, melyet valsznleg senki
nem vett komolyan.

Becslet

A bushido legfontosabb ernye, mely a szemlyes mltsgot s nrtkelst
is magban foglal rzs. A fogalom maga j kelet a japn nyelvben, a
lovagi korban olyan szavakkal fejeztk ki, mint nv, arc, kls megtls.
Ha valaki "elvesztette az arct", vagyis megszgyenlt, az a legnagyobb
megalztats volt egy szamurj rszre. Neve is csak a felsbb osztlyok
tagjainak volt. Az alsbb osztlyok tagjainak neve vagy foglalkozsukbl -
halsz, hordr, szakcs - vagy csaldi pozcijukbl szrmazott - Els
Lny, Msodik Lny, stb.

A becslet elvesztshez kapcsold szgyenrzetet korn a szamurjba
neveltk azt tantottk, hogy "a becstelensg olyan, mint a fa krgn lv
forrads, az id ahelyett, hogy meggygytan, egyre nagyobbra nveli".
Ezrt a becslet nevben gyakran kvettek el rmsges kegyetlen
megtorlsokat.

"Mindenki mlyen meghajolt. Kivve egy frfit, aki
tnteten, meghajls nlkl felllt.

A harci kard villmgyorsan kisuhant hvelybl, ezsts
vet rt le, s a frfi feje lerplt, vre sugrban
frcsklt a nyakbl... Az utcn senkinek nem rezzent
az arcizma sem. A fejek vltozatlanul fldig hajoltak.
Omi harsny kacagsban trt ki. Az utca vgleg kirlt.
A nevetst abbahagyva kt marokra fogta a kardot, s
mdszeresen darabolni kezdte a hullt."

Ha a becsletet megtorlssal nem lehetett visszaszerezni, akkor a
szamurjnak ktelessge volt szeppukut elkvetni, mellyel visszallthatta
nevnek tekintlyt, vagy legalbb kvetkez leteire jobb pozcit
biztostott lelknek. Azonban ezt a kegyet sem kaphatta meg mindenki,
hiszen becslettel meghalni a szamurj eljoga.

"...s engedlyedet krem, hogy azonnal szeppukut
kvethessek el, mert ezzel a szgyennel nem lhetek
tovbb...

- Nem, nem engedlyezem, hogy szeppukut kvess el. Az a
becslet jutalma, te pedig akkor vesztetted el a
becsletedet, amikor az nuralmadat. Mg ma keresztre
feszttetlek, mint kznsges bnzt. Fejedet nyrsra
tzik, hogy mindenki lssa s kinevesse, alja pedig ez
lesz rva: "Ez az ember tvedsbl szletett
szamurjnak. Neve nincs tbb." - Az ifj utoljra
hajolt meg s llt volna fel, de Hiromacu visszalkte. -
Kt lbn a szamurj jr - vetette oda. - s a frfi.
Te egyik sem vagy. Ngykzlb fogsz a hallba mszni.

Uszagi nmn engedelmeskedett.

A szobban pedig mindenkinek megmelegedett a szve az
ifj megjult nfegyelmt s mrhetetlen btorsgt
ltva. Szamurjknt fog jjszletni, gondoltk
elgedetten."

A hsg ktelme

A feudalizmus alapja a hbri hsg, mellyel a hbres tartozott
hbrurnak. A japn feudalizmus hierarchikus trsadalmban is elssorban a
hbrrnak tartoztak vazallusai hsggel, de a trsadalom minden
intzmnyben jelen volt a feljebbvalkkal szembeni hsg ktelme. Igaz
volt ez a csaldra, ahol gyermekek szleiknek, felesgek frjknek,
fiatalabb testvrek idsebb testvrknek voltak ktelesek hsggel
szolglni. A tbbszrs hsgi lncolatban azonban mindig a hbrrhoz
(fldesrhoz) val ktttsg volt a legfbb. Csak ezutn kvetkezett a
csald, amelynek rdeke s rtke egy s oszthatatlan, a tagok egymsnak
elktelezettek, s ez a ktelezettsg a (j esetben szeretettel megtlttt)
hsg. Nmely esetben azonban a csaldi s hbresi ktelkek is
sszefondhattak. Ilyenkor is mindig a hbresi hsg volt az elbbre val.

"Oku-szan, fivremnek mr rg beszlnie kellett volna
legkisebb fia kivl tulajdonsgairl.

- Frjem csak a Te rdekeiddel trdik, uram, msra nem
is gondol - vlaszolta ijedten az regasszony. -
rlk, hogy fiamnak alkalma volt szolglatot tenni, s
hogy meg vagy vele elgedve. Fiam csupn a ktelessgt
teljestette, nem? Mindannyiunknak ktelessgnk -
Mizuno-szannak is -, hogy szolgljunk Tged."

A nk helyzett is leginkbb a hsg ktelmnek fogalmval lehet megrteni
s elfogadni. A felesg rks hsggel tartozik frjnek, aki akr hallba
is kldheti nejt, ha kedve gy tartja (s hbrura nem rendelkezik
msknt!). A hsg vezeti a nt, amikor nmagt s egyb ktelezettsgeit
figyelmen kvl hagyva intzi frje gyeit, vezeti a hztartst. Hsggel
tartozik nem csak frjnek, de frje egsz csaldjnak is.

"Omi-szan, apm nem nagyon beteg, s nekem itt a
helyem, hogy kiszolgljam anydat, nem? - felelte
Midori. - Mire daimjnk megrkezik, a hzat el kell
kszteni. , Omi-szan, ez nagyon fontos, ez a
legfontosabb pillanat a szolglatodban, nem? Ha Jabu r
elgedett lesz, taln kapsz tle egy jobb birtokot. Te
sokkal jobbat rdemelsz. Ha valami trtnik, amg tvol
leszek, sose bocstom meg magamnak. Ez az els alkalom,
hogy kitntesd magad, sikerlnie kell"

A hsget s az azzal jr engedelmessget azonban mg a hbres sem volt
kteles birkamd blogat Jnosknt meglni, sz nlkl trve fldesura
vagy egyb feljebbvalja igazsgtalan vagy ostoba cselekedeteit. Sokszor
megtrtnt, hogy egy h vazallus azzal mutatta ki legjobban hsgt, ha
adott pillanatban megkritizlta urt, aki ezrt nem egyszer hls is volt.

"Amikor Jabu tvozott, Hiromacu Toranaga fel prdlt.
- Rosszul cselekedtl. Szgyellem magam e miatt az alku
miatt. Szgyellem, hogy a tancsom csak ennyit szmt
neked. gy ltom, tbb mr nem lehetek a hasznodra,
elfradtam. Engedlyt krek, hogy szeppukut kvessek
el, vagy ha ebben a bkben nem rszeslhetek,
leborotvlom a hajamat, s szerzetesnek llok."

Volt azonban olyan htlensg is, mely lzadsnak minslt a hbrr ellen.
Ebben az esetben nem volt kegyelem, vagy megbocsts. A bushido nem szmolt
enyht krlmnyekkel. Ezrt viseltetnek megvetssel a nmetalfldivel
szemben, akinek hazja fellzadt a spanyolok ellen. Van azonban valami, ami
kzs azokban, akik a hatalmat akarjk: a gyzelem vgya.

"- Nincs enyht krlmny, amikor valaki fellzad
trvnyes ura ellen.
- Kivve, ha gyz.
Toranaga mereven nzte Blackthorne-t. Azutn harsogva
felnevetett.
- gy van. Megfogalmaztad az egyetlen lehetsges
enyht krlmnyt."

nuralom

A japnok, ms zsiaiakhoz hasonlan ritkn mutatjk ki szintn
rzseiket. Fknt igaz ez az indulatokra, melyekrl azt tartjk, hogy
megzavarjk a bels bkt, a va-t. Msrszt bnatuk vagy fjdalmuk
kifejezsvel nem akarjk megzavarni a tbbi ember harmnijt, vagyis az
udvariassg s egyttrzs miatt nem srnak vagy dhngnek hangosan. A
bushido szellemben mg a legtermszetesebb rzseket is elfojtottk,
nehogy megzavarjk a gondolatok s cselekvs sszerendezettsgt. Az arcon
tkrzd ltalnos mosoly az elfojtott rzsek leplezsre,
ellenslyozsra szolglt. (Azta tudomnyosan is megfigyeltk, hogy az
arcra erltetett mosoly jkedvet s dert vlt ki az egynbl, teht kpes
lehet a felkavart indulatok lecsillaptsra. Atkinson, 1995)

Az nkontroll tetfokt a ritulis ngyilkossgban (szeppuku) rte el, mely
szintn a szamurj kivltsga volt. A szeppuku dics hall, melynek
elvgzsre mr kiskorukban megtantottk a szamurj fikat s lnyokat
egyarnt.

A hall elfogadsa azonban nem jelenti, hogy siettetnk azt, vagy
indokolatlanul kvetnnek el szeppukut. Azrt sem tehettk ezt, mert letk
mindenkor hbruruk kezben volt, ha megtagadta az ngyilkossgot, akkor
a szamurj nem tehette meg.

"... unokm engedlyt krt, hogy meglhesse magt,
kvetve frjt s fit a Nagy rbe.
Nem adtam engedlyt, megparancsoltam neki, hogy vrjon,
amg te jv nem hagyod.
- Helyesen cselekedtl
- nneplyesen krlek, engedd meg, hogy vget vessek az
letemnek- Hibt kvettem el.
- Az engedlyt nem adom meg.
- Krlek. nneplyesen krlek.
- Nem. lve van rd szksgem."

Kultrk tallkozsa - a kultr-sokk

Megismerve a korabeli japn uralkod szellemisgt, mi sem csodlkozhatunk
John Blackthorne-on, az angol navigtoron, aki igencsak idegennek rezte
ott magt. A kultr-sokk azta tudomnyosan is vizsglt tma lett, de jat
James Clavell-hez kpest sem tudtak tallni.

"- Azt mondod a szodmia itt bevett dolog?
- Mindenfajta prnzs normlis s elfogadott - felelte
dacosan Mariko, aki bosszantott a barbr modortalansga
s ostobasga. - A prnzs normlis s bevett szoks.
Ha pedig egy frfi egy msik frfival vagy fival tlti
kedvt, ehhez rajtuk kvl senkinek semmi kze.
- A szodmia undort bn, tkozott fertelem, akik
pedig zik, azok a vilg spredke! - kiablta
Blackthorne, akinek mg mindig gett az arca a
srtstl, hogy ez az asszony ilyesmiket kpzel rla."

A fenti idzet jl pldzza, hogy milyen problmk addnak kt kultra els
tallkozsnl, ami nem kevs stresszt okozhat mindkt oldal kpviselinek
(Smith, Bond, 1993). Ksbb azonban az id mlsval bekvetkezhet az
akulturci, vagyis a kultrban szksges kszsges s tudsok
elsajttsa, a sikeres alkalmazkods.

"... itt csak gy lehet frfiknt lni, ha elfogadom a
szoksaikat, ha kockztatom a hallt, ha meghalok....
Nzte a jobb kezt, amint felveszi a kst. Aztn
baljval is megragadta a markolatot, s szilrdan a
szve fel irnytott a pengt. Lelke az rk csendrt
kiltott. A kilts mozgsba hozta a reflexet. Biztos
kzzel clja fel rntotta a kst."

Ha ez a folyamat tnyleg sikeres, akkor az eredeti kultrba val
visszatrskor hasonl stressznek lesz kitve a szemly, mint amit elszr
lt t. Rgi bartai nem rtik viselkedst, ltalban nem fogadjk j
szemmel a felvett j szoksokat, melyek az j kzegben a szemly tllst
szolgljk. Gyakran kerl az egyn vlasztsi helyzet el, hiszen a ketts
kulturci nehezen fenntarthat, hacsak nincs mindketthz egyfajta trsas
tmasz.

"Blackthorne szeme nehezen szokott hozz a fnyhez. A
bzs leveg fojtogatta. Ltta, hogy mindannyian gy
merednek r, mintha lidrc csppent volna kzjk.
Aztn megtrt a varzs, s boldogan ordiblva krje
nyomakodtak.
- Hozz se nyltl az italodhoz, navigtor!
Blackthorne szjhoz emelte s megkstolta. A pohr
mocskos volt, majdnem elhnyta magt. A durva szesz a
torkt kaparta. A mosdatlan testek s avas ruhk bze
fojtogatta.
- Ht te, navigtor! Te aztn remek sznben vagy. Hogy
ment a sorod? - amikor meglttalak ott az ajtban, azt
hittem ezek kzl a majmok kzl jtt ide valaki. Ezek
az idtlen kimonk - gy festesz akr egy asszony,
navigtor, vagy azok a flig-se-frfiak. Lehet, hogy
gy is lsz, mint a pognyok, navigtor.
- Ezek a ruhk szellsebbek, mint a mieink - felelte
feszengve Blackthorne."

A bushido hatsai

A szamurj a mai napig az egsz japn np szpsg- s erklcsi idelja.
Mesk, trtnetek s jabban filmfeldolgozsok hagyomnyozzk szjrl
szjra a legends szamurj-hsk dicssgt.

A bushido kt vezreszmnye a hsg s ktelessgtudat, s a bellk
eredeztethet hazafisg ma is a legfontosabb ernyek. A szolglat, a
kzssgrt val nfelldozs a modern korok szamurjait is jellemzi, ld.
pldul a msodik vilghbor kamikaze bombzit, vagy a mai nagyvllalatok
alkalmazottait. A japn zletemberek becsletessge is pldartk, pedig
semmi nem llt tvolabb a szamurjtl, mint a kereskedelem, vagy iparzs.
sszessgben a japn kultrra jellemz alaprtkek ma is visszavezethetk
a dics lovagi mltra.

Felhasznlt irodalom

Atkinson, R. L( 1995) et al (szerk.) Pszicholgia. Osiris, Budapest.

Bond, M.H. (1988). Finding universal dimensions of individual variation in
multi-cultural studies of values: The Rokeach and Chinese value surveys.
In: Jorunal of Personality and Social Psychology, 55, 1009-1115.

Clavell, J. (1987). A sgun. rkdia, Budapest.

Hofstede, G. (1980). Culture's consequences: International differences in
work-related values. Beverly Hills: Sage.

Nitobe, I. (1998). Bushido. Hunor Vllalkozs.

Schwartz, S.H. (1994). Beyond individualism/collectivism: New cultural
dimensions of values. In: Kim et al (eds): Individualism and collectivism:
Theory, methods and applications (pp. 85-119). Thousand Oaks, CA: Sage.

Smith, P. B. & Bond, M. H. (1993). Social Psychology across Cultures.
Harvester & Weatsheaf.

Smith, P. B.& Schwartz, S. H.: Values. In: Berry et al (eds): Handbook of
Cross-Cultural Psychology. Volume 3. Boston: Allyn and Bacon.

     
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
     
Tik-Tak
     
Japn Trtnelme
     
Japn Trtneti Korszakok
     
Japn Irodalom Tr
     
Mitolgia
     
Npmesk
     
Japn Nagy Szemlyisgei
     
Hogyan nzzk a japn mvszetet
     
Japn Fldrajza
     
Mvszeti Vegyes Trlat
     
Japn Festszeti Tr
     

Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG