|
Lass Zsuzsa: A Bushido,
Lass Zsuzsa 2007.08.01. 15:40
Mint kultrra jellemz rtktr
Lass Zsuzsa A BUSHIDO, mint kultrra jellemz rtktr - avagy mi okozott kultr-sokkot John Blackthorn-nak? - Elektronikus kiads: Terebess zsia E-Tr Forrs: Magyar Elektronikus Knyvtr
Bevezets Az rtkek s kultrszint vizsglatuk A japn kultra s alapeszmnye a bushido A bushido fogalma, forrsai A bushido ltal vallott rtkek Kultrk tallkozsa - a kultr-sokk A bushido hatsai Felhasznlt irodalom
Bevezets
A kultrk megrtsnek egyik mdja az rtkek vizsglata. Az rtkek s lthat megnyilvnulsaik (a szoksok, viselkedsformk) mgtt rzelmekkel tfttt hiedelmek llnak, melyek a kultrt alkot egynek cljaira s az azokhoz vezet utakra vonatkoznak (Smith, Schwartz). Ezek a vltozatos utak ltenek testet azokban a specilis viselkedsekben, melyeket nap mint nap megfigyelhetnk, ha idegen tjakon jrunk. Helyismeret nlkl, klssgeikben megfigyelve ezeket a viselkedseket, gyakran rznk ellenszenvet, mskor csodlatot vagy ppen undort. Ezekbl az rzseinkbl gyakran szrmaznak tapasztalat nlkli negatv viszonyulsaink, eltleteink az idegenek fel. Pedig nem kell ms, csak megismernnk s elfogadnunk a mgttes hiteket, hogy megrtsk s elfogadhassuk (esetleg megszerethessk) az embereket, akik valljk ezeket a hiedelmeket.
Az rtkek s kultrszint vizsglatuk
Az rtkek a kultrk szintjn trsadalmilag osztott elfeltevsek jrl s rosszrl, kvetendrl s helytelenrl. Megmutatkozik mindez a kultra intzmnyeiben, a mkds s eljrsmdokban. Ezek az rtkek, illetve ezek kvetse segti az egynt alkalmazkodni a kultra, a trsadalom elvrsaihoz, mivel a kultra ltal az egyn el lltott feladatok, problmk megoldsmdjait szablyozzk.
Az rtkek vizsglatt szmos kutat neve fmjelzi. A kvetkezkben rviden ttekintem ezeket a vizsglatokat.
- Hofstede (1980) 1967 s 1972 kztt egy 40 orszgra kiterjed vizsglatot folytatott, melyben a klnbz orszgokban mkd ugyanazon cg dolgozinak munkra vonatkoz rtkeit tanulmnyozta. A kapott eredmnyek alapjn az rtkeket 4 dimenziba tudtk sorolni, melyet ksbbi munki alapjn Hofstede kiegsztett egy tovbbi, tdik dimenzival is.
A Maszkulinits-feminits dimenziban a frfias rtkekknt szmon tartott rmenssg, befolysols, teljestmnyorientltsg ellenslyozza a msik oldal engedkeny, gondoskod, alkalmazkod niessgt.
A Hatalmi Tvolsg Index a vezeti dntshozatalt, a participci lehetsgt s mrtkt jellemzi, pldul, hogy mennyire fejezheti ki a beosztott az egyet nem rtst.
A Bizonytalansg-kerls a szablyokhoz val ragaszkodst s a rugalmas alkalmazkodst lltja szembe egymssal, azaz mennyire trik a szervezetek az szlelt bizonytalansgot, milyen mrtkben jellemzi ket a kockzatvllals.
Az Individualizmus-kollektivizmus dimenzija az egyn s csoport kapcsolatt, egyik vagy msik elsbbsgt jellemz dimenzi.
Az un. Konfucinus Munkamd dimenzija Bond (1988) Knai rtk Krdvbl szrmazik, s a dinamikus jvorientltsgot lltja szembe a statikus mlt, jelen orientcival.
- Bond emltett vizsglatban a hagyomnyos knai kultra rtkeit vizsglta 23 orszg bevndorolt knai lakosai krben. Kutatsa eredmnyei megfeleltethetk a Hofstede ltal feltrt dimenzikkal.
- Schwartz (1994) 3 bipolris kulturlis rtkdimenzit trt fel:
Konzervativizmus - Autonmia
A konzervativizmus az egynt a trsadalomba gyazott, kapcsolatok ltal meghatrozottnak tekinti, mely kapcsolatokban fontos az al-fl rendeltsg, a rend, a hagyomnytisztelet, a rend, a biztonsg.
Az autonmia jellemezte kultrkban az egyn fggetlen, egyedisge ltal meghatrozott, akinek joga rzseit, vgyait kifejezni, st erre btortjk is. Az autonmia megnyilvnulhat intellektulis s/vagy rzelmi skon.
Hierarchia - Egyenlsg
A hierarchikus jelleg kultrk a szerepeket s hozzjuk ktd szablyokat tartjk fontosnak, elfogadjk, s trvnyes ton is legitimljk az egyenltlensget (ld. kasztok, rendek, rangok, stb.).
Az egyenlsget hirdet trsadalmakban az egyn, mint ember rendelkezik alapvet jogokkal, morlisan mindenki egyenlnek tekintett. Ez az alapja a msokhoz val elktelezdsnek, az nkntes egyttmkdsnek, felelssgvllalsnak.
Hatalom - Harmnia
Ez a dimenzi ember s termszet, rkltt vilgunk viszonyra vonatkozik.
A hatalom alap trsadalmak egynei le akarjk gyzni, aktvan uralni s megvltoztatni szeretnk a termszetet s a krlttk lv trsas vilgot. Ennek tja az aktv nrvnyests, aminek sszetevi az ambci, kompetencia, merszsg.
A harmnit hirdet kultrk embere trsaival s a termszettel is egysgben, bkben trekszik lni. Inkbb megrizni, mintsem megvltoztatni szeretn krnyezett, elfogadva olyannak, amilyen. Az uralkod rtkek itt az egysg, egszsg, szpsg, mvszi harmnia.
A legfontosabb kutatsok eredmnyeit sszegezve 2 alapdimenzit tallunk, mely minden kultra jellemzsben alapvet:
- egyn s csoport viszonya (fgg vagy fggetlen) - a felelssgteljes trsas viselkeds s erforrs-eloszts motivlsi mdjai (trgyals vagy hierarchia).
A japn kultra s alapeszmnye a bushido
Eurpaiak elszr 1542-43 tjn lptek partra Japnban. Trtnelmi lptkkel mrve viszonylag rvid ideig lvezhettk a hely (azta elhreslt) vendgszeretett, mert 1638-ban Tokugava sgun a katolikus felkelk leversvel vget vet itt-tartzkodsuknak, szmzve minden katolikust s magt a vallst is betiltva. Ezzel kezddik Japn XIX. szzad kzepig tart elzrkzsa a nyugati vilg ell. 1853-54 tjn egy amerikai tengersz, Perry lesz az, aki expedcijval elrve Japnt jra kopogtat a zrt ajtkon s vgl el is ri, hogy a szigetorszg kereskedelmi s diplomciai kapcsolatba lpjen a vilg nyugati felvel. Az addig feudlis Japnban megindul a nyugatiasods. De ne ugorjunk ilyen nagyot, hiszen a japn szellemisg legfbb magvt alkot bushido ppen a feudalizmussal jn ltre, s hanyatlsa annak megsznshez kthet. Tekintsk t elszr a bushido fogalmt s forrsait. Az ttekintsben tmaszkodom a kort legismertebb tev regnyre, James Clavell: A sgun c. munkjra (Clavell, 1987)
A bushido fogalma, forrsai
A bushido sz szerint a harcos-lovag-t elemekbl tevdik ssze, s azokat az ratlan szablyokat jelenti, melyeket a fegyveres nemeseknek be kellett tartaniuk a mindennapi letben s hivatsuk gyakorlsa kzben egyarnt (Nitobe, 1998). Ezek a ki nem mondott, le nem rt, legfeljebb szlligkben s trtnetek tanulsgaiban rejtez szablyok a tapasztalatbl szrmaztak, s gyltek ssze ratlan lovagi erklcsi kdex formjban.
Kire vonatkozott ez a szablyozs? Csakis a fegyveres nemesekre, azoknak a harcos csaldoknak a tagjaira, akik btorsguk s hsiessgk folytn kivltsgokat szereztek. k voltak a szamurjok, akiknek felemelkedse a feudalizmus intzmnyeinek XII. szzadi kialakulshoz kthet. A szamurj cm rkldtt, de el is lehetett veszteni, ha valaki nem a bushido szellemnek megfelelen lt s harcolt. Mert a harc termelte ki ezt a szablyozst, mely egyfajta fair play-t jelentett a hatalomrt folytatott vetlkedsben.
A bushido forrsai tbb gbl szrmaznak. Egyrszt a Japnban elterjedt vallsok szolgltattk az ideolgiai alapot. A zen-buddhizmus a sorsba vetett nyugodt bizalomra, az elkerlhetetlenbe val beletrdsre, az let semmibevtelre s a halllal val bartsgos viszonyra tantotta kvetit. A sintoizmus a hsget feljebbvalink irnt, az sk s a csszri csald tisztelett, a gyermeki jmborsgot hirdette. A sintoizmus szerint nincs eredend bn, minden emberi llek tiszta, az isteni blcsessg megnyilatkozsa. Abbli hitkben, hogy az ember csakugyan Isten kpmsa, a szentlyekbe tkrket helyeztek, hogy abban magukra nzve Istent ismerhessk meg. Ezrt az nismeret fejlesztst nagyon fontosnak tartottk. A bushido kt alapvonsa a hazafisg s a hsg eszmnye a sintoizmus eszmibl szrmazik.
A forrsok kztt talljuk a knai gondolkodkat, Konfuciuszt s Menciuszt. Tantsaik termszetesen nem mondanak ellent az elbb emltett vallsi tantsoknak, amennyiben a hsget, ktelessget, hagyomnyok tisztelett hangslyoztk az erklcsi viszonylatrendszer 5 terletn: r s szolga, apa s fi, frj s felesg, idsebb s fiatalabb testvr, bart s bart kztt.
Mindezen tantsok s tudsanyag a cselekvsben tkrzdtt, hiszen "tudni s cselekedni egy s ugyanaz" (Wan Yan Ming, idzi Nitobe, 1998).
A bushido ltal vallott rtkek
Egyenes jellem, igazsgossg
A bushido vezreszmjnek tekintett egyenessg, mint gerinc adott tartst a szamurjnak. Ez egyben igazsgossgot is jelent, illetve igaz-sgot, ami szorosan sszefgg a ksbb trgyaland fontos eszme a becslet fogalmval. Az egyenes jellem az az er, mellyel tudjuk, hogyan kell cselekednnk. Ide tartozik a ktelessg fogalma is a "giri". A ktelessg, mely akkor is motivl er, ha nincs ms. Ez knyszerti rnk a gyermeki jmborsgot (pl. szleinkkel szemben), ha a szeretet mr hinyzik. Ez a gyermeki engedelmessg mondatja (szeretet hjn) a kvetkezket Marikoval frjnek, Buntaronak:
"- Engedelmeskedem. - Igen, a parancsnak mindig engedelmeskedsz, mi? - acsargott r Buntaro. - Engedelmeskedsz! Mirt vagy mindig ilyen hideg s keser? He? - Felkapta a tkrt s odatolta Mariko el. - Nzz bele! - Krlek, bocsss meg, ha kedvedet szegtem uram. - Mariko hangja nyugodt volt, elnzett a tkr mellett, egyenesen frje arcba. - Nem akartalak megharagtani."
Ez a helyes megfontols, mely nha szomor s szgyellnival dolgok elkendzsre szolgl.
Btorsg s kitarts
A btorsg csak akkor szmt ernynek, ha az igazsgossg s a becslet vdelmben hasznljk, egybknt lehet aljassg vagy ostoba vakmersg. Igazi btorsgot a hsg s becslet szl. Ennek elsajttsra korn elkezdik tantani a szamurj gyermekeket. Nha kegyetlennek tnik a szl, aki jszaka kikldi gyermekt, vagy hajnalban felbreszti, hogy tlen meztlb vigyen el egy zenetet. A mesk s hskrl szl trtnetek azonban megteremtik a btorsg ideljt a gyermekben.
Btorsg szamurj frfiban s nben egyarnt jelen kell, legyen. Nktl ugyangy elvrt volt, hogy hsiesen kzdjenek, s ha kell hsiesen haljanak meg.
"Mariko elreiramodott, de csapst kivdtk. A Szrke htrlt s csupn vdekezett, noha knnyszerrel meglhette volna az asszonyt. Lassan vonult vissza az ton, Mariko a nyomban, de minden lpsrt meg kellett kzdenie. Mariko ismt harcra prblta knyszerteni a Szrkt, vgott, dftt, de a szamurj eltncolt elle. De mindezt komolyan s mltsggal csinlta, szinte tisztelegve Mariko btorsga eltt."
Jindulat, egyttrzs
A japn feudalizmus Nitobe szerint azrt nem lett nknyuralom, mert a keleti filozfik szellemben jl megfrt egyms mellett a nylt becsletessg s szigor igazsgossg, mint frfias ernyek s a jindulat s knyrletessg nies rtkei. Ezt testesti meg az uralkod jindulat szli gondoskodst szimbolizl igazsgossga. A jindulat azonban nem gyengesg, hanem cltudatos er, mely kpes megmenteni vagy meglni. Az egyttrzs vezeti a szamurjt arra, hogy halott ellensge felett verseljen:
"Szeme akr a pokol mlysges Mlye- Mer fjdalom, kivehet."
Udvariassg
Az udvariassg az egyttrzsbl szrmaz erny, mivel kifejezi a msik ember szemlynek s rzseinek tiszteletben tartst. A japnok gy tartjk, hogy legmagasabb rend formjban megkzelti a szeretetet.
Az udvariassg finoman kimunklt szertartsok, etikett formjban figyelhet meg, melynek legfbb jellemzje a kecsessg. Legszebb pldja ennek a teaszertarts, a cha-no-yu. Erre az esemnyre kln teahz vagy teaszoba szolglt, mely egyszer, csupasz tisztasgval, az alkalomhoz s a vendghez mindenkor legjobban ill apr kiegsztk megvlasztsval a kls-bels harmnia megteremtst szolglta. A szertarts kecsessge sem felesleges modorossg, hiszen a bkessg s fegyelem a llek leggazdasgosabb mkdsmdja.
"Mariko legelbb frje virgkompozcijt szemllte meg. Buntaro egyetlen fehr vadrzst vlasztott erre az alkalomra, a zld levlre egyetlen vzgyngyt ejtett, s az egszet vrs kvekre fektette. Kzeleg az sz, sugallta a virggal... nemsokra eltnnk, te is, n is, s csak a kvek maradnak."
- Adhatok most egy kis cst? - Kitntetnl. De krlek, ne fradj ennyit miattam. - Te tntetsz ki engem. Te vagy a vendgem."
Az udvarias bnsmd persze bartnak s ellensgnek egyarnt kijrt. Kpmutatsnak gondolhatnnk, noha csak a lelki fegyelem megnyilvnulsa, s mint ilyen, magasabb rend viselkedsforma, mint a harag vagy rosszindulat.
"Meglepetsre Toranaga vrta, st, ami mg hihetetlenebb, felllt, hogy dvzlje, mghozz olyan ders kzvetlensggel, amit Jabu a legkevsb sem vrt volna"
- Nagyon rlk, hogy jra ltlak, Kaszigi Jabu-szan. Sajnlom, hogy eddig vrakoztattalak.
Jabu most mr biztos volt benne, hogy Toranaga hallra sznta, mert az ellenfl hagyomnyosan akkor a legudvariasabb, amikor vesztedre tr."
Az udvariassg termszetesen a msik fl s sajt becsletnk megrzsnek is egy mdja. Udvariatlannak lenni annyi, mint lbbal tiporni a msik ember szemlyt, s ez becsletsrts, mely az egyik legkomolyabb, mindenkor megtorlst kvn bn. A ksbbiekben a becslet fontossgt rszletesen trgyalni fogjuk, most csak egy rvid rszlettel illusztrlnm a kt erny sszekapcsoldst.
"- Elnzsedet krem Tamazaki modortalansgrt, s krlek, bocsss meg nekem - mondta.
- volt modortalan, nem te - felelte ugyanilyen udvariasan Omi. Mindketten tudtk, hogy Mura a felels, s hogy ez mg egyszer nem fordulhat el. Mgis mindketten elgedettek voltak. A bocsnatkrsre sor kerlt, elfogadtk s ugyanakkor vissza is utastottk. Egyikk becsletn sem esett csorba."
Igazmonds, szintesg
E nlkl az erny nlkl az udvariassg csak sznjtk. A szamurj szava olyan mrtkben hitelestette egy llts valssgt, hogy rsbeli megerstsre nem is volt szksg. Persze mindig akadnak igaz s hamis prdiktorai egy eszmnek. A japn trtnelem sem mentes a stratgiai cl cselszvsektl s hazugsgoktl, melyeket mindig valamely nemes cl rdekben tettek. A bushido szellemben azonban az igazsg kvetse volt az egyetlen btor, becsletes cselekedet. Az udvariassgbl elferdtett igazsg azonban nem bn, hanem res formalits, melyet valsznleg senki nem vett komolyan.
Becslet
A bushido legfontosabb ernye, mely a szemlyes mltsgot s nrtkelst is magban foglal rzs. A fogalom maga j kelet a japn nyelvben, a lovagi korban olyan szavakkal fejeztk ki, mint nv, arc, kls megtls. Ha valaki "elvesztette az arct", vagyis megszgyenlt, az a legnagyobb megalztats volt egy szamurj rszre. Neve is csak a felsbb osztlyok tagjainak volt. Az alsbb osztlyok tagjainak neve vagy foglalkozsukbl - halsz, hordr, szakcs - vagy csaldi pozcijukbl szrmazott - Els Lny, Msodik Lny, stb.
A becslet elvesztshez kapcsold szgyenrzetet korn a szamurjba neveltk azt tantottk, hogy "a becstelensg olyan, mint a fa krgn lv forrads, az id ahelyett, hogy meggygytan, egyre nagyobbra nveli". Ezrt a becslet nevben gyakran kvettek el rmsges kegyetlen megtorlsokat.
"Mindenki mlyen meghajolt. Kivve egy frfit, aki tnteten, meghajls nlkl felllt.
A harci kard villmgyorsan kisuhant hvelybl, ezsts vet rt le, s a frfi feje lerplt, vre sugrban frcsklt a nyakbl... Az utcn senkinek nem rezzent az arcizma sem. A fejek vltozatlanul fldig hajoltak. Omi harsny kacagsban trt ki. Az utca vgleg kirlt. A nevetst abbahagyva kt marokra fogta a kardot, s mdszeresen darabolni kezdte a hullt."
Ha a becsletet megtorlssal nem lehetett visszaszerezni, akkor a szamurjnak ktelessge volt szeppukut elkvetni, mellyel visszallthatta nevnek tekintlyt, vagy legalbb kvetkez leteire jobb pozcit biztostott lelknek. Azonban ezt a kegyet sem kaphatta meg mindenki, hiszen becslettel meghalni a szamurj eljoga.
"...s engedlyedet krem, hogy azonnal szeppukut kvethessek el, mert ezzel a szgyennel nem lhetek tovbb...
- Nem, nem engedlyezem, hogy szeppukut kvess el. Az a becslet jutalma, te pedig akkor vesztetted el a becsletedet, amikor az nuralmadat. Mg ma keresztre feszttetlek, mint kznsges bnzt. Fejedet nyrsra tzik, hogy mindenki lssa s kinevesse, alja pedig ez lesz rva: "Ez az ember tvedsbl szletett szamurjnak. Neve nincs tbb." - Az ifj utoljra hajolt meg s llt volna fel, de Hiromacu visszalkte. - Kt lbn a szamurj jr - vetette oda. - s a frfi. Te egyik sem vagy. Ngykzlb fogsz a hallba mszni.
Uszagi nmn engedelmeskedett.
A szobban pedig mindenkinek megmelegedett a szve az ifj megjult nfegyelmt s mrhetetlen btorsgt ltva. Szamurjknt fog jjszletni, gondoltk elgedetten."
A hsg ktelme
A feudalizmus alapja a hbri hsg, mellyel a hbres tartozott hbrurnak. A japn feudalizmus hierarchikus trsadalmban is elssorban a hbrrnak tartoztak vazallusai hsggel, de a trsadalom minden intzmnyben jelen volt a feljebbvalkkal szembeni hsg ktelme. Igaz volt ez a csaldra, ahol gyermekek szleiknek, felesgek frjknek, fiatalabb testvrek idsebb testvrknek voltak ktelesek hsggel szolglni. A tbbszrs hsgi lncolatban azonban mindig a hbrrhoz (fldesrhoz) val ktttsg volt a legfbb. Csak ezutn kvetkezett a csald, amelynek rdeke s rtke egy s oszthatatlan, a tagok egymsnak elktelezettek, s ez a ktelezettsg a (j esetben szeretettel megtlttt) hsg. Nmely esetben azonban a csaldi s hbresi ktelkek is sszefondhattak. Ilyenkor is mindig a hbresi hsg volt az elbbre val.
"Oku-szan, fivremnek mr rg beszlnie kellett volna legkisebb fia kivl tulajdonsgairl.
- Frjem csak a Te rdekeiddel trdik, uram, msra nem is gondol - vlaszolta ijedten az regasszony. - rlk, hogy fiamnak alkalma volt szolglatot tenni, s hogy meg vagy vele elgedve. Fiam csupn a ktelessgt teljestette, nem? Mindannyiunknak ktelessgnk - Mizuno-szannak is -, hogy szolgljunk Tged."
A nk helyzett is leginkbb a hsg ktelmnek fogalmval lehet megrteni s elfogadni. A felesg rks hsggel tartozik frjnek, aki akr hallba is kldheti nejt, ha kedve gy tartja (s hbrura nem rendelkezik msknt!). A hsg vezeti a nt, amikor nmagt s egyb ktelezettsgeit figyelmen kvl hagyva intzi frje gyeit, vezeti a hztartst. Hsggel tartozik nem csak frjnek, de frje egsz csaldjnak is.
"Omi-szan, apm nem nagyon beteg, s nekem itt a helyem, hogy kiszolgljam anydat, nem? - felelte Midori. - Mire daimjnk megrkezik, a hzat el kell kszteni. , Omi-szan, ez nagyon fontos, ez a legfontosabb pillanat a szolglatodban, nem? Ha Jabu r elgedett lesz, taln kapsz tle egy jobb birtokot. Te sokkal jobbat rdemelsz. Ha valami trtnik, amg tvol leszek, sose bocstom meg magamnak. Ez az els alkalom, hogy kitntesd magad, sikerlnie kell"
A hsget s az azzal jr engedelmessget azonban mg a hbres sem volt kteles birkamd blogat Jnosknt meglni, sz nlkl trve fldesura vagy egyb feljebbvalja igazsgtalan vagy ostoba cselekedeteit. Sokszor megtrtnt, hogy egy h vazallus azzal mutatta ki legjobban hsgt, ha adott pillanatban megkritizlta urt, aki ezrt nem egyszer hls is volt.
"Amikor Jabu tvozott, Hiromacu Toranaga fel prdlt. - Rosszul cselekedtl. Szgyellem magam e miatt az alku miatt. Szgyellem, hogy a tancsom csak ennyit szmt neked. gy ltom, tbb mr nem lehetek a hasznodra, elfradtam. Engedlyt krek, hogy szeppukut kvessek el, vagy ha ebben a bkben nem rszeslhetek, leborotvlom a hajamat, s szerzetesnek llok."
Volt azonban olyan htlensg is, mely lzadsnak minslt a hbrr ellen. Ebben az esetben nem volt kegyelem, vagy megbocsts. A bushido nem szmolt enyht krlmnyekkel. Ezrt viseltetnek megvetssel a nmetalfldivel szemben, akinek hazja fellzadt a spanyolok ellen. Van azonban valami, ami kzs azokban, akik a hatalmat akarjk: a gyzelem vgya.
"- Nincs enyht krlmny, amikor valaki fellzad trvnyes ura ellen. - Kivve, ha gyz. Toranaga mereven nzte Blackthorne-t. Azutn harsogva felnevetett. - gy van. Megfogalmaztad az egyetlen lehetsges enyht krlmnyt."
nuralom
A japnok, ms zsiaiakhoz hasonlan ritkn mutatjk ki szintn rzseiket. Fknt igaz ez az indulatokra, melyekrl azt tartjk, hogy megzavarjk a bels bkt, a va-t. Msrszt bnatuk vagy fjdalmuk kifejezsvel nem akarjk megzavarni a tbbi ember harmnijt, vagyis az udvariassg s egyttrzs miatt nem srnak vagy dhngnek hangosan. A bushido szellemben mg a legtermszetesebb rzseket is elfojtottk, nehogy megzavarjk a gondolatok s cselekvs sszerendezettsgt. Az arcon tkrzd ltalnos mosoly az elfojtott rzsek leplezsre, ellenslyozsra szolglt. (Azta tudomnyosan is megfigyeltk, hogy az arcra erltetett mosoly jkedvet s dert vlt ki az egynbl, teht kpes lehet a felkavart indulatok lecsillaptsra. Atkinson, 1995)
Az nkontroll tetfokt a ritulis ngyilkossgban (szeppuku) rte el, mely szintn a szamurj kivltsga volt. A szeppuku dics hall, melynek elvgzsre mr kiskorukban megtantottk a szamurj fikat s lnyokat egyarnt.
A hall elfogadsa azonban nem jelenti, hogy siettetnk azt, vagy indokolatlanul kvetnnek el szeppukut. Azrt sem tehettk ezt, mert letk mindenkor hbruruk kezben volt, ha megtagadta az ngyilkossgot, akkor a szamurj nem tehette meg.
"... unokm engedlyt krt, hogy meglhesse magt, kvetve frjt s fit a Nagy rbe. Nem adtam engedlyt, megparancsoltam neki, hogy vrjon, amg te jv nem hagyod. - Helyesen cselekedtl - nneplyesen krlek, engedd meg, hogy vget vessek az letemnek- Hibt kvettem el. - Az engedlyt nem adom meg. - Krlek. nneplyesen krlek. - Nem. lve van rd szksgem."
Kultrk tallkozsa - a kultr-sokk
Megismerve a korabeli japn uralkod szellemisgt, mi sem csodlkozhatunk John Blackthorne-on, az angol navigtoron, aki igencsak idegennek rezte ott magt. A kultr-sokk azta tudomnyosan is vizsglt tma lett, de jat James Clavell-hez kpest sem tudtak tallni.
"- Azt mondod a szodmia itt bevett dolog? - Mindenfajta prnzs normlis s elfogadott - felelte dacosan Mariko, aki bosszantott a barbr modortalansga s ostobasga. - A prnzs normlis s bevett szoks. Ha pedig egy frfi egy msik frfival vagy fival tlti kedvt, ehhez rajtuk kvl senkinek semmi kze. - A szodmia undort bn, tkozott fertelem, akik pedig zik, azok a vilg spredke! - kiablta Blackthorne, akinek mg mindig gett az arca a srtstl, hogy ez az asszony ilyesmiket kpzel rla."
A fenti idzet jl pldzza, hogy milyen problmk addnak kt kultra els tallkozsnl, ami nem kevs stresszt okozhat mindkt oldal kpviselinek (Smith, Bond, 1993). Ksbb azonban az id mlsval bekvetkezhet az akulturci, vagyis a kultrban szksges kszsges s tudsok elsajttsa, a sikeres alkalmazkods.
"... itt csak gy lehet frfiknt lni, ha elfogadom a szoksaikat, ha kockztatom a hallt, ha meghalok.... Nzte a jobb kezt, amint felveszi a kst. Aztn baljval is megragadta a markolatot, s szilrdan a szve fel irnytott a pengt. Lelke az rk csendrt kiltott. A kilts mozgsba hozta a reflexet. Biztos kzzel clja fel rntotta a kst."
Ha ez a folyamat tnyleg sikeres, akkor az eredeti kultrba val visszatrskor hasonl stressznek lesz kitve a szemly, mint amit elszr lt t. Rgi bartai nem rtik viselkedst, ltalban nem fogadjk j szemmel a felvett j szoksokat, melyek az j kzegben a szemly tllst szolgljk. Gyakran kerl az egyn vlasztsi helyzet el, hiszen a ketts kulturci nehezen fenntarthat, hacsak nincs mindketthz egyfajta trsas tmasz.
"Blackthorne szeme nehezen szokott hozz a fnyhez. A bzs leveg fojtogatta. Ltta, hogy mindannyian gy merednek r, mintha lidrc csppent volna kzjk. Aztn megtrt a varzs, s boldogan ordiblva krje nyomakodtak. - Hozz se nyltl az italodhoz, navigtor! Blackthorne szjhoz emelte s megkstolta. A pohr mocskos volt, majdnem elhnyta magt. A durva szesz a torkt kaparta. A mosdatlan testek s avas ruhk bze fojtogatta. - Ht te, navigtor! Te aztn remek sznben vagy. Hogy ment a sorod? - amikor meglttalak ott az ajtban, azt hittem ezek kzl a majmok kzl jtt ide valaki. Ezek az idtlen kimonk - gy festesz akr egy asszony, navigtor, vagy azok a flig-se-frfiak. Lehet, hogy gy is lsz, mint a pognyok, navigtor. - Ezek a ruhk szellsebbek, mint a mieink - felelte feszengve Blackthorne."
A bushido hatsai
A szamurj a mai napig az egsz japn np szpsg- s erklcsi idelja. Mesk, trtnetek s jabban filmfeldolgozsok hagyomnyozzk szjrl szjra a legends szamurj-hsk dicssgt.
A bushido kt vezreszmnye a hsg s ktelessgtudat, s a bellk eredeztethet hazafisg ma is a legfontosabb ernyek. A szolglat, a kzssgrt val nfelldozs a modern korok szamurjait is jellemzi, ld. pldul a msodik vilghbor kamikaze bombzit, vagy a mai nagyvllalatok alkalmazottait. A japn zletemberek becsletessge is pldartk, pedig semmi nem llt tvolabb a szamurjtl, mint a kereskedelem, vagy iparzs. sszessgben a japn kultrra jellemz alaprtkek ma is visszavezethetk a dics lovagi mltra.
Felhasznlt irodalom
Atkinson, R. L( 1995) et al (szerk.) Pszicholgia. Osiris, Budapest.
Bond, M.H. (1988). Finding universal dimensions of individual variation in multi-cultural studies of values: The Rokeach and Chinese value surveys. In: Jorunal of Personality and Social Psychology, 55, 1009-1115.
Clavell, J. (1987). A sgun. rkdia, Budapest.
Hofstede, G. (1980). Culture's consequences: International differences in work-related values. Beverly Hills: Sage.
Nitobe, I. (1998). Bushido. Hunor Vllalkozs.
Schwartz, S.H. (1994). Beyond individualism/collectivism: New cultural dimensions of values. In: Kim et al (eds): Individualism and collectivism: Theory, methods and applications (pp. 85-119). Thousand Oaks, CA: Sage.
Smith, P. B. & Bond, M. H. (1993). Social Psychology across Cultures. Harvester & Weatsheaf.
Smith, P. B.& Schwartz, S. H.: Values. In: Berry et al (eds): Handbook of Cross-Cultural Psychology. Volume 3. Boston: Allyn and Bacon.
| |