nihonsuki
Men
     
Harcmvszet
     
Japn vallsai
     
Fzfk s Virgok Vilga
     
Minden, ami hagyomny -hzioltrtl a lnyok napjig
     
Modern Japn
     
Zene Tr
     
Video Tr
     
2009 a Heisei 21-ik ve ( japn naptr szerint)
2025. Jnius
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
     
Idjrs-Jelents
     
Nihonsuki - Httrzene
     
Sintoizmus, Shinto v. Shintou
Sintoizmus, Shinto v. Shintou : Sintoizmus s buddhizmus

Sintoizmus s buddhizmus

Paul Watt  2007.08.22. 10:18

A kamik "sszecsapsa" a Megvilgosodottal

Shinto s buddhizmus

A japn spiritualits ktfi


A japn vallsi tradci gazdag s sszetett; kiegszt s ellentmondsos irnyvonalakat egyarnt olyan knnyedsggel foglal a vallsos gondolkodsba s gyakorlatba, hogy ez megzavarhatja a nyugati megfigyelt. A hagyomny szvben kt irnyzat ll: a shinto, japn shonos vallsa, valamint a buddhizmus, az indiai valls, mely Korebl s Knbl rkezett Japnba az i. sz. hatodik–nyolcadik szzadban. Hossz trtnelmk sorn e kt valls gyaraptotta leginkbb a japnok nmagukkal s vilgukkal kapcsolatos megrtst.

Shinto

A shinto a legkorbbi japn valls; homlyba vesz eredete legalbb az i. e. els vezred kzepre nylik vissza. Egszen nagyjbl az i. sz. hatodik szzadig, amikor a japnok gyors lptekkel kezdtek felzrkzni a kontinens civilizcijhoz, a termszetimdat, termkenysgkultuszok, divincis technikk, hsimdat s smnizmus amorf keverkeknt ltezett. A buddhizmussal, keresztnysggel s iszlmmal szemben nem volt alaptja, nem alkotott szent iratokat, explicit vallsos filozfit, sem specifikus etikai kdexet. Valjban olyannyira ntudatlanok voltak a korai japnok vallsi letket illeten, hogy mg csak nem is volt fogalmuk, amivel utalhattak volna r. A 'kami (istenek vagy szellemek) tja' jelents „shinto” sz csupn a hatodik szzadot kveten kerlt hasznlatba, amikor a japnok arra trekedtek, hogy sajt tradcijukat megklnbztessk a buddhizmus s konfucianizmus klhoni vallsaitl, melyekkel megismerkedtek. Eredett tekintve teht egy olyan, romlatlan np vallsa a shinto, melynek tagjait mindenekfelett az jellemezte, hogy rzkenyek voltak a termszet vilgt titat spiritulis erkre, melyben ltek. Ahogy az kori krnika feljegyzi: vilgukban szmtalan szellem fnylett szentjnosbogrknt, s beszlni tudtak a fk s a bokrok.

Figyelemremlt, hogy sem a shinto viszonylag primitv eredeti jellege, sem a kifinomultabb vallsok, mint amilyen a buddhizmus s a konfucianizmus bevezetse, nem cskkentette e valls jelentsgt. Ltezsnek fennmaradst rszben magyarzhatjuk gy, ha rmutatunk a vltozsokra, melyekre a shintn bell kerlt sor, ugyanis a hatodik szzad utn fokozatosan a – nagy s kis – szentlyek vallsv alakult t, melynek keretei kzt kln papi osztly felgyeletvel nnepeket s ritulkat rendeztek. E fejlemnyek mindazonltal kevs hatst gyakoroltak az alapvet shinto attitdkre s rtkekre. A shinto fennmaradsa szempontjbl dntbb volt teht, hogy mlyen gykerezett a japnok mindennapi s nemzeti letben, s hogy ers, konzervatv vons jellemezte a japn kultrban.

A shinto vilgnzet alapveten ders s optimista; ill is ez egy olyan vallshoz, melynek f istensge a Napistenn. Br tudatban van az emberi ltezs sttebb aspektusainak, a shinto f raison d'etre-je az let nneplse s gyaraptsa.

Sokat lehet tanulni a shinto vilgnzetrl a japn mitolgibl. Kt nyolcadik szzadi m, a Kojiki (Az si krdsek feljegyzse) s a Nihon shoki (Japn krnikja), tartalmazza a trtnetet, mely szerint a japn szigeteket az isteni pr, Izanagi s hzastrsa, Izanami teremtette; beszmolnak emellett szmos isten s istenn ezt kvet szletsrl, valamint arrl, hogy vezetjk, Amaterasu Napistenn kpviseli leszlltak a fldre, hogy irnytsk a szigeteket. Klnsen emltsre mlt a mitolgia kt aspektusa. Ezek egyike annak evilgi irnyultsga. Megemltenek egyb vilgokat is a mitolgiban – a Menny Fennskjt pldul, valamint a Stt Fldet, a holtak tiszttalan fldjt –, mgis csupn a lehet leghomlyosabb benyomsokat kapjuk rluk. Az enyhe ghajlattal, termkeny tengerekkel s lenygz hegyi tjakkal megldott korai japnok, gy tnik, kevs knyszert reztek arra, hogy messzire nzzenek jelenlegi ltezskn tl.

A mitolgia msodik fontos vonsa az istenekhez, az ltaluk teremtett vilghoz s az emberi lnyekhez fzd szoros kapcsolata. A Teremt s a teremtett, az emberi s a termszeti birodalmak kzt a nyugati vallsokban hzd feszltsgek szembetnen hinyoznak. A shinto szemllet szerint a kozmosz termszetes llapott harmnia jellemzi, melyben az isteni, termszeti s emberi elemek mind szoros kapcsolatban llnak egymssal. Az emberi termszetet tovbb veleszletetten jnak ltjk, s a gonoszrl gy tartjk, hogy az egyn s azon kls erk vagy gensek kapcsolatbl szrmazik, melyek beszennyezik tiszta termszetnket, s arra brnak bennnket, hogy az elsdleges harmnit sztzlleszt mdokon cselekedjnk.

Kami-knt utalnak a shinto istensgekre. Gyakran fordtjk a szt „isten”-nek vagy „istenek”-nek, de olyan koncepcit fejez ki az istensgrl, mely jelentsen klnbzik a nyugati vallsban tallhattl. Lnyegi eltrs, hogy a shinto istensgek nem osztoznak a tkletes transzcendencia s mindenhatsg jellegzetessgeiben, melyet pedig gyakran trstanak nyugaton az isten koncepcijhoz. Egy kami a legszlesebb rtelemben lehet brmi, ami rendkvli, s ami flelemmel vegyes htatot vagy tiszteletet vlt ki. Kvetkezskppen rendkvl vltozatos kami lteznek a shintban: vannak a termszeti trgyakhoz s teremtmnyekhez – a hegyek, tengerek, folyk, sziklk, fk, llatok s hasonlk szellemeihez – kapcsold kami; meghatrozott helysznekhez s klnokhoz fzd kami is van; emellett kami-nak tekintenek kivteles emberi lnyeket is, belertve japn csszrainak hossz sort, kivve az utols tagot. S vgl, az elvont, kreatv erket is kami-nak ismerik el. Gonosz szellemeket is ismer a shinto, de csak kevs tnik javthatatlanul rossznak. Mg egy isten nagy ltalnossgban elsknt lrms vagy akr pusztt viselkedssel hvhatja fel a figyelmet jelenltre, a kami jsgosak. Szerepk a tmogats s vdelmezs.

Az imds gyakorlatnak clja a shintban az istenek irnti hla kifejezse, valamint tovbbi jindulatuk biztostsa. Az imds ltheti a sok nagy kzssgi nnep egyiknek formjt, melyeket rgztett idpontokban tartanak az v folyamn az olyan esemnyek megnneplsre, mint amilyen a tavaszi vetemnyezs, az szi arats vagy nhny specilis alkalom egy-egy szently trtnetben.

Keresztlvihet azonban magnton, rvidebbre szabott mdon, otthon vagy a szomszdos szentlyben. Br egy-egy nnep szmos napon t is eltarthat, s a hangulat tekintetben idnknt elcsszhat az nneplyestl a vidmig vagy akr a harsnyig, az egyni imdat vghezvitele csupn nhny perces is lehet. Az ilyesfajta kontrasztok ellenre a shinto imdat kt tpusnak van hrom kzs lnyegi eleme. Mindkett a megtisztuls rendkvl fontos tettvel kezddik, mely rendszerint vz hasznlatt foglalja magban; mindkettben tesznek felajnlst a kami-nak, mgpedig manapsg ltalban pnzt, de gyakran telt; emellett mindkettben imdkoznak vagy knyrgnek. Megjegyezhetjk tovbb, hogy a shinto imdatot ltalban vve szentlyben hajtjk vgre. E struktrk, melyek kizrlag termszeti anyagokbl llnak, olyan helyszneken fekszenek, melyeket inkbb a kami lakhelynek, mintsem az imdk menedkhelynek vlasztottak.

Mivel a shintnak nincsenek szentrsai, dogmi s krdi, az imdat mindig is kzponti helyet foglalt el a vallsban. A shinto nem prdikcik s tanulmnyok, hanem nnepei s rituli, valamint maga a szently fizikai jellemzi rvn adta tovbb jellegzetes attitdjeit s rtkeit. A legkiemelkedbb ezek kztt a hla s tisztelet rzete az lettel szemben; mly megbecsls a szpsg, a termszet ereje, a tisztasg szeretete s – ennek kiterjesztseknt – a tisztasg irnt, valamint az egyszersg s mesterkletlensg kedvelse az eszttika tern.

Buddhizmus

Amikorra a buddhizmus Japnba rkezett az i. sz. hatodik szzadban, mr vilgvallss vlt, s ezerves trtnelme volt. A buddhizmus Japnban kezdettl fogva uralkod formja a mahajna-knt ismert „nagy szekr” buddhizmus, s a vallsi irodalom hatalmas knonjt, gondosan kidolgozott doktrnkat, jl szervezett papsgot, s a vallsos mvszet s ptszet kprzatos tradcijt hozta magval – melynek minden rsze hinyzott a shintbl a hatodik szzadban. Br vilg- s emberisgszemllete figyelemremltan klnbztt a shinttl, fontos megrteni, hogy a mahjana buddhizmus tantsain bell az shonos hagyomnytl val eltrsek s hasonlsgok egyarnt megtallhatk. Egyfell pldul a buddhizmus mulandnak tekintette a vilgot, s a szenveds forrsnak ltta azok szmra, akik ragaszkodnak hozz, s e szemllet lesen ellenkezik a vilg kszsges shinto elfogadsval. Msfell azonban olyan optimizmus volt jelen a mahajna buddhizmusban, mely sszeillett a shintval – mgpedig az emberi termszettel kapcsolatos optimizmus, mert elktelezdtt a hit mellett, mely szerint minden emberi lnynek megvan a kpessge arra, hogy elrje a blcsessget, mely vget vet a szenvedsnek; valamint magval a vilggal kapcsolatos vgs optimizmus, ugyanis azt tantotta, hogy ha az ember megszabadul ktdseitl, a vilg j s pozitv jelentsgre tesz szert.

Nem csoda, hogy a japnok elszr kptelenek voltak annak sajt fogalmai szerint mltnyolni a buddhizmust. A Buddht egyszeren egy jabb kami-knt kezeltk, s mvszetnek szpsge s az olyan konkrt elnyk remnye miatt vonzdtak a vallshoz, mint amilyen a gazdagsg s a magas letkor, melyeket – a npszer szinten – a buddhizmus nem tartott mltsgon alulinak meggrni. A hetedik szzadra mindenesetre mr kezdtek megjelenni a buddhizmus zenetnek megragadsra kpes egynek. A buddhizmus ezt kvet japn fejldst ltalnossgban megrthetjk a klhoni valls s az shonos vallsi tradci kzti lland klcsnhats eredmnyeknt. Ami a buddhizmust illeti, tudatosan arra trekedett, hogy pozitv kapcsolatot ptsen ki a shintval. Ezt vgl gy rte el, hogy a shinto kami-t a klnfle Buddhk s bddhiszattvk manifesztciival azonostotta, akiknek tisztelete a mahjana buddhizmuson bell alakult ki. A buddhistk e koncepci rvn kpesek voltak sok sajt elkpzelsket bevezetni a shintba, s vgl amellett rvelni, hogy a shinto s a buddhizmus ugyanazon alapvet igazsg kiegszt vltozatai – s e nzet szles kr elfogadsra tallt Japnban.

Az shonos vallsi tradci pedig gy hatott a buddhizmusra, hogy eltrbe hozta benne azokat az aspektusokat, melyek a leginkbb megfeleltek a japn zlsnek. Illusztrlhatjuk ezeket azzal, hogy rvid utalst tesznk a hrom kvetkez buddhista szektra, melyek egyedien kpviselik a japn fejlemnyeket: Kukai (774–835) Shingon szektja; Shinran (1173–1262) Igaz, Tiszta Fld szektja; a Nichiren (1222–1282) alaptotta szekta, melyet nevrl ismernek. E szektk mg ma is aktvak. A Shingon szekta ll a buddhizmus framban egyrszt a doktrna tekintetben – a ltezs muland termszett hangslyozza, s arra szltja fel hveit, hogy emelkedjenek fell a szenveds szokvnyos vilgn –, msrszt gyakorlatainak szempontjbl – melyek tg krvonalai az etikus letvezets, meditci s tanulmnyozs jelentsgt nyomatkostjk.

A Shingon buddhizmus jellegzetes meditcitpust tmogat. A hagyomnyos meditcinl bonyolultabbat, mely szimbolikus kzmozdulatokat s beszdet, azaz mudrkat s mantrkat, valamint a buddhista mvszet mandala-knt ismert formjt foglalja magba. A mandala az univerzumot reprezentlja, ahogyan azt a megvilgosodottak ltjk, s meditcis objektumknt szolgl. A Shingon meditci valdi bonyolultsga a gazdag szimbolikval s a mandala szpsgvel prosulva a misztrium lgkrt klcsnzi e szektnak, mely Kukai kortl egszen a jelenig klnsen vonznak bizonyult a japnok millii szmra.

Az Igaz, Tiszta Fld szektban a buddhizmus nagymrtkben eltr fajtjval tallkozunk; olyannal, mely a hit ltali megvlts szszlja, nem pedig az erklcsssg s meditci gyakorlata rvn megvalstott megvilgosods elrse. Azon a hiten alapulva, hogy az id mlsval az emberi lnyek egyre nehezebbnek talljk a trtnelmi Buddha pldjnak kvetst – mely elkpzels Indira vezethet vissza –, azt tantja, hogy a jelenkorban a megvlts kizrlag az gi Buddha Amida megvlt kegyelmre tmaszkodva nyerhet el, aki a nyugati Tiszta Fldn lakozik. E hitet ms buddhistk is trt karokkal fogadtk, s nemcsak Japnban, hanem Knban s Indiban is; Shinran volt azonban az els a buddhizmus trtnetben, aki levonta azt a radiklis kvetkeztetst, hogy ennek elfogadsa knyszeren a szerzetesi fegyelem teljes feladshoz vezet. Ennek kvetkezmnyeknt Shinran kortl kezdve ltalnos, hogy az Igaz, Tiszta Fld papjai hzasodnak s laikus szemlyekknt lnek; s a szekta egyike volt a legnpszerbbeknek, melyek Japnban kibontakoztak.

S vgl, a Nichiren szektban azt ltjuk, hogy a buddhizmusban drmai mdon a felsznre kerl a nemzeti bszkesg ers rzete, mely gyakran trsult vallsos rzlethez Japnban. Nichiren szenvedlyes reformer volt, aki mind nmagt, mind Japnt egy vilgmret mozgalom kzppontjaknt kpzelte el, mely annak fellesztsre trekszik, amit az igazi buddhizmusnak tekintett.

Ezek az alakok s szektk termszetesen nem tkrzik az sszes mdot, melyekkel a buddhizmus talakult Japnban; segtsgkkel mgis bepillantst nyerhetnk a japn buddhizmus nhny szembetn jellegzetessgbe. Shingonban ers vonzdst ltunk a misztikus s rejtlyes, valamint a megrts s kifejezs eszttikai mdozatai fel; az Igaz, Tiszta Fld szektban a buddhizmus azon fajtjnak kedvelst figyeljk meg, mely kvethet a mindennapi let kontextusban; s a Nichiren szektban a nemzeti identits rkk jelenlv tudatossgt mutatjuk ki. Tekintve a shintnak a ritulra s a szently eszttikai vonsaira fektetett hangslyt, evilgi irnyultsgt, valamint szoros kapcsolatt a Japn eredetrl s a csszri szrmazsrl szl mtosszal, nem nehz megltni az shonos valls hatst, s e fejlemnyek httert.

 

     
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
     
Tik-Tak
     
Japn Trtnelme
     
Japn Trtneti Korszakok
     
Japn Irodalom Tr
     
Mitolgia
     
Npmesk
     
Japn Nagy Szemlyisgei
     
Hogyan nzzk a japn mvszetet
     
Japn Fldrajza
     
Mvszeti Vegyes Trlat
     
Japn Festszeti Tr
     

Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG