|
Asuka (Aszuka) kor
UnnamedDoc. 2008.01.31. 13:11
Knai hatsok, rsos emlkek...
Ekkor kezddtt a japn mvszettrtnszek ltal korai kzpkornak nevezett idszak, amely vgl is a Heian korszakkal egytt fejezdtt be. Ezt az idszakot mltn nevezik a buddhista mvszet fnykornak. A nevezetesebb emlkek az Aszuka kortl kezdve maradtak fenn. Ekkor kezddtt elbb koreai kzvettssel, majd a Kr. u. VII. szzadtl kzvetlenl a knai buddhista mvszet hatsa is.
A festszet, amely a buddhizmus megjelensig nem volt jelents, most ll elnk teljes vrtezetben. Realista szellem felfogsnak s benssges termszetszeretetnek szp pldja a Nara melletti Hrj-dzsu/Horyuju templom kincstrnak ajtajn s falain a sznes bogrkkat brzol festmnycsoport. A fcsarnok buddhista tlvilgot megjelent falfestmnyei mg ma is elevenen hatnak, annak ellenre, hogy az 1949. vi tzvsznl megsrltek. (Jelenleg egy msik csarnokban lthatk.)
A szobrszat fejldst egy Japnba kltztt knai szobrsz, Siba Tat-to, majd fia, Taszuna indtottk el. Az unoka, Kuracukuri no Tori ksztette 623-ban a Hrjdzsiban elhelyezett szoborcsoportot, amely Buddht s kt ksrjt brzolja. A buddhizmus tvtele a legmlyebbre hat vltozsokat a szobrszatban hozta ltre. A japn mvszek elsajttottk a bronznts, a farags s dszts technikjt.
A korszak az ptszetben tallta meg igazi kifejezsi lehetsgt. Az ltalnosan hasznlt faanyagot rendszerint cinbervrs lakkrteggel dsztettk s vdtk az idjrs viszontagsgai ellen. Mindenekeltt a buddhista templompts lendlt fel. A japn templom - akrcsak a korbbi sint szentlyek - nem az eurpai rtelemben vett egysges zrt tr, hanem tbb, eltr rendeltets s vltoz nagysg plet egyttese, pletcsoportja, amelyet fallal - gyakran kls s bels falrendszerrel - vettek krl.
A vilg legrgibb s si szpsgben ma is fennll faptmnye a
603-607 kztt ptett Hrjdzsi templom. (Igaz, hogy 670-ben, egy tzvsz utn jjplt, de ez a korai jjpts mg csorbtatlanul megrizte eredeti formjt.)
A templomptszetben mr ebben a korban is kialakultak az azta is srtetlen alapelvek. Az egsz ptmnycsoportot falakkal s fedett folyoskkal hatrolt bels udvar vette krl, ahova a nagy dli kapun, majd a bels kapun, pontosabban kapuptmnyen t lehetett bejutni. A falakon bell helyeztk el az olvass s a tants csarnokt (az ault, a kdot), a haranglbat, a fszobor elhelyezsre szolgl fpletet (a f-vagy aranycsarnokot, a kondt), az imdsg hzt, a tbbszintes, de mindig pratlan szm szinttel ptett tornyot, a Buddha jelkpes ereklyit rz pagodt, a szerzetesek hljt s ebdljt, a hivatalos helyisgeket, a trhzakat, a raktrakat, a Sztrk hzt, a gazdasgi pleteket s a kincstrat. A ksbbi templomoknl mr el-eltrtek ettl az elrendezstl: olykor kt pagodt emeltek, olykor pedig a pagodt s egyb pleteket a zrt udvaron kvl helyeztk el.
Az j, knai hatsra kialakult plet lnyegesen klnbztt az si japn plettl. Robusztus alapra helyeztk, az oszlopokat ktalapzatra lltottk, a felhajltott sark, gyakran flkontyos megolds, eltetvel s gazdag prknyzattal kiemelt tett zsindellyel fedtk, s az egsz pletet kvl-bell festettk, lakkoztk. A buddhizmus gyors trhdtsa kvetkeztben ez az j stlus nemcsak a buddhista templomok, hanem a sint szentlyek s az elkel kastlyok ptsnl is eltrbe kerlt. (Jegyezzk meg, hogy a Japnban kiadott angol nyelv irodalom a sint szent helyeket szentlynek - shrine -, a buddhistkt templomnak - temple - nevezi. A sint szentlyek eltt a torii, a gerendkbl csolt kakaskapu idzi a Napkirlyn, Amateraszu-mikami emlkt, mg a buddhista imahzak eltt dszes, gyakran tbbszintes kapuptmny fogad, ami inkbb pletre, mint bejratra emlkeztet. Ne csodlkozzunk azon, ha a japn trkpeken a sint szentlyek helyt a torii, a buddhista templomokt pedig a horogkereszt jelli.)
A kertptst a VII. szzadban Szoga no Umako mkdse tette hress. Kis kertjben mestersges tavat s szigetet ltestett.
Erre a korra vezetik vissza az ikebana, a japn virgrendezs mvszetnek megszletst is. Az ikebana abban trt s tr el ma is a tbbi keleti virgrendezstl, hogy fleg a vonalak hatsossgra trekszik, a szn- s formagazdagsg csak msodlagos cl. Ez id tjt a buddhista templomokban elhelyezett virgcsokrok mereven tornyosultak bronz tartikban. Az gak s a virgok a menny fel mutatva a hitet s a japn buddhizmus filozfiai elgondolsait jelkpeztk. Ivaki Tosiko, az veken t haznkban dolgoz virgrendez-mvsz a kvetkezket rja az ikebana lnyegrl (Ikebana, Budapest, 1978): seink azt tartottk, hogy valamennyi llny letben megtallhat isten ldsa, ezrt nagyon megbecsltk minden llny leterejt s lethez val ragaszkodst... Amikor seink az els nvnyeket vzba helyeztk, ez tulajdonkppen azt jelentette szmukra, hogy nll vilgot alkottak az edny s a benne elhelyezett virgok, gak segtsgvel. Alapeszmjket az ikebana sz fejezi ki a legpontosabban, sz szerint kb. „vzben (tban) virg", de Japnban a vzba helyezett nvnyek jjlesztst jelenti eredeti, termszetes mivoltukban.
Az irodalom is ebben a korban jelentkezett elszr, pontosabban ekkor keletkeztek az els rott emlkek. Japn a knai rsjeleket vette t, a bonyolult vonal- s pontkombincikbl szerkesztett n. kandzsi jeleket. Ezekbl alakultak ki a kana jelek, a japn sztagrs alapjai. Egyes nemesemberek knai verset (kansi) kltttek.
A bronzmvessg kultikus eszkzk s dsztrgyak ksztsben jeleskedett. A lakkmvszet mig az egyik legjelentsebb japn dsztmvszet. A textilmvessg is ebben a korban rte el a mvszett vls els lpcsfokt.
A korszak vge fel, 612-ben Mimasi behozta a szigetvilgba a gigakut, az larcos, jelmezes, zens, tncos, a buddhista szertartsokhoz kapcsold elad-mvszetet. Npszer lett a gagaku, az elkel udvari zene, valamint a bugaku, a tncot s zent tvz kultikus-szrakoztat mfaj. Ksbb a szangaku, a szrakoztat, n. vegyes zene lett a gagaku ellenpontja.
| |