|
Nara korszak
UnnamedDoc. 2008.01.31. 13:16
Hangszerek, sznjtszs...
A mvszettrtnet a trtnelmi korszakbeosztstl eltren Nara korszaknak nevezi a 645-tl 709-ig tart Hakuh s a 710-tl 794-ig terjed Tenpj idszakot. A knai kultra rtkei ekkor mr kzvett nlkl jutnak el Japnba.
A festszet alkotsai kzl kiemelkedik a Kicsidzs-ten, a szpsg istennje, a Hrjdzsi s a Jakusidzsi templom fafestmnyei s a narai Sszin gyjtemnyben rztt Hlgy a fa alatt cm letkp. A knai eredet fametszs fknt a szent szvegek illusztrlsra szolglt, a legrgibb tusrajzokat is a Sszinban lthatjuk.
gucsi no Atai szobrsz a Nara korszak hajnaln dsztette ngy festett faszoborral a Hrjdzsi aranycsarnokt. 750 krl kszlt a narai T-daidzsi templom legtbb, legszebb szobrszati alkotsa. Ez a kor volt a buddhizmus s a buddhista ihlets szobrszat aranykora. Az idszak egyik legnagyobb szabs alkotsa, a narai Daibucu bronzszobor a mai naPig a legnagyobb Japnban: mintegy 16 m magas, 452 tonns. 749-ben kszlt Smu csszr rendeletre. Imponl mrete s nagy kifejezereje mellett ntsnek technikai kivitelezse is bmulatra mlt, br a korra jellemz kecsessg s a kiss mr barokkos hats lendlet egyltaln nem fedezhet fel rajta. A bronzszobrszat kisebb alkotsai finomabbak lettek azltal, hogy a formk ksztsnl viaszt hasznltak. A faszobrszat valamelyest vesztett jelentsgbl, helyt az n. reges szrazlakk plasztika foglalta el. A favz ersts, nyerslakkal titatott kenderszvet all az agyag alapot eltvoltottk, majd a megszilrdult szvetformt lakkrteggel vagy aranyozssal dsztettk.
A gigaku tnc- s daljtkokhoz ksztett larcok sok fennmaradt remek pldnya bizonytja a fafaragk gyessgt. A formailag s stlusban gazdag kultikus szobrszat mellett megjelent a portrplasztika is.
A Nara korszak fejlett iparmvszetben az tvsmvessg jrt az len. Amakuni, a hres kardkszt 700 krl ksztette Monmu csszr rszre a dszes kardokat. Pratlan mvszi kszsgrl vallanak a lakkmunkk, a textilremekek, valamint a kermiatrgyak s a btorok, amelyek kzl nhny nagy rtket a Tdaidzsi kincstra, a Sszin gyjtemnyben lthatunk. A gyjtemny legtbb darabjt Smu csszr ajndkozta a templomnak.
Az vegkszts magas mvszi foka nem utolssorban szintn knai hatsnak ksznhet. A szobrokat s ritulis trgyakat dszt veggyngy fzreket a drgakvekkel vagy fldrgakvekkel azonos rtknek tartottk. Az iparmvszetrl Ferenczy Lszl: Japn iparmvszete (Budapest, 1981) c. knyvbl tjkozdhat az rdekld.
A kor ptszetnek nagy vllalkozsa a knai Tang-dinasztia fvrosnak pldjra tervezett Heidzskj, a mai Nara geometrikus, majdnem szimmetrikus alaprajznak megtervezse s a vros nagy rsznek felptse. Br a nagyszabs terv nem valsult meg teljes egszben, a vros ma is a rgi japn ptszet kincseshza. Gynyr templomai kzl elsknt emelkedik ki a Tdaidzsi, nemcsak hatalmas mreteivel, hanem arnyaival, gazdag forma- s trkpzsvel is.
A kor kertmvsze az „rk let szigete" s a part kz kveket fektetett le, a sziget (az rklt) fel tart sors-csnakok jelkpeknt.
Az irodalomban a knai versels hatsra alakult ki az 5-7-7 sztagbl (pontosabban azonos idtartam hangegysgbl) ll cska s az 5-7-5-7-7 sztagbl ll tanka versforma.
E kor termke a kt legrgibb, nagyobb llegzet japn irodalmi alkots: a 712-ben keletkezett Kodzsiki, az si Krnika s a 720-ban sszelltott Nihonsoki vagy Nihongi Krnika, Japn trtnelmnek s a japnok letnek, szoksainak els sszefoglalsa. A kt krnika s a 770-ben sszegyjttt Manjs c. verses antolgia nagy hatst gyakorolt a japn irodalomra. Amg a krnikk a knai klasszikusok nyomdokain jrtak, addig az antolgia mr eredeti japn verseket is tartalmazott. A Manjs-gyjtemny kltit - akik kztt hercegek, st csszrok is akadtak - a hsk mtosza, az ernyek tisztelete s az rk tma: a szerelem ihlettk rvid, egyetlen rzsrnyalatot vagy hangulatot kifejez, megkapan tmr versekre.
A japn zene eredete szorosan sszefgg az irodalomval. Az skorban egyszer dalokat nekeltek, valsznleg hangszeres ksrettel. A hangszerek: az tlyuk fue (a fuvola), a koto, a 190 cm hossz, 13-
20 cm szles, 13 hros citera, a japn hrfa, a 17 bambuszspbl sszelltott s, szjorgona, a hicsiriki, a htlyuk oboa, a vagon, a hathros, si japn citera, a biva, a rvid nyak, ngyhros basszuslant, a curi-dai-ko, illetve gaku-daiko, az llvnyon fgg, gazdagon dsztett dob, a sa-kuhacsi, a bambusz csrfuvola, a szangen nven is ismert samiszen, a hromhros, hossz nyak lant s a cudzumi, a kis dob a vallsi szertartsokat ksrtk. (Mg ma is ezek a japn zene hangszerei, modern zenedarabokat is rnak az si hangszeregyttesekre.)
A zene s a sznjtszs eredete is sszefondik egymssal. A gagaku - az udvari zene s a tnc mvszi tvzete - a csszri udvarban s egyes sint szentlyekben mig dv, ersen stilizlt mfaj, hven tkrzi a kor vallsi szertartsait. A VIII. szzadban az indiai zene is trt hdtott.
Vglegess formldott a mr korbban ltalnoss vlt viselet, a kimon, amely legmvszibb s legnneplyesebb vonalait a Nara korszaknak ksznheti.
| |