|
Muromachi korszak
UnnamedDoc. 2008.01.31. 13:26
Zen-buddhizmus, kalligrfia s egyebek
A zen-buddhizmus kifinomult egyszersge a korszak vgn mr az egsz orszg mvszetre rnyomta blyegt. A knai eredet szrnie, a fekete tussal ksztett finom kpek divatja is a zen szerzeteseknek ksznhette elterjedst. A szerzetesek az egyhzi mvszetben klnben is elevenen megriztk a knai hagyomnyokat. Br a japn ihlets festszet Tosza-iskolja olyan mesterekkel dicsekedhetett, mint Jukimicu, Jukihiro vagy Micunobu, a jamatoe irnyzat utols igazn nagy mestere, mvszetk mr nem tallt mlt kvetkre, gy a kor vge fel a jamatoe stlus hanyatlani kezdett. Maszanobu a XVI. szzad elejn megalaktotta a jamatoe sznpomps stlust a tusfests vonalas technikjval tvz Kan-iskolt. Ettl kezdve a Tosza- s a Kan-iskola egymssal llandan versengve, mig hat rvnnyel formlta a japn festszetet. A tusrajz a zen kolostorok npszer mfajaknt, tvolodva a knai mintktl, egyre kzelebb kerlt a japn valsghoz s mvszeti hagyomnyokhoz. A szobrszat szintn a zen-buddhizmus hatsa al kerlt, de a Kama-kura korszak alkotsait mr nem tudta megkzelteni, inkbb csak az ptszet trsmvszeteknt szerepelt. Ugyanakkor a vilgi tmj mvek s portrszobrok nvekv szma mr azt is jelzi, hogy a vallstl fggetlen tra trt, teht megindult nll fejldse.
Az tvsmvszet feltn elrelpse szintn e korban kvetkezett be. A Got Jdzs (1440-1512) ltal alaptott Got-iskola kardremekei hamarosan nagy hrnvre tettek szert.
Josimasza sgun (1435-1490), a mvszetek nagy prtolja kapcsolta ssze a tea-ceremnia hagyomnyos szertartst a trsadalmi sszejvetelekkel. A tea-szertarts mvszi formjnak kialakulsval s npszersgnek fokozdsval prhuzamosan a fmbl s kermibl kszlt teskannk s -csszk formavilga is gazdagabb lett. (A Nobeldjas Kavabata Ezerdaru-minta c. elbeszlse felcsillantja a tea-szertarts kellkeinek mvszi s trtneti rtkeit.) A japn mvszetnek taln ppen ezek az alkotsai a legkzismertebbek vilgszerte, br a tea-szertarts kellkeinek kifejldsben is ers knai-koreai hats rvnyeslt.
A XV. szzadban fleg knai mesterek fejlesztettk tovbb a japn lakk-mvessget. Az vegmvessg fejldsben nagy szerepet jtszott, hogy az 1549-ben partra szllt jezsuita hittrtk vezetje, Xavri Szent Ferenc a terlet daimjjnak tkrt, tvcsvet s ms vegholmikat ajndkozott.
A zen ptszet virgkort jelentette az n. tartomnyi bketemplomok s pagodk sgunok ltal sztnztt ptse. Sajnos ebbl a korbl egyetlen eredeti plet sem maradt fenn, csak irodalmi emlkek utalnak azokra. A helyi kzssgek szmos sint szentlyt emeltek, amelyek a buddhista templomptszet egyre ersd befolyst tkrzik.
A kor vilgi ptszetnek kevs emlke kztt olyan ragyog alkotsok vannak, mint a kioti Kinkakudzsi s Ginkakudzsi, az Arany s Ezst pavilon. Mindkettt a tj s az emberi alkots sszhangja emeli a remekmvek sorba. Kertjeik a kertmvszet remekei.
A zen-buddhizmus leghresebb kertpt papja, Msz Kokusi (1275-1351) a Szaihdzsi templom kertjvel alkotta meg fmvt. A kisebb kertekben a nehezen biztosthat vizet gyakran fehr homokkal helyettestettk, a t vagy a patak vizt szimbolizl, hullmok formjra gereblyzett kavicsfelletet kszigetekkel, st kvzessekkel tettk rdekesebb.
A XVI. szzadban a tea-szertartsok szmra kln kis kertrszt alaktottak ki, amely a hegyek rkzld szpsgnek illzijt keltette. Egymstl lpsnyi tvolsgra elhelyezett, a szent helyekhez vezet svnyeket szimbolizl tipegkvek, klmps, a szertartsos kzmossra ^olgl k vztrol s olykor egy kis forrs nvelte a teakertek mvszi atst. Egyre inkbb a japn np kzkincsv vlt az ikebana, s cskt vallsi jellege. Josimasza sgun - Szami ikebanamvsz kzre mkdsvel - a virgrendezs bonyolult elrsait egyszerstette, s megteremtette a seiva elrendezs, az n. rikka stlus ikebana formit.
A korszak elejn, 1370 krl jelent meg a kzpkori Japn krnikja: a Taiheiki. A hbors trtnetek sort a fhsre sszpontost mvek gazdagtottk. A XV-XVI. szzad, a polgrhbork kora azonban mr nem kedvezett az irodalomnak, kevs m ltott napvilgot.
A Muromacsi korszakban alakult ki a n-sznjtszs mai formja, a szarugakut tovbbfejleszt, a dengakuval sszehzast szimbolikus, stilizlt, zrt sznpadi mfaj, mvszi s elegns tncjtkval. A hossz n-drmkat komikus kzjtkokkal, n. kjgenekkel laztottk fel. Br a kjgen a n szerves rsze volt, nllan is eladtak hasonl jelleg jeleneteket. A n-darabok repertorjban ma 200 mvet tartanak szmon, nagy rszk az 1400-1500-as vekben keletkezett, Kanami (1338-1384) s fia, Dzeami (1363-1443), tovbb trsaik mkdsnek ksznheten.
A n-sznpad kis mret, kb. 5x5, ill. 6x6 m-es, tetszerkezett 4 oszlop tartja. Htul sznfal zrja le, s egyetlen dsze a sznfalra festett fenyfa. A szabadban l hallgatsggal szemben, a sznpad jobb oldaln helyezkedik el a 6-8 tag krus, htul a dob- s fuvolazenekar. Bal oldalon a hasigakari nev tjr kzvetlenl a sznpadhoz tartozik. Nemegyszer tbb szz ves mvszi larcot visel fszerepl mesli el a trtnetet, amelyet egy larc nlkli szerepl hallgat. Csak a fszerepl, valamint a ni szerepet alakt sznszek viselnek larcot. (Tokiban, Kiotban s Oszakban ma is gyakran lthatunk n-eladsokat. Termszetesen az j sznhzakban mr nem szabad g alatt l a kznsg, de a sznpad nem vltozott. (A tmval Kokubu Tamocu: A japn sznhz - Budapest, 1984 -c. knyve rszletesen foglalkozik.)
Ebben a korban alakult ki a n s a bunraku nyomn a taln legismertebb, klasszikus japn trtnelmi drma, a kabuki. A hrom mvszetet, az neket, tncot s sznpadi jtkot tvz kabukiban eredetileg minden szerepet nk jtszottak. A vilgszerte ismert, haznkban is jtszott kabuki h kpet ad a feudlis trsadalom letrl, gondolkodsmdjrl, szoksairl, ruhzatrl, jllehet sokkal inkbb nevezhet szimbolikusnak, mint realistnak.
A japn bbsznhz, a bunraku, amely eddig inkbb csak a szangaku keretein bell ltezett, lassan nll gg fejldtt. Hrom elemet: a bbok mozgst, az neket s a samiszen zent lltotta a kifejezs szolglatba.
A n-drma elterjedse nagy lendletet adott a japn zene fejldsnek. A samiszennel, a Rjkj (ma (Dkinava)-szigetrl tkerlt hangszerrel a balladkat s az elbeszl kltemnyeket ksrtk. Xavri Szent Ferenc misszionriusai a mai zongora svel, tovbb a hegedvel s az orgonval is megismertettk a japnokat.
| |