|
Edo korszak
UnnamedDoc. 2008.01.31. 13:34
A "Tokugawa bke" s a bakufu
Mivel a Tokugava sgunok Edban, a mai Tokiban telepedtek meg, a csszri udvar pedig Kiotban maradt, s a tnyleges hatalomtl megfosztva a mvszeteknek s az let egyb rmeinek lvezsvel krptolta magt, a kt vros a politikban is, a mvszetekben is versenytrsa lett egymsnak. A sgunok a tantkat, mestereket, tudsokat s mvszeket Edba csalogattk, s a verseng tmogats kvetkeztben minden mvszeti g felvirgzott.
A festszetre mindenekeltt a knai Ming- s Csing-dinasztia kornak stlusa hatott, s ez elssorban a Nanga-iskola mveiben tapasztalhat. Egyidejleg a nyugati mvszetekkel is kezdtek megismerkedni, fleg holland kiadvnyok alapjn.
A sgun hvsra a Kan-iskola is Edba kltztt, s a XVIII. szzadig mesterei irnytottk a mvszeti letet. Egyik vezet egynisge, Kan Tanj (1602-1674) jelents munkt vgzett a knai s japn festszet eredmnyeinek tvzsvel. Kveti a Tokugava soguntus hivatalos udvari festi lettek, s befolysuk csak a soguntussal egytt sznt meg.
Sok rtkes alkotssal gazdagtotta a festszetet a Tosza-iskola is, To-sza Micuoki (1617-1691) vezetsvel. A kor vge fel azonban tbb neves fest visszatrt a jamatoe stlushoz.
j festiskolk is alakultak j mesterekkel s programokkal. A Sz-tacu- s a Krin-iskola, Honami Kecu (1558-1637) alaptsai, a Heian korszak stlust igyekeztek j lettel megtlteni, bjjal s elegancival enyhtve a szigor elveket. Tavaraja Sztacu (1576-1643) s Ogata Krin (1658-1716) tevkenysge mr a Genroku korra, az Edo korszaknak 1688-tl 1704-ig tart, legtermkenyebb idszakra esik. (Krinnak a kzismert, dekoratv stlustl eltr, jszer, szokatlan tusfestmnyei kln fejezetet kaptak a japn mvszettrtnetben.) A Marujama-isko-lt Marujama kjo (1733-1795) alaptotta. Mveit a termszeth brzols mellett dekorativits is jellemzi. Nagy rdeme, hogy prblta elszr bevezetni a perspektivikus brzolst a japn festszetbe. A Sidzs-SZ|
VA Nanga-iskola terjesztette el a XVIII. szzadban a lgy festisggel s em a vonalrajzzal hat dlknai eredet festsi mdot. Hres mesterei: Ike Taiga (1723-1776) s Josza Buszon (1716-1783), mindkett egyben les klt is. Utdaik a Nanga-iskolt a japn festszet nll, fggetlen iskoljv fejlesztettk. Megkap szpsggel s szeretettel brzoltk az orszg tjait. Tanomura Csikuden, a mveltsgrl hres fest tjkpein mesteri megjelents alakok, virgok s madarak szerepelnek.
Az ukijoe elnevezs, fametszses eljrssal kszlt zsnerkp volt az Edo korszak legelterjedtebb mfaja. Az ukijoe iskola a XVII. szzad elejn jelentkezett a vrosi np mindennapi letnek brzolsval. Hisi-kava Moronobu (1618-1694) volt az iskola egyik vezralakja. Mvszei gyakran mertettek tmt az rmnegyedek, a sznhzak, a teahzak vilgbl.
Az ukijoe remekeket a knai eredet fametszsi eljrssal tettk szlesebb rtegek szmra is hozzfrhetv. A korai japn fametszetek tmit a buddhista hitvilgbl vettk. Kezdetben csak a kontrokat nyomtattk ki, a kpeket kzi festssel szneztk, s csak ksbb trtek t a tbbsznnyomsra. A korai kpek tbbnyire legyez alakak voltak vagy a knyvillusztrcik szerept tltttk be.
Az ukijoe stlus letkpek a fametszet-technika fejldsnek ksznheten az Edo korban nagy kznsgsikert arattak. A hres mesterek nagy alkotsai kzl is kiemelkedik Szudzuki Haronobu (1725-1770) s Kitagava Utamaro (1754-1806) sznes fametszetsorozata. Szudzuki a technikt is tkletestette. 1765-ben mr olyan sokszn nyomatokat ksztett, amelyek semmivel sem maradtak el az ecsettel kszlt mvek mgtt. Ez volt a fametszetkszts trtnetben a sznek forradalma. AXIX. szzad elejnek nagyszer ukijoe remekei: a Biva-t nyolc ltkpe s a Tkaid t 53 llomsa, And Hirosige (1797-1858) munki. Kacu-sika Hokuszainak (1760-1849) a Fudzsi szz arca cm, sznes fametszetsorozata s a Hullm c. kpe a legnpszerbb. Hirosige s Hokuszai alkotsainak mvszi reprodukcii ma is kaphatk. (Hirosige kpeit Van Gogh olajfestmnyre msolta t.)
Az Edo korszakban a szobrszat nagy, nll alkotsokkal nem dicsekedhet. Jelentsebb szobrok csak az pleteket dsztettk. Az iparmvszet viszont annl hatrozottabban fejldtt. Az tvsk mvszi hasznlati trgyakat ksztettek. A tea-szertartshoz nlklzhetetlen trgyak mellett az inr, a gazdagon dsztett kis orvossgos doboz a lakkmvszek keresett termke volt.
A kermiamvszetben a knai s koreai formk fellazultak s aszimmetrikuss vltak. Ebben a korban mr minden orszgrsznek sajt gyra volt. A jeles Kindzan mester (1664-1748) f rdeme a dekoratv
fests s a szprs, a kalligrfia alkalmazsa a kermikon s porceln- i trgyakon. A XVIII. szzadban a kermiamvszet j ihletet kapott a be-teleptilfl koreai fazekasmesterektl. Az els igazi porcelnt is egy koreai mester lltotta el 1616-ban Aritban; 1640 krl viszont japn kermiamvsz ksrletezte ki a sznpomps, mz feletti zomncfestst. Megkezddtt a porcelntrgyak tmegtermelse.
A XVII. szzadban kerlt t Eurpbl az veggyrts technolgija. A XVIII. szzad elejn Oszakban mr veggyr mkdtt. Jelentsebb alkotsai kztt metszett vegek, poharak s ednyek szerepelnek.
Az ptszet fejldst a sgunok konzervatv, mindenfle ptst szigor keretek kz knyszert rendelkezsei gtoltk. A korszak elejn fejeztk be a kioti Kacura-Rikj csszri nyaralt, a japn ptszet egyik remekt. Fensges harmnija nemes egyszersggel prosul. Kertje a japn tjkertmvszet egyik kimagasl alkotsa. Az ptszet jeles emlkei kz tartoznak a hres sgunok emlkre emelt mauzleumok is. A legnevezetesebb a Tokugava lejaszu emlkt rz, pompzatos nikki Tsg-szently.
A XVII. szzadtl megersd vrosi polgrsg nemcsak a kpzmvszeteknek, de az irodalomnak is rt tmogatja lett. A knyveket egyre nagyobb pldnyszmban terjesztettk, s az irodalom kzvlemny-forml er lett. A nagy irodalmi jjszlets a XVII. szzad msodik felben kezddtt. Ihara Szaikaku (1642-1693) regnyei s Csika-macu Mondzaemon (1653-1724), a legnagyobbnak tartott japn drmar szndarabjai is a polgrsg krben vltak npszerv.
A kor legjellemzbb, j versformjaknt tartjk szmon a haikut, amelynek legkivlbb mvsze Macuo Bas (1644-1694) buddhista szerzetes volt. Kosztolnyi Dezs s Illys Gyula ragyog belerzssel fordtottk verseit.
Az „isteni Baso" a legjellegzetesebb japn klt, aki az si kaikai-t megjtotta s egyben tklyre vitte, tartalmilag elmlytette, megjelensben csodsn hajlkonny tette... A kltszetet nem clnak, hanem eszkznek tekintette, amely mr termszetnl fogva nem trheti a hamissgot, a cifrasgot, a - ltszatot: a puszta szemfnyvesztst. - rja Illys a kltrl. A ptosztalan humnumnak - s Illys fordti mvszetnek is - ragyog pldja Bas haj c. verse:
„Vzna kacscs ka
lbad a srga-pelyh kimonban
br sose fzna!"
Bas utn Josza Buszont, a jeles festt tartjk a legjelentsebb haiku 1 kltnek. zeltl lljon itt a „Patak" c. verse, Kosztolnyi Dezs fordtsban:
„Mikor mjusban az es szakad,
milyen szilaj,
nrzetes a legkisebb patak."
Arra, hogy a japn szellemi let legjobbjait a hagyomny s korszersg krdse mr akkor is izgatta, legjobb bizonytk Kamidzsima Onicu-ra, az 1661-1738 kztt lt klt tantsa: „A sz legyen knny, de a tartalom slyos. Ne azt nzztek, hogy valamely rs rgi-e, j-e. Az j, ha j, csak azrt regszik meg, hogy fljuljon." (Illys Gyula fordtsa.)
A XVIII. s a XIX. szzad els felnek regnyrit, kltit szinte fel sem lehet sorolni. E kor irodalmban a humor is fel-felcsillan, megjelensi formja a kokkeibon.
A XVIII. szzadban alakult ki a bunraku bbjtk ma jtszott, vgleges formja. A bunrakuban kt-hrom bbjtkos mozgatja a fl letnagysg vagy mg annl is nagyobb, gondosan kidolgozott bbukat ram pontossg, sszehangolt mozdulatokkal. A samiszen ksret s a narrtor ltal recitlt ballada szvege a bbok tkletes mozgatsval egytt kelti fel az emberi indulatok s rzelmek illzijt.
Az 1700-as vekben lte fnykort a vltozatos elads-technikj ka-buki-drma. Elssorban romantikus, szertelen trtnetei tettk npszerv. A kabukiban tvzd nmajtk, a szuggesztv erej s szpsg testtarts, az letkpszersg, a nem htkznapi eladstlus, a rgi japn nyelv zamata, a fszerepl hossz monolgja s a bjos tnc sokrt rzelmi hatst keltenek a nzkben.
A kabuki-darabokat eleinte ni trsulatok, ksbb - sguni rendeletre, erklcsi okokbl - fiatal frfiak adtk el. A XVII. szzadban kialakult s mig fennmaradt formjban minden szerepet frfiak jtszanak, a ni s gyermekszerepeket is. A zenben, sznjtszsban, tncban s pantomimban egyarnt jrtas kabuki-sz-nszek mvszete aprl fira szll. A kabuki-sznhz alacsonyabb s szlesebb, mint eurpai trsai. A sznpadhoz tartozik a bal oldalrl a nztrre vezet tjr. A japn sznhzakban mr vagy 300 ve hasznljk a forgsznpadot.
A kabuki-darabok ri kztt elkel hely illeti meg Takeda Idzumt (1691-1756). rta Mijosi Sraku s Nakimi Szenoju trsszerzkkel a Cssingura cmen haznkban is nagy sikerrel eladott kabuki-drmt, a 47 rnin (gazdtlann vlt szamurj) trtnetnek sznpadi vltozatt.
Az nekmvszetet 1690-ben Takemoto Gidaju, a npballada nagy mestere jtotta meg.
Klnsen nagyot alkotott az Edo korszak a kertptsben. A daimjk, a feudlis kor furai mellett a polgrsg is kezdte megteremteni a maga kis kertremekeit, amelyekben mr nagyobb szerephez jutottak a virgok 's. A XVIII. szzad vge fel sok daimj megnyitotta kertjt a nagykznsg eltt.
A XIX. szzadban az elzkhz kpest a kertpts leegyszersdtt, s az ikebana is a termszeth, egyszerbb formk irnyba trekedett.
| |