Teremts
Unnamed 2009.06.05. 20:49

A lehull cseppekbl szletett orszgrl
I. BEVEZETS
Japn sidk ta a vilg egyik legklnsebb s legbonyolultabb kultrja. Elszigeteltsge nemcsak fldrajzi, hanem etnikai s civilizcis tekintetben is jelents. Annak ellenre, hogy kelet-zsiai civilizcis vezet rsze, ksn s lassan rte el a kontinens kultrja. A sok tvett hats s az izolltsg egy sajtos, de az utnzsban is egyedi civilizcit hozott ltre.
A japnok megtanultk, hogy viszonylagos harmniban ljenek csendes-ceni szomszdaikkal, kivve a II. vilghbort. Ritka esetektl eltekintve leszgezhetjk, hogy zsira csekly hatsa volt Japnnak.
Japnnak olyan politikai rendszere volt, amelyben a mrtken felli ambci ltalban nem ttte fel a fejt, inkbb msodlagos szinten eredmnyezett viszlykodsokat, a hatalom egyetlen s lland forrstl egy lpcsfokkal lejjebb. A japnok anlkl buktattk meg uralkodikat, hogy az egsz politikai s trsadalmi rendszert megvltoztattk, s a szomszdos orszgokat ebbe belevontk volna. Egy japn rendszervltozs ltalban csaldok kztti vltst jelentett a hivatali hatalom birtoklsban s az adszeds jogban. Nem volt felttlenl vrtelen, de pldul orgyilkos sohasem tmadt a csszrra, hiszen az szemlye szent.
II. Az si Japn
II.1. Mitolgia s svalls
Japn trtnett kt oldalrl szeretnm megkzelteni,a mitolgia s a trtnettudomny fell.
A japn mitolgiai s trtneti forrsok sokrtek. Ezek kz tartozik a Kojiki (Rgi trtnetek feljegyzsei), amely 712-ben keletkezett. Lnyegt tekintve kt elklnthet rszre tagolhat. Az egyikben a megszilrdult Yamato-udvar elmondatja az uralkodhz s a nemesi csaldok valsgos vagy vlt eredett. A msikban hitregket, nekeket, rvid trtneteket tallhatunk. A Kojiki 628-ig, Suiko csszrn hallig trgyalja az orszg trtnett.
A Nihongi vagy Nihonshoki 720-ban szletett, s kiegszti az elz forrst, egszen 700- ig kveti az si japn trtnelmet.
A forrsok kz sorolhatk mg a fudokik (Fldek s szoksok lersai) s a Kogoshûi (si mondsok gyjtemnye).
II.1.1. Japn keletkezse a mitolgia szerint
A trtnetek hrom ciklusban s klnbz helyen jtszdnak le. Az els ciklus a Takama no hara -ban, az gi sksgon, s a Yomi no kuni -ban, a holtak birodalmban trtnik. A msik kt ciklus a Fldn s egy Himuka nev helyen jtszdik.
A mtoszokban prhuzamok figyelhetk meg ms npek mtoszaival. Pldul a grg mtoszokkal, az urli hitregkkel s a magyar npmeskkel. A mitolgiban nem tallhat egy egysges teremt, nmagtl jtt ltre az si rend.
“Az sanyag mr srsdni kezdett, de az alkot er s a forma mg nem jelent meg. Mg nem voltak nevek s nem volt tevkenysg; ki ismerhette volna ht fel az sanyagban rejl formkat? Mgis, ppen amikor az g s a fld elvlt egymstl, a “Hrom Isten” a vilg salkotjv vlt.” 1
Ez az elem prhuzamos a grg kozmognia koszval.
Elszr hrom kami jelent meg, Ame no Mi-Naka-Nushi no Kami (g Kzepe Ura Isten), Taka-Mi-Musubi no Kami (Magassgbli Fensges Teremt Isten) s Kami-Musubi no Kami (Isteni Teremt Erej Istenn). ket kvette ht isteni generci, kztk az utols pr Izanagi no Kami (Hvogat Frfi) s Izanami no Kami (Hvogat N).
Az istenek parancsra az gi drdval elvgeztk a vizek sztvlasztst, s a szrazfld teremtst.
“. . . majd lefel dfve a drdt jl megkevertk a tenger vizt, hogy csak gy zubogott. s amikor visszavontk a drdt, a ss vz annak hegyrl cspgve megszilrdult, s szigett vlt. Ez a " Magtl Megszilrdult Sziget" (Onokoro-jima).” 2
Ezen a szigeten kezdtk meg a tbbi isten /sziget/ teremtst. Az els alkalommal hibt kvettek el, mert a n szlalt meg elszr. Gyerekeik torzszlttek lettek. Az isteni utasts hatsra a hibt kijavtottk, s most a frfi szlalt meg, melynek hatsra sorra szlettek az istenek /szigetek/. Hasonl motvum figyelhet meg a grg mitolgiban is (Zeusz-Pallasz Athn, Hra-Hphaisztosz). Eszerint csak a frfi kpes minsget alkotni. Ez a patriarchlis trsadalom elretrsre vezethet vissza.
Izanami belehalt a tzisten szlsbe, s az alvilgba kerlt. Izanagi szerette felesgt, ezrt lement a Holtak Orszgba, hogy visszahozza. Az alvilg istenei megtiltottk, hogy htranzzen, de mgis htranzett (A grg mitolgia: Orpheusz - Euridik motvuma). Felesge ltvnyra meneklni kezdett, s Izanami ldzte. Meneklse kzben klnbz trgyakat doblt maga mg, hogy akadlyozza az ldz boszorknyokat (hajhl, fs, barackok). Ilyen elemek a magyar npmeskben is megtallhatk.
Izanagi a holtak birodalmban beszennyezdtt, ezrt megtisztulsi szertartson kellett tesnie. A sint szertartsok misogija erre a mitolgiai mozzanatra vezethet vissza. Vzzel megmosta az arct, s a bal szembl kicsppen vzcseppbl szletett Amaterasu, a jobb szembl kicsppen cseppbl Tsukiyomi, az orrbl kicsppenbl pedig Susanoo. Izanagi felosztotta gyermekei kztt a vilgot. Amaterasu az gi Sksgot, Tsukiyomi az j Birodalmt, Susanoo pedig a tengerek feletti uralmat kapta. Susanoo -t elgedetlensge miatt apja szmzte az gbl. Amaterasu s Susanoo istentlet cljbl gyerekeket szltek. Amaterasu Susanoo kardjt darabokra trte, s megrgta, ebbl szlettek a ni kamik. Susanoo ugyanezt tette Amaterasu nyakkvel, amelybl frfi istenek keltek letre.
Susanoo fktelen termszete az gi vtkek elkvetshez vezetett. Szthnyta a rizsfldek tltseit, betemette az ntz-csatornkat, levizelte a szently belsejt, megnyzott egy lovat s brt az gi szvhzba dobta. Amaterasu srtdttsgben egy barlangba zrkzott, gy az gi sksg sttsgbe borult. Az istenek fltek a sttsgtl, ezrt mindent megprbltak., hogy a Napistennt kicsalogassk. Ame no Uzume mulatsgos tnca nevetsre ingerelte a kamikat, s a vg hangokra Amaterasu is kinzett a barlangbl. Ekkor az istenek karjnl fogva kihztk a barlangbl. Ez a mitolgiai elem az se a sint szentlyek melletti, sznpadon eladott kagura -tncnak, amelyet a papnk az els rizs nnepn tncolnak.
Az istenek tancsa Susanoot vtkrt a fldre szmzte, ahol mint hrosz srknyokat gyztt le.
Amaterasu a japn csszri csald sanyja. Ninigi no Mikoto, az gi Fensges Unoka az els, aki az emberek fldjn uralkodott. Ajndkba kapta a szent drgakvet, a tkrt s a kardot mint uralkodsnak s hatalmnak jelkpeit.
Az istenektl val szrmazs eszmje nem tipikus japn jelensg, hiszen az - s jvilg npeinl is tallkozunk vele. Pldul Egyiptomban mon-R mint a fra se, az inkknl Inti az uralkodhz se, vagy a rmaiaknl Mars, aki az ikerpr apja volt. A megszerzett politikai hatalmat ideolgiai ton prbltk altmasztani, s szrmazsukat egszen az gig visszavezetni.
A mitolgihoz szorosan hozzkapcsoldik a japnok si animisztikus, politeista jelleg vallsa: a sint (shint). A sint sznak tbb jelentse van. Hasznljk az istenek tjaknt, a kami no nagara michi rtelme is ugyanez. A knai szvegekben shendao nven fordul el. Jelentheti azokat a mgikus szertartsokat, hitet, amely a kamiktl szrmazik. Nha ezt a terminust hasznljk ideolgiai vagy vallsi tekintetben is. A "y yorozu no kami /800 milli kami/" elnevezs az univerzumot benpest szmtalan istenre utal.
A kami terminusnak szleskr s nem egyrtelm a jelentse. Kapcsolatban van a kaburu (fels, legfels) -szval. A kami a melanziai mana megfelelje. Kami egy japn tartomny rsze, kzel a fvroshoz.
Vilgfelfogsuk szerint az univerzum a mennyei llek isteni tja. Az egsz vilgegyetem a menny istensge. A sint nem hisz a teremt isten vilgalkotsban..A mennyei llek nmaga keresi sajt fejldsnek irnyt. A teremt llek a mennyei llek jvjt nem ismeri, hanem maga alaktja. Egy rgi monds szerint:"A jelen a mlt rnyka, a jv pedig a jelen rnyka." A sint felfogs szerint a termszetben minden llek, amely mindentt jelen van. Az egysges vilgszemllet lnyege az nteremtsben van./Takami-Musubi no kami jelentse a Magas nmagt Megteremt Mennyei llek./
A sintt a hall fogalma nem rdekli, az let fokozatos, halad mozgsa a fontos szmra. Azt tartja, hogy az isteni llek sohasem pusztul el, gy nem elmlkedik azon, hogy mi lesz a fldi lt befejezse utn. Inkbb arra trekszik, hogy a fldi ltet minl kiterjedttebb tegye. Nem hisz a megvltsban, nla a megvlts s halads egy s ugyanaz. Ugyangy a j s a rosz is egyarnt mennyei llek. Nem ismeri a hall utni bnhdst, az eredend bn fogalmt, az emberi llek kristlytisztasgt vallja. Br minden egynnek nalkot kpessge van, egyetlen ember sem felels teljesen azrt, amit cselekszik, vagy amiv lett. Minden ember vgpontja egy fejldsi vonalnak, amely hitet s letsztnt ad. Minden japn mikoto, vagyis a Fldn egyniv lett isteni llek.
A sint tpusai kz tartozik a npi, a hzi, a szekta, a szently, az llami s a csszri hz sintja. A csszri csald sint hite a dinasztia isteni eredetre utal, a kzponti szentlyben (kashiko dokoro) rzik a hrom gi ajndk kzl a tkrt (yata no kagami), felptse az isei bels szentlyt utnozza.
A mikdt istenn emeltk /gi unoka/, erre elnevezse is utal: a Nap Felsges Fia (Hi no Miko) vagy a Nap Felsges Hza (Hi no Miya).
A shintou menben tovbbi informcik!!!
|