nihonsuki
Menü
     
Harcművészet
     
Japán vallásai
     
Fűzfák és Virágok Világa
     
Minden, ami hagyomány -házioltártól a lányok napjáig
     
Modern Japán
     
Zene Tár
     
Video Tár
     
2009 a Heisei 21-ik éve ( japán naptár szerint)
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
     
Időjárás-Jelentés
     
Nihonsuki - Háttérzene
     
Muromachi korszak - 1338-tól 1573-ig
Muromachi korszak - 1338-tól 1573-ig : Muromachi korszak

Muromachi korszak

UnnamedDoc.  2008.01.31. 13:26

Zen-buddhizmus, kalligráfia és egyebek

A zen-buddhizmus kifinomult egyszerűsége a korszak végén már az egész ország művészetére rányomta bélyegét. A kínai eredetű szűrnie, a fekete tussal készített finom képek divatja is a zen szerzeteseknek köszönhette elterjedését. A szerzetesek az egyházi művészetben különben is elevenen megőrizték a kínai hagyományokat. Bár a japán ihletésű festészet Tosza-iskolája olyan mesterekkel dicsekedhetett, mint Jukimicu, Jukihiro vagy Micunobu, a jamatoe irányzat utolsó igazán nagy mestere, művészetük már nem talált méltó követőkre, így a kor vége felé a jamatoe stílus hanyatlani kezdett. Maszanobu a XVI. század elején megalakította a jamatoe színpompás stílusát a tusfestés vonalas technikájával ötvöző Kanó-iskolát. Ettől kezdve a Tosza- és a Kanó-iskola egymással állandóan versengve, máig ható érvénnyel formálta a japán festészetet. A tusrajz a zen kolostorok népszerű műfajaként, távolodva a kínai mintáktól, egyre közelebb került a japán valósághoz és művészeti hagyományokhoz. A szobrászat szintén a zen-buddhizmus hatása alá került, de a Kama-kura korszak alkotásait már nem tudta megközelíteni, inkább csak az építészet társművészeteként szerepelt. Ugyanakkor a világi témájú művek és portrészobrok növekvő száma már azt is jelzi, hogy a vallástól független útra tért, tehát megindult önálló fejlődése.
Az ötvösművészet feltűnő előrelépése szintén e korban következett be. A Gotó Júdzsó (1440-1512) által alapított Gotó-iskola kardremekei hamarosan nagy hírnévre tettek szert.
Josimasza sógun (1435-1490), a művészetek nagy pártolója kapcsolta össze a tea-ceremónia hagyományos szertartását a társadalmi összejövetelekkel. A tea-szertartás művészi formájának kialakulásával és népszerűségének fokozódásával párhuzamosan a fémből és kerámiából készült teáskannák és -csészék formavilága is gazdagabb lett. (A Nobeldíjas Kavabata Ezerdaru-minta c. elbeszélése felcsillantja a tea-szertartás kellékeinek művészi és történeti értékeit.) A japán művészetnek talán éppen ezek az alkotásai a legközismertebbek világszerte, bár a tea-szertartás kellékeinek kifejlődésében is erős kínai-koreai hatás érvényesült.
A XV. században főleg kínai mesterek fejlesztették tovább a japán lakk-művességet. Az üvegművesség fejlődésében nagy szerepet játszott, hogy az 1549-ben partra szállt jezsuita hittérítők vezetője, Xavéri Szent Ferenc a terület daimjójának tükröt, távcsövet és más üvegholmikat ajándékozott.
A zen építészet virágkorát jelentette az ún. tartományi béketemplomok és pagodák sógunok által ösztönzött építése. Sajnos ebből a korból egyetlen eredeti épület sem maradt fenn, csak irodalmi emlékek utalnak azokra. A helyi közösségek számos sintó szentélyt emeltek, amelyek a buddhista templomépítészet egyre erősödő befolyását tükrözik.
A kor világi építészetének kevés emléke között olyan ragyogó alkotások vannak, mint a kiotói Kinkakudzsi és Ginkakudzsi, az Arany és Ezüst pavilon. Mindkettőt a táj és az emberi alkotás összhangja emeli a remekművek sorába. Kertjeik a kertművészet remekei.
A zen-buddhizmus leghíresebb kertépítő papja, Műszó Kokusi (1275-1351) a Szaihódzsi templom kertjével alkotta meg főművét. A kisebb kertekben a nehezen biztosítható vizet gyakran fehér homokkal helyettesítették, a tó vagy a patak vizét szimbolizáló, hullámok formájára gereblyézett kavicsfelületet kőszigetekkel, sőt kővízesésekkel tették érdekesebbé.
A XVI. században a tea-szertartások számára külön kis kertrészt alakítottak ki, amely a hegyek örökzöld szépségének illúzióját keltette. Egymástól lépésnyi távolságra elhelyezett, a szent helyekhez vezető ösvényeket szimbolizáló tipegőkövek, kőlámpás, a szertartásos kézmosásra ^olgáló kő víztároló s olykor egy kis forrás növelte a teakertek művészi atását. Egyre inkább a japán nép közkincsévé vált az ikebana, és csökét vallási jellege. Josimasza sógun - Szóami ikebanaművész közre működésével - a virágrendezés bonyolult előírásait egyszerűsítette, és megteremtette a seiva elrendezés, az ún. rikka stílusú ikebana formáit.
A korszak elején, 1370 körül jelent meg a középkori Japán krónikája: a Taiheiki. A háborús történetek sorát a főhősre összpontosító művek gazdagították. A XV-XVI. század, a polgárháborúk kora azonban már nem kedvezett az irodalomnak, kevés mű látott napvilágot.
A Muromacsi korszakban alakult ki a nó-színjátszás mai formája, a szarugakut továbbfejlesztő, a dengakuval összeházasító szimbolikus, stilizált, zárt színpadi műfaj, művészi és elegáns táncjátékával. A hosszú nó-drámákat komikus közjátékokkal, ún. kjógenekkel lazították fel. Bár a kjógen a nó szerves része volt, önállóan is előadtak hasonló jellegű jeleneteket. A nó-darabok repertoárjában ma 200 művet tartanak számon, nagy részük az 1400-1500-as években keletkezett, Kanami (1338-1384) és fia, Dzeami (1363-1443), továbbá társaik működésének köszönhetően.
A nó-színpad kis méretű, kb. 5x5, ill. 6x6 m-es, tetőszerkezetét 4 oszlop tartja. Hátul színfal zárja le, s egyetlen dísze a színfalra festett fenyőfa. A szabadban ülő hallgatósággal szemben, a színpad jobb oldalán helyezkedik el a 6-8 tagú kórus, hátul a dob- és fuvolazenekar. Bal oldalon a hasigakari nevű átjáró közvetlenül a színpadhoz tartozik. Nemegyszer több száz éves művészi álarcot viselő főszereplő meséli el a történetet, amelyet egy álarc nélküli szereplő hallgat. Csak a főszereplő, valamint a női szerepet alakító színészek viselnek álarcot. (Tokióban, Kiotóban és Oszakában ma is gyakran láthatunk nó-előadásokat. Természetesen az új színházakban már nem szabad ég alatt ül a közönség, de a színpad nem változott. (A témával Kokubu Tamocu: A japán színház - Budapest, 1984 -c. könyve részletesen foglalkozik.)
Ebben a korban alakult ki a nó és a bunraku nyomán a talán legismertebb, klasszikus japán történelmi dráma, a kabuki. A három művészetet, az éneket, táncot és színpadi játékot ötvöző kabukiban eredetileg minden szerepet nők játszottak. A világszerte ismert, hazánkban is játszott kabuki hű képet ad a feudális társadalom életéről, gondolkodásmódjáról, szokásairól, ruházatáról, jóllehet sokkal inkább nevezhető szimbolikusnak, mint realistának.
A japán bábszínház, a bunraku, amely eddig inkább csak a szangaku keretein belül létezett, lassan önálló ággá fejlődött. Három elemet: a bábok mozgását, az éneket és a samiszen zenét állította a kifejezés szolgálatába.
A nó-dráma elterjedése nagy lendületet adott a japán zene fejlődésének. A samiszennel, a Rjúkjú (ma (Dkinava)-szigetről átkerült hangszerrel a balladákat és az elbeszélő költeményeket kísérték. Xavéri Szent Ferenc misszionáriusai a mai zongora ősével, továbbá a hegedűvel és az orgonával is megismertették a japánokat.

     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Tik-Tak
     
Japán Történelme
     
Japán Történeti Korszakok
     
Japán Irodalom Tár
     
Mitológia
     
Népmesék
     
Japán Nagy Személyiségei
     
Hogyan nézzük a japán művészetet
     
Japán Földrajza
     
Művészeti Vegyes Tárlat
     
Japán Festészeti Tár
     

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak