nihonsuki
Menü
     
Harcművészet
     
Japán vallásai
     
Fűzfák és Virágok Világa
     
Minden, ami hagyomány -házioltártól a lányok napjáig
     
Modern Japán
     
Zene Tár
     
Video Tár
     
2009 a Heisei 21-ik éve ( japán naptár szerint)
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
     
Időjárás-Jelentés
     
Nihonsuki - Háttérzene
     
Edo korszak - 1603-1867-ig
Edo korszak - 1603-1867-ig : Edo korszak

Edo korszak

UnnamedDoc.  2008.01.31. 13:34

A "Tokugawa béke" és a bakufu

Mivel a Tokugava sógunok Edóban, a mai Tokióban telepedtek meg, a császári udvar pedig Kiotóban maradt, és a tényleges hatalomtól megfosztva a művészeteknek s az élet egyéb örömeinek élvezésével kárpótolta magát, a két város a politikában is, a művészetekben is versenytársa lett egymásnak. A sógunok a tanítókat, mestereket, tudósokat és művészeket Edóba csalogatták, s a versengő támogatás következtében minden művészeti ág felvirágzott.
A festészetre mindenekelőtt a kínai Ming- és Csing-dinasztia korának stílusa hatott, s ez elsősorban a Nanga-iskola műveiben tapasztalható. Egyidejűleg a nyugati művészetekkel is kezdtek megismerkedni, főleg holland kiadványok alapján.
A sógun hívására a Kanó-iskola is Edóba költözött, s a XVIII. századig mesterei irányították a művészeti életet. Egyik vezető egyénisége, Kanó Tanjú (1602-1674) jelentős munkát végzett a kínai és japán festészet eredményeinek ötvözésével. Követői a Tokugava sogunátus hivatalos udvari festői lettek, s befolyásuk csak a sogunátussal együtt szűnt meg.
Sok értékes alkotással gazdagította a festészetet a Tosza-iskola is, To-sza Micuoki (1617-1691) vezetésével. A kor vége felé azonban több neves festő visszatért a jamatoe stílushoz.
Új festőiskolák is alakultak új mesterekkel és programokkal. A Szó-tacu- és a Kórin-iskola, Honami Kóecu (1558-1637) alapításai, a Heian korszak stílusát igyekeztek új élettel megtölteni, bájjal és eleganciával enyhítve a szigorú elveket. Tavaraja Szótacu (1576-1643) és Ogata Kórin (1658-1716) tevékenysége már a Genroku korra, az Edo korszaknak 1688-tól 1704-ig tartó, legtermékenyebb időszakára esik. (Kórinnak a közismert, dekoratív stílustól eltérő, újszerű, szokatlan tusfestményei külön fejezetet kaptak a japán művészettörténetben.) A Marujama-isko-lát Marujama Ókjo (1733-1795) alapította. Műveit a természethű ábrázolás mellett dekorativitás is jellemzi. Nagy érdeme, hogy ő próbálta először bevezetni a perspektivikus ábrázolást a japán festészetbe. A Sidzsó-SZ| V°A Nanga-iskola terjesztette el a XVIII. században a lágy festőiséggel és em a vonalrajzzal ható délkínai eredetű festési módot. Híres mesterei: Ike Taiga (1723-1776) és Josza Buszon (1716-1783), mindkettő egyben éles költő is. Utódaik a Nanga-iskolát a japán festészet önálló, független iskolájává fejlesztették. Megkapó szépséggel és szeretettel ábrázolták az ország tájait. Tanomura Csikuden, a műveltségéről híres festő tájképein mesteri megjelenítésű alakok, virágok és madarak szerepelnek.
Az ukijoe elnevezésű, fametszéses eljárással készült zsánerkép volt az Edo korszak legelterjedtebb műfaja. Az ukijoe iskola a XVII. század elején jelentkezett a városi nép mindennapi életének ábrázolásával. Hisi-kava Moronobu (1618-1694) volt az iskola egyik vezéralakja. Művészei gyakran merítettek témát az örömnegyedek, a színházak, a teaházak világából.
Az ukijoe remekeket a kínai eredetű fametszési eljárással tették szélesebb rétegek számára is hozzáférhetővé. A korai japán fametszetek témáit a buddhista hitvilágból vették. Kezdetben csak a kontúrokat nyomtatták ki, a képeket kézi festéssel színezték, és csak később tértek át a többszínnyomásra. A korai képek többnyire legyező alakúak voltak vagy a könyvillusztrációk szerepét töltötték be.
Az ukijoe stílusú életképek a fametszet-technika fejlődésének köszönhetően az Edo korban nagy közönségsikert arattak. A híres mesterek nagy alkotásai közül is kiemelkedik Szudzuki Haronobu (1725-1770) és Kitagava Utamaro (1754-1806) színes fametszetsorozata. Szudzuki a technikát is tökéletesítette. 1765-ben már olyan sokszínű nyomatokat készített, amelyek semmivel sem maradtak el az ecsettel készült művek mögött. Ez volt a fametszetkészítés történetében a színek forradalma. AXIX. század elejének nagyszerű ukijoe remekei: a Biva-tó nyolc látképe és a Tókaidó út 53 állomása, Andó Hirosige (1797-1858) munkái. Kacu-sika Hokuszainak (1760-1849) a Fudzsi száz arca című, színes fametszetsorozata és a Hullám c. képe a legnépszerűbb. Hirosige és Hokuszai alkotásainak művészi reprodukciói ma is kaphatók. (Hirosige képeit Van Gogh olajfestményre másolta át.)
Az Edo korszakban a szobrászat nagy, önálló alkotásokkal nem dicsekedhet. Jelentősebb szobrok csak az épületeket díszítették. Az iparművészet viszont annál határozottabban fejlődött. Az ötvösök művészi használati tárgyakat készítettek. A tea-szertartáshoz nélkülözhetetlen tárgyak mellett az inró, a gazdagon díszített kis orvosságos doboz a lakkművészek keresett terméke volt.
A kerámiaművészetben a kínai és koreai formák fellazultak és aszimmetrikussá váltak. Ebben a korban már minden országrésznek saját gyára volt. A jeles Kindzan mester (1664-1748) fő érdeme a dekoratív
festés és a szépírás, a kalligráfia alkalmazása a kerámiákon és porcelán- i tárgyakon. A XVIII. században a kerámiaművészet új ihletet kapott a be-teleptilfl koreai fazekasmesterektől. Az első igazi porcelánt is egy koreai mester állította elő 1616-ban Aritában; 1640 körül viszont japán kerámiaművész kísérletezte ki a színpompás, máz feletti zománcfestést. Megkezdődött a porcelántárgyak tömegtermelése.
A XVII. században került át Európából az üveggyártás technológiája. A XVIII. század elején Oszakában már üveggyár működött. Jelentősebb alkotásai között metszett üvegek, poharak és edények szerepelnek.
Az építészet fejlődését a sógunok konzervatív, mindenféle építést szigorú keretek közé kényszerítő rendelkezései gátolták. A korszak elején fejezték be a kiotói Kacura-Rikjú császári nyaralót, a japán építészet egyik remekét. Fenséges harmóniája nemes egyszerűséggel párosul. Kertje a japán tájkertművészet egyik kimagasló alkotása. Az építészet jeles emlékei közé tartoznak a híres sógunok emlékére emelt mauzóleumok is. A legnevezetesebb a Tokugava lejaszu emlékét őrző, pompázatos nikkói Tósógú-szentély.
A XVII. századtól megerősödő városi polgárság nemcsak a képzőművészeteknek, de az irodalomnak is értő támogatója lett. A könyveket egyre nagyobb példányszámban terjesztették, s az irodalom közvélemény-formáló erő lett. A nagy irodalmi újjászületés a XVII. század második felében kezdődött. Ihara Szaikaku (1642-1693) regényei és Csika-macu Mondzaemon (1653-1724), a legnagyobbnak tartott japán drámaíró színdarabjai is a polgárság körében váltak népszerűvé.
A kor legjellemzőbb, új versformájaként tartják számon a haikut, amelynek legkiválóbb művésze Macuo Basó (1644-1694) buddhista szerzetes volt. Kosztolányi Dezső és Illyés Gyula ragyogó beleérzéssel fordították verseit.
»Az „isteni Baso" a legjellegzetesebb japán költő, aki az ősi kaikai-t megújította s egyben tökélyre vitte, tartalmilag elmélyítette, megjelenésében csodásán hajlékonnyá tette... A költészetet nem célnak, hanem eszköznek tekintette, amely már természeténél fogva nem tűrheti a hamisságot, a cifraságot, a - látszatot: a puszta szemfényvesztést.« - írja Illyés a költőről. A pátosztalan humánumnak - és Illyés fordítói művészetének is - ragyogó példája Basó Óhaj c. verse:
„Vézna kacsács ka
lábad a sárga-pelyhü kimonóban
bár sose fázna!"
Basó után Josza Buszont, a jeles festőt tartják a legjelentősebb haiku 1 költőnek. ízelítőül álljon itt a „Patak" c. verse, Kosztolányi Dezső fordításában:
„Mikor májusban az eső szakad,
milyen szilaj,
önérzetes a legkisebb patak."
Arra, hogy a japán szellemi élet legjobbjait a hagyomány és korszerűség kérdése már akkor is izgatta, legjobb bizonyíték Kamidzsima Onicu-ra, az 1661-1738 között élt költő tanítása: „A szó legyen könnyű, de a tartalom súlyos. Ne azt nézzétek, hogy valamely írás régi-e, új-e. Az új, ha jó, csak azért öregszik meg, hogy fölújuljon." (Illyés Gyula fordítása.)
A XVIII. és a XIX. század első felének regényíróit, költőit szinte fel sem lehet sorolni. E kor irodalmában a humor is fel-felcsillan, megjelenési formája a kokkeibon.
A XVIII. században alakult ki a bunraku bábjáték ma játszott, végleges formája. A bunrakuban két-három bábjátékos mozgatja a fél életnagyságú vagy még annál is nagyobb, gondosan kidolgozott bábukat óramű pontosságú, összehangolt mozdulatokkal. A samiszen kíséret és a narrátor által recitált ballada szövege a bábok tökéletes mozgatásával együtt kelti fel az emberi indulatok és érzelmek illúzióját.
Az 1700-as években élte fénykorát a változatos előadás-technikájú ka-buki-dráma. Elsősorban romantikus, szertelen történetei tették népszerűvé. A kabukiban ötvöződő némajáték, a szuggesztív erejű és szépségű testtartás, az életképszerűség, a nem hétköznapi előadóstílus, a régi japán nyelv zamata, a főszereplő hosszú monológja és a bájos tánc sokrétű érzelmi hatást keltenek a nézőkben.
A kabuki-darabokat eleinte női társulatok, később - sóguni rendeletre, erkölcsi okokból - fiatal férfiak adták elő. A XVII. században kialakult s máig fennmaradt formájában minden szerepet férfiak játszanak, a női és gyermekszerepeket is. A zenében, színjátszásban, táncban és pantomimban egyaránt jártas kabuki-szí-nészek művészete apáról fiúra száll. A kabuki-színház alacsonyabb és szélesebb, mint európai társai. A színpadhoz tartozik a bal oldalról a nézőtérre vezető átjáró. A japán színházakban már vagy 300 éve használják a forgószínpadot.
A kabuki-darabok írói között előkelő hely illeti meg Takeda Idzumót (1691-1756). ő írta Mijosi Sóraku és Nakimi Szenoju társszerzőkkel a Csúsingura címen hazánkban is nagy sikerrel előadott kabuki-drámát, a 47 rónin (gazdátlanná vált szamuráj) történetének színpadi változatát.
Az énekművészetet 1690-ben Takemoto Gidaju, a népballada nagy mestere újította meg.
Különösen nagyot alkotott az Edo korszak a kertépítésben. A daimjók, a feudális kor főurai mellett a polgárság is kezdte megteremteni a maga kis kertremekeit, amelyekben már nagyobb szerephez jutottak a virágok 's. A XVIII. század vége felé sok daimjó megnyitotta kertjét a nagyközönség előtt.
A XIX. században az előzőkhöz képest a kertépítés leegyszerűsödött, s az ikebana is a természethű, egyszerűbb formák irányába törekedett.

     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Tik-Tak
     
Japán Történelme
     
Japán Történeti Korszakok
     
Japán Irodalom Tár
     
Mitológia
     
Népmesék
     
Japán Nagy Személyiségei
     
Hogyan nézzük a japán művészetet
     
Japán Földrajza
     
Művészeti Vegyes Tárlat
     
Japán Festészeti Tár
     

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!